47 433 läst · 97 svar
47k läst
97 svar
Granne vill bygga komplementsbyggnad 1m från tomtgräns
Medlem
· Sörmland och stan
· 28 504 inlägg
Praxis som råder är att det är lite first-come-first-serve. D v s byggnadsnämnden prövar bygglovsansökningar vartefter de kommer in vid tiden utifrån befintligt utgångsläge i grannskapet. Så den som bygger först kan mycket väl ändra förhållandena för grannens senare byggnation. T ex om ens hus hamnar nära fastighetsgränsen så kan det påverka senare prövning av bygglov när grannen ansöker om bygglov.N nilu skrev:
Den svenska lösningen alltså. Acceptera och knyt näven i byxfickan. Grannsämjan blir ju körd i vilket fall som helst, så varför inte en göra vad som går för att få stopp på de planerna? Nya grannen visar ingen hänsyn, varför ska ts göra det?A AG A skrev:Kanske blir det svårt att stoppa detta. Samtidigt tror jag du ska undvika att helt "stoppa käppar i hjulen" för grannen. Grannsämjan kommer då, med lite otur, bli till krig. Är det fel folk, innebär det att du kanske måste flytta. Gå istället dit och prata med dem. Förklara att du inte har för avsikt att stoppa deras planer, men att det samtidigt kommer att förstöra mycket för dig. Se om ni kan få igång en konversation och disskutera olika lösningar. Om det exempelvis går att flytta byggnaderna. Har du tur så är de samarbetsvilliga. Du kanske också har planer för framtiden som kanske påverkar grannen på något sätt.
Är det bara den som får skugga och skymd utsikt på sin tomt som ska ta ansvar för grannsämjan? De här försämringarna kommer också att påverka värdet på fastigheten negativt.Farstatjej90 skrev:
Kontrollera noga vad som står i detaljplanen. Tänk på att avståndet från tomtgräns även ska beakta takutstick. Dvs om de har 50 cm takutstick behöver detta läggas till avståndet. M.a.o. byggnadens fasad ska då vara 4,5 m från gränsen om det står 4 m, och 1,5 m om det står 1 m.
Grannen ska även kunna underhålla sin byggnad inifrån sin egen tomt, såvida de inte har grannens tillstånd för att beträda grannens tomt vid renovering av sin egen byggnad (fasad, tak m.m). Du kan ju meddela dem detta i förväg så att de är medvetna om det före de bygger. Du kan även meddela att du planerar att plantera höga tujor vid tomtgräns, vilket gör att deras fönster mot dig ej kommer att få någon utsikt, bara en i bästa fall grön häck..
En detaljplan är till för att följas, avstånden till tomtgräns är bl.a satta för att respektera närmaste grannes behov av en privat sfär och lugn och ro. Det är dina grannar som ska motivera till kommunen varför de tvunget måste bygga mindre än 4 m från er gemensamma gräns. Det är endast i undantagsfall som kommunen bör fatta ett sådant beslut utan grannens medgivande.
Vi fick själva en fråga från en granne som ville ställa ett poolhus mindre än 4 m till vår gemensamma tomtgräns, fastän de har en >1000 kvm tomt. De ville ha större fri yta på sin egen tomt helt enkelt. Vi sa nej, och motiverade det med att vår fastighet från 1850 ligger ca 6 m från gränsen och vi vill av kulturmiljöskäl inte ha ett nybygge närmare än vad detaljplanen anger. De må bli sura, men det är inget att bry sig om. De ska respektera vad som står i detaljplanen - och ett nej. Punkt.
Grannen ska även kunna underhålla sin byggnad inifrån sin egen tomt, såvida de inte har grannens tillstånd för att beträda grannens tomt vid renovering av sin egen byggnad (fasad, tak m.m). Du kan ju meddela dem detta i förväg så att de är medvetna om det före de bygger. Du kan även meddela att du planerar att plantera höga tujor vid tomtgräns, vilket gör att deras fönster mot dig ej kommer att få någon utsikt, bara en i bästa fall grön häck..
En detaljplan är till för att följas, avstånden till tomtgräns är bl.a satta för att respektera närmaste grannes behov av en privat sfär och lugn och ro. Det är dina grannar som ska motivera till kommunen varför de tvunget måste bygga mindre än 4 m från er gemensamma gräns. Det är endast i undantagsfall som kommunen bör fatta ett sådant beslut utan grannens medgivande.
Vi fick själva en fråga från en granne som ville ställa ett poolhus mindre än 4 m till vår gemensamma tomtgräns, fastän de har en >1000 kvm tomt. De ville ha större fri yta på sin egen tomt helt enkelt. Vi sa nej, och motiverade det med att vår fastighet från 1850 ligger ca 6 m från gränsen och vi vill av kulturmiljöskäl inte ha ett nybygge närmare än vad detaljplanen anger. De må bli sura, men det är inget att bry sig om. De ska respektera vad som står i detaljplanen - och ett nej. Punkt.
Skulle säga tvärtom, eftersom solen står högt på himlen bara några timmar mitt på dagen och bara mitt på sommaren. Större delen av den ljusa tiden på dygnet står den lågt.S Staffan-N skrev:
Insyn, skugga över ens trädgård och skymd utsikt på grund av någons bygge ska man inte acceptera. Det sänker värdet på ens fastighet och förstör trivseln. Det är klumpigt och okänsligt mot en granne som redan bor där att planera något så osympatiskt.E Erik JS skrev:Jag kan hålla med dig just med denna poäng. Det är så otroligt "cringe" när folk kommer med förslag som "bjud över grannen på kaffe och bullar så ska du se att det blir bra". Om man råkar ut för en riktig pissgranne så hjälper inga bullar. Det är hårt mot hårt som gäller. Det finns dåliga grannar och så finns det DÅLIGA grannar helt utan hänsyn eller respekt för andra.
Med det sagt anser jag dock att man ska tillåtas ha ganska stora friheter på sin tomt när det kommer till byggande och att försöka sätta käppar i hjulet för någon för att man tycker det blir insyn eller skymmer utsikten känns inte som de bästa av argument.
Grannens medgivande krävs inte, det är kommunen som bestämmer. Grannen ges tillfället att yttra sig, men inte bestämma. Om det var så skulle inget någonsin kunna byggas...N ninnit skrev:Hej!
Blivande granne har lämnat in bygglovsansökan där två komplementsbyggnader ska byggas 1 meter från våran södra tomtgräns. Garage med förråd kommer ha fönster mot vår tomt och ha en höjd på 3-3,77m 6,5x11m. Den andra byggnaden ser ut av ha två täckta väggar mot vår tomt och i övrigt glasväggar, således troligen någon slags byggnad för samvaro som kommer vara 3 m hög och mäta 4,0x7,5m.
Jag har lämnat skriftligt yttrande där jag motsätter mig denna byggnation med motivering förlorad utsikt (även om jag inte tror att man kommer ta hänsyn till det), minskad tillgång till ljus då den kommer skugga en ansenligt del av min trädgård, ökad insyn och minskad integritet, samt påpekat att det finns möjlighet till alternativ placering mot annan tomtgräns som inte gränsar mot någon privat tomt. Jag har tidigare trott att regeln är att man ej får bygga närmare än 4,5 m till tomtgräns om inte specificerat i detaljplan, eller om grannen gett sitt medgivande.
Jag har nu pratat med handläggare på kommunens bygglovsavdelning och enligt henne är denna regel förlegad och främst tidigare avsedd för att minska risk för spridning av brand. Att den nu främst gäller för huvudbyggnaden, att det är vanligt att komplementsbyggnad läggs nära tomtgräns, och att komplementbyggnad kan läggas 1 m från tomtgräns oavsett om jag som granne ställer mig positiv till detta, om man på bygglovsavdelningen inte ser några särskilda hinder till det. Vidare menade hon på att 4,5 m regeln numer enbart blir aktuell om man vill bygga bygglovsbefriat så som Attefalls hus.
Stämmer verkligen det? Jag har inte hittat någon tydlig sådan information på nätet. Är det någon som har en aning om hur vanligt det är att bygglov som denna godkänns trots att granne är emot det?
Om man är den som ställer till med krig och dålig grannsämja för att grannen nyttjar sin lagliga rätt att bebygga sin fastighet, då är man inte den goda parten. Gilla läget, flytta till ett glesare område eller köp upp grannfastigheten.
Exakt samma erfarenhet som vem? TS granne har sökt bygglov och då finns ingen regel om 4,5 meter i PBL.A Arctic skrev:Det är intressant nur det kan skilja från kommun till kommun. Vi har exakt motsatt erfarenhet (dock i detaljplanlagt område).
Vi vill bygga en komplementbyggnad 1 m från tomtgräns, alla grannar har skriftligen godkänt till kommunen. Alla bef. komplementbyggnader på andra tomter står~1m från tomtgräns (senaste godkända är ca 2 år gammal). NU tycker kommunen att 4,5m från tomtgräns ska gälla och beviljar oss inte bygglov. Då vår detaljplan är så gammal tar den inte upp komplementbyggnader alls och då gäller pbl enl kommunen

Fairlane
Medlem
· Stockholms Län
· 14 507 inlägg
Fairlane
Medlem
- Stockholms Län
- 14 507 inlägg
Givetvis sökte vi bygglov. Avslaget på detta bygglov var med stöd enligt 9 kap. 30 paragrafen i pbl. Då komplementbyggnaden skulle hamna närmare än 4.5m från tomtgräns. Så därav samma sak fast tvärt om, vår kommun godkänner inte en byggnad närmare än 4.5museless skrev: