N ninnit skrev:
Jag har som sagt skickat in ett yttrande om varför jag är negativ till placeringen, men förstår nu att det inte är självklart att jag har någon rättighet i detta.
Även om du inte själv tänker bygga något ytterligare, så kan det vara en god idé att se till att en framtida ägare kan det. Om t.ex. brandskyddet ställer krav så kan det ju vara bra om grannbyggnaden tagit hänsyn till detta. Och eller andra tänkbara krav.

A Arctic skrev:
Givetvis sökte vi bygglov. Avslaget på detta bygglov var med stöd enligt 9 kap. 30 paragrafen i pbl. Då komplementbyggnaden skulle hamna närmare än 4.5m från tomtgräns. Så därav samma sak fast tvärt om, vår kommun godkänner inte en byggnad närmare än 4.5m :)
Ok. Men vart i PBL står det att man inte kan få bygglov närmare gränsen än 4,5 meter?

• Gilla
SonnyListon och 2 till
  • Laddar…
B Blejdarn skrev:
Även om du inte själv tänker bygga något ytterligare, så kan det vara en god idé att se till att en framtida ägare kan det. Om t.ex. brandskyddet ställer krav så kan det ju vara bra om grannbyggnaden tagit hänsyn till detta. Och eller andra tänkbara krav.
Precis!
- Ställ krav till kommunen att brandskyddsklassningen av hela byggnaderna (inkl. fönster) ska vara sådan att du sedan kan bygga lika nära tomtgränsen som grannen fått göra.
- Vädja till grannen att han sätter så mycket fönster på öst- och västsidorna att han helt kan undvara att ha ett fönster mot norr. Alternativt att han sätter "frostat" glas i fönstret. Förklara med att ni vill slippa insyn för att ni ofta sitter med spretande ben i solstolar på gräsmattan. Då får ni reda på vad grannen går för.
- Vädja till grannen att han sänker taknocken ett par decimeter och att han sänker grundläggningen så mycket det går för din skull. Oftast byggs nya byggnader uppe på en 2-3 dm hög gruskulle, vilket jag tycker är ett oskick i detta fallet.

• Gilla
ninnit
  • Laddar…
B Bossesv skrev:
Den svenska lösningen alltså. Acceptera och knyt näven i byxfickan. Grannsämjan blir ju körd i vilket fall som helst, så varför inte en göra vad som går för att få stopp på de planerna? Nya grannen visar ingen hänsyn, varför ska ts göra det?
Vem har sagt att grannen inte visar någon hänsyn. Mig veterligen har inte TS ens hunnit prata med grannen. Att grannen har en önskan att bruka sin rätt och bygga ett garage och komplementsbyggnad är väl inte per automatik att inte visa hänsyn. Säger du så om alla som söker bygglov i bebyggda områden. Det är ju alltid någon som påverkas av en ny byggnad.
Jag har inte heller påstått att TS bara ska knyta näven i fickan och acceptera. Jag har föreslagit att hon ska försöka prata med grannen, och se om det finns möjligheter att flytta de tänkta byggnaderna.
Men du menar alltså att en grannsämja är förstörd bara för att den ena vill bygga en komplementsbyggnad. Då är jag glad att jag inte har dig som granne.

• Gilla
SonnyListon och 3 till
  • Laddar…
A Arctic skrev:
Givetvis sökte vi bygglov. Avslaget på detta bygglov var med stöd enligt 9 kap. 30 paragrafen i pbl. Då komplementbyggnaden skulle hamna närmare än 4.5m från tomtgräns. Så därav samma sak fast tvärt om, vår kommun godkänner inte en byggnad närmare än 4.5m :)
Eftersom 9 kap. 30 § PBL reglerar planenlighet så måste det betyda att i ert fall finns en detaljplan som inte tillåter byggnation närmare än 4,5 m från gränsen. T ex en gammal stadsplan eller byggnadsplan som inte har planbestämmelser som reglerar avstånd för byggnad till gräns, då kickar 39 § gamla byggnadsstadgan in som ger just att 4,5 m till gräns är minimum.

Byggnadsnämnden kan alltså inte skönsmässigt neka bygglov för att man ansöker om att bygga närmare än 4,5 m från gränsen med stöd i 9 kap. 30 § PBL. Oavsett vad byggnadsnämnden tycker.

• Gilla
SnyggPer och 4 till
  • Laddar…
Inger Flank Inger Flank skrev:
Insyn, skugga över ens trädgård och skymd utsikt på grund av någons bygge ska man inte acceptera. Det sänker värdet på ens fastighet och förstör trivseln. Det är klumpigt och okänsligt mot en granne som redan bor där att planera något så osympatiskt.
Du äger dock inte utsikten.

• Gilla
Drefviken och 2 till
  • Laddar…
S Staffan-N skrev:
Om man är den som ställer till med krig och dålig grannsämja för att grannen nyttjar sin lagliga rätt att bebygga sin fastighet, då är man inte den goda parten. Gilla läget, flytta till ett glesare område eller köp upp grannfastigheten.
Det är klart att man måste protestera om man blir " förbyggd". Det är i så fall den som breder ut sig på ett okänsligt sätt som bryr sig f-n i någon grannsämja och ställer till krig.

Inger Flank Inger Flank skrev:
Det är klart att man måste protestera om man blir " förbyggd". Det är i så fall den som breder ut sig på ett okänsligt sätt som bryr sig f-n i någon grannsämja och ställer till krig.
Att meddela sin åsikt tycker jag att man gott kan göra om grannen söker bygglov invid tomtgränsen utan att först göra ett "grannehörande" över staketet. Väljer de att gå den byråkratiska vägen direkt är det rättvist att man svarar med samma kort.
Men att bita sig fast vid en dålig grannsämja för att grannen fick sitt bygglov beviljat, det tycker jag är riktigt småaktigt. Småhusfastigheter är till för att bebyggas. Liksom trädplanteringar kommer slutavverkas och åkrar gödslas. Man visste detta redan när man flyttade in.

• Gilla
Drefviken och 5 till
  • Laddar…
B Bossesv skrev:
Den svenska lösningen alltså. Acceptera och knyt näven i byxfickan. Grannsämjan blir ju körd i vilket fall som helst, så varför inte en göra vad som går för att få stopp på de planerna? Nya grannen visar ingen hänsyn, varför ska ts göra det?
Hade rollerna varit de omvända i trådstarten hade ju "knutit näven i fickan och bjud på saft och bullar" varit att låta grannen påverka byggplanerna.

Det är allt för ofta granntrådar blir föremål för någon slags misantropisk krigshets där fokus är att inte tappa ansiktet snarare än att vara konstruktiv.

Jag blir tyvärr allt mer och mer övertygad om att en omfattande byråkrati för bygglov är nödvändig för att inte folk ska ligga i luven på varandra i eviga blodsfejder över tujor och staket.

Redigerat:
  • Gilla
Robomow och 2 till
  • Laddar…
N nilu skrev:
Ursäkta om jag fattar fel, lite för tidigt för mig, men alltså man får göra vad man vill på sin egen tomt och bygga 1 meter från tomtgräns, men då kan grannen bli tvungen att bygga längre in på sin tomt framöver. Blir inte det nån sorts intrång på annans tomt av den förste som bygger?
Hej!
Det kan ur ett brandskyddsperspektiv medföra krav på din byggnad. Det är därför viktigt att framföra att man själv planerar att också bygga i direkt närhet till fastighetsgräns (närmre än 8 meter ifrån grannens byggnad) så att kommunen inför startbesked inte missar detta.

Mikael_L
N ninnit skrev:
Jag har lämnat skriftligt yttrande där jag motsätter mig denna byggnation med motivering förlorad utsikt (även om jag inte tror att man kommer ta hänsyn till det),
Jag tror att de kommer att ta hänsyn till det.
Egentligen behöver du inte alls motivera varför du inte vill ha bygget närmare än 4,5 meter, då det uttryckligt krävs grannmedgivande för det, och det finns inget i lagen som säger att man måste presentera något skäl.

Min nästa tanke rör grannrelationer och sånt.
Det går ju att sätta sig in i den andres sits, de kanske tycker det blir ohyggligt tråkigt att de inte kan genomföra sitt drömprojekt.
Om man väljer att ta hänsyn till folk i sin omgivning är väl ett personligt val, men de flesta vill väl att de flesta ska ha det bra, typ.

Kan det tänkas att det finns intresse för er att själva bygga något mot den tomtgränsen?
Då skulle det ju öppna sig en win/win-situation, båda skulle kunna dra nytta av varandras medgivande.
Ni får tillåtelse att bygga precis i tomtgräns, grannen en meter ifrån, t.ex.

Bara som ett exempel, var kreativ.

Mikael_L
Mikael_L Mikael_L skrev:
Jag tror att de kommer att ta hänsyn till det.
Egentligen behöver du inte alls motivera varför du inte vill ha bygget närmare än 4,5 meter, då det uttryckligt krävs grannmedgivande för det, och det finns inget i lagen som säger att man måste presentera något skäl.
Nu när jag tänkte till en gång till, och inser att de sökt bygglov, så kanske det hamnar i ett litet annat läge.
Jag orkar inte just nu och har inte riktigt tid att försöka ta reda på de exakta reglerna i detta fall.

Men jag kanske svarade lite för snabbt, och tänkte på bygglovsfritt uppförande av komplementsbyggnad.

N ninnit skrev:
Hej!
Blivande granne har lämnat in bygglovsansökan där två komplementsbyggnader ska byggas 1 meter från våran södra tomtgräns. Garage med förråd kommer ha fönster mot vår tomt och ha en höjd på 3-3,77m 6,5x11m. Den andra byggnaden ser ut av ha två täckta väggar mot vår tomt och i övrigt glasväggar, således troligen någon slags byggnad för samvaro som kommer vara 3 m hög och mäta 4,0x7,5m.

Jag har lämnat skriftligt yttrande där jag motsätter mig denna byggnation med motivering förlorad utsikt (även om jag inte tror att man kommer ta hänsyn till det), minskad tillgång till ljus då den kommer skugga en ansenligt del av min trädgård, ökad insyn och minskad integritet, samt påpekat att det finns möjlighet till alternativ placering mot annan tomtgräns som inte gränsar mot någon privat tomt. Jag har tidigare trott att regeln är att man ej får bygga närmare än 4,5 m till tomtgräns om inte specificerat i detaljplan, eller om grannen gett sitt medgivande.

Jag har nu pratat med handläggare på kommunens bygglovsavdelning och enligt henne är denna regel förlegad och främst tidigare avsedd för att minska risk för spridning av brand. Att den nu främst gäller för huvudbyggnaden, att det är vanligt att komplementsbyggnad läggs nära tomtgräns, och att komplementbyggnad kan läggas 1 m från tomtgräns oavsett om jag som granne ställer mig positiv till detta, om man på bygglovsavdelningen inte ser några särskilda hinder till det. Vidare menade hon på att 4,5 m regeln numer enbart blir aktuell om man vill bygga bygglovsbefriat så som Attefalls hus.

Stämmer verkligen det? Jag har inte hittat någon tydlig sådan information på nätet. Är det någon som har en aning om hur vanligt det är att bygglov som denna godkänns trots att granne är emot det?
Liten chans, men för säkerhets skull kolla om du råkar ha en fornlämning på södra delen av din tomt.
Finns minimiavstånd till sådana... Bygglovsavdelningen kollar aldrig.
Om den är på din sida kan din granne inte enkelt gräva ut/ta bort.
Om du mot förmodan har en, påverkar det ju dig med, så tänk efter två gånger i så fall.

Fornsök är tjänsten för detta.

• Gilla
ninnit
  • Laddar…
N ninnit skrev:
Hej!
Blivande granne har lämnat in bygglovsansökan där två komplementsbyggnader ska byggas 1 meter från våran södra tomtgräns. Garage med förråd kommer ha fönster mot vår tomt och ha en höjd på 3-3,77m 6,5x11m. Den andra byggnaden ser ut av ha två täckta väggar mot vår tomt och i övrigt glasväggar, således troligen någon slags byggnad för samvaro som kommer vara 3 m hög och mäta 4,0x7,5m.

Jag har lämnat skriftligt yttrande där jag motsätter mig denna byggnation med motivering förlorad utsikt (även om jag inte tror att man kommer ta hänsyn till det), minskad tillgång till ljus då den kommer skugga en ansenligt del av min trädgård, ökad insyn och minskad integritet, samt påpekat att det finns möjlighet till alternativ placering mot annan tomtgräns som inte gränsar mot någon privat tomt. Jag har tidigare trott att regeln är att man ej får bygga närmare än 4,5 m till tomtgräns om inte specificerat i detaljplan, eller om grannen gett sitt medgivande.

Jag har nu pratat med handläggare på kommunens bygglovsavdelning och enligt henne är denna regel förlegad och främst tidigare avsedd för att minska risk för spridning av brand. Att den nu främst gäller för huvudbyggnaden, att det är vanligt att komplementsbyggnad läggs nära tomtgräns, och att komplementbyggnad kan läggas 1 m från tomtgräns oavsett om jag som granne ställer mig positiv till detta, om man på bygglovsavdelningen inte ser några särskilda hinder till det. Vidare menade hon på att 4,5 m regeln numer enbart blir aktuell om man vill bygga bygglovsbefriat så som Attefalls hus.

Stämmer verkligen det? Jag har inte hittat någon tydlig sådan information på nätet. Är det någon som har en aning om hur vanligt det är att bygglov som denna godkänns trots att granne är emot det?
Du kan i allafall protestera mot fönstret i garaget, om det är det som ökar insynen. Kanska går det också att minska höjden på byggnaderna.

Hur är gränsernas kvalitet? Utanför detaljplanerat område är osäkerheten större. Lantmäteriet har en tjänst som kommunen ska ha tillgång till. Röda gränser kan fela upp till 4,5 meter i endera riktning. Då måste bygglovshandläggaren ta hänsyn till det och begära att det byggs med marginal mot gränsen.

Går gränserna att hitta så de kan mätas in kan kommunen göra det och skicka uppdateringar till Lmv. Alternativt får den som vill ha gränsen fastställd be Lmv om en bestämning. Det kommer isf att debiteras även dig utifrån hur stor nytta du får.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.