Farstatjej90 Farstatjej90 skrev:
Det finns gott om trådar där det är helt klart att grannen är idioten men fram ska det med kaffe och bullar och gå över och snacka och allt vad ni sysslar med....
Hur vet man att det inte är "idioten" som skapar trådarna och ger sin lustiga syn på saken? Om vi antar att knepiga och icke-knepiga grannar har samma sannolikhet att starta trådar i en konflikt så kommer minst hälften av "bu för min knepiga granne"-trådar startas av en knepig granne.

Därav behovet av någon slags sans i råden som ges ...

Redigerat:
  • Gilla
Bo Rås
  • Laddar…
Farstatjej90
J Jaggatagga skrev:
Hur vet man att det inte är "idioten" som skapar trådarna och ger sin lustiga syn på saken? Om vi antar att knepiga och icke-knepiga grannar har samma sannolikhet att starta trådar i en konflikt så kommer minst hälften av "bu för min knepiga granne"-trådar startas av en knepig granne.

Därav behovet av någon slags sans i råden som ges ...
Det kan vi inte veta men om man tror att det TS säger är osant finns ju inget att diskutera.... Det händer ju sällan att grannar hittar trådar och ger sin syn...

• Gilla
linneac och 2 till
  • Laddar…
P
Det är ju en väldigt vanlig missuppfattning att man tror att man har veto med dessa 4.5M till tomgräns men det är som sagt inget veto utan det är byggnadsnämden som tar beslutet enligt gällande aktuella regler och ev lokala regelverk och detaljplaner osv.

Man har rätt att framföra sin åsikt men man ska ha rätt bra sakliga argument för att kunna vinna och få till några 4.5M från tomtgräns. 1M räcker ju oftast bra för att kunna ta hand om vatten och kunna underhålla sin byggnad från sin egen tomt.

Att motsätta sig och hävda lösa argument som är av "jag vill inte" karaktär leder sällan till nåt annat än försening för grannen och troligtvis en rätt förstörd grann relation.
insyn och privatliv och utsikt är såna där lösa argument som sällan vinner hos byggnadnämden..

Grannen har ju trots allt rätt att vara på sin hela sin tomt och även om det alltid finns ställen som man sällan är på så ger inte det nåt trumfkort ang insyn osv man kan trots allt oftast placera nåt träd eller buske som döljer dom ev fönster som ökar insynen

• Gilla
SonnyListon och 2 till
  • Laddar…
Det finns gott om trådar där det är helt klart att grannen är idioten men fram ska det med kaffe och bullar och gå över och snacka och allt vad ni sysslar med....
Jag kan hålla med dig just med denna poäng. Det är så otroligt "cringe" när folk kommer med förslag som "bjud över grannen på kaffe och bullar så ska du se att det blir bra". Om man råkar ut för en riktig pissgranne så hjälper inga bullar. Det är hårt mot hårt som gäller. Det finns dåliga grannar och så finns det DÅLIGA grannar helt utan hänsyn eller respekt för andra.

Med det sagt anser jag dock att man ska tillåtas ha ganska stora friheter på sin tomt när det kommer till byggande och att försöka sätta käppar i hjulet för någon för att man tycker det blir insyn eller skymmer utsikten känns inte som de bästa av argument.

• Gilla
Snörslå och 3 till
  • Laddar…
Varför ska Byggahus alltid föreslå att offret för åtgärden ska vara medgörlig och anpassa sig? Varenda tråd om grannar som inte tar hänsyn har dessa inlägg om att man måste ta hänsyn till grannen som inte tar hänsyn. 🤔
För att det i TS fall är det minst dåliga alternativet?

L Lapp3n skrev:
Om jag förstod det rätt så är detta utanför detaljplanerat område. Således bör ju även bygglovsenheten förhålla sig till denna skrivning i plan- och bygglagen när de handlägger ärendet.

Har även egen erfarenhet av detta då just vår granne skulle bygga nära tomtgräns. Det slutade med att dem fick flytta in sin byggnad 4,5m efter att bygglovshandläggaren tagit in våra synpunkter.

Hittade även denna artikel på forumet.

[länk]

Jag hade definitivt gått en vända till bygglovsnämnden med de synpunkter som TS har. Men framförallt, som redan skrivits, pratat med grannen om detta.
Varför blandar du in regler för bygglovsbefriade byggnader i en diskussion som handlar om bygglov??? Det blir ju bara förvirrande och fel.

• Gilla
SonnyListon och 6 till
  • Laddar…
I sådana här ärenden måste man läsa på innan man svarar. Finns det en detaljplan så bör man studera den och sätta sig in i vad olika symboler och markeringar betyder. På området där vi bor med 430 kvm stora tomter så får man bygga 0,3 meter från tomtgräns och en granne hade tänkt riva sitt hus och bygga ett nytt 225 kvm stort hus. Han skulle bygga ett 2-planshus och placera väggen på tomtgränsen mot mig, d v s hela taksprånget stack ut över min tomt. Huset skulle placeras någon meter söder om min altan. SBN i kommunen skickade ut en remiss, vilket i princip betyder att de tyckte att huset såg OK ut.

Men efter att ha studerat lagstiftning och detaljplan så kunde jag konstatera att huvudbyggnaden var 75 kvm större än vad detaljplanen tillät, grannens tomt var markerad med ett romerskt ”I” vilket betyder att där får man bara bygga enplanshus och huset var delvis placerat på korsprickad mark, vilket inte fick bebyggas. Lägg till det att Jordabalken förbjuder intrång på grannens mark, så takprång och därmed byggnad var olaglig. Handläggaren på SBN hade i princip begått tjänstefel när han släppte igenom ansökan och skickade ut en remiss. Det blev inget bygge.

Men trots att det 4,5 meter höga huset skulle stå någon meter från min altan så nämnde jag ingenting om ”förlorad utsikt” i mitt svar eftersom man inte har någon laglig rätt till sin utsikt. Däremot så kan man klaga på förlorad soltid och att man hamnar i skugga, vilket jag gjorde. Så läs på vad man bör skriva och inte skriva. Men bäst är att ta kontakt med grannen och försöka lösa problemet på ett sätt som båda finner acceptabelt. Man kanske själv vill bygga någonting nära grannen i framtiden?
Det kan vi inte veta men om man tror att det TS säger är osant finns ju inget att diskutera.... Det händer ju sällan att grannar hittar trådar och ger sin syn...
Bli inte förvånad om någon granne vill bjuda dig på kaffe och bullar.

• Gilla
big mike och 6 till
  • Laddar…
Vore du min granne och hade det tänket skulle jag bygga bara för att djävlas med dig. Kommer du med bullar och är konstruktiv som granne så kan jag vara medgörlig

• Gilla
Lars Löfgren
  • Laddar…
Det är intressant nur det kan skilja från kommun till kommun. Vi har exakt motsatt erfarenhet (dock i detaljplanlagt område).
Vi vill bygga en komplementbyggnad 1 m från tomtgräns, alla grannar har skriftligen godkänt till kommunen. Alla bef. komplementbyggnader på andra tomter står~1m från tomtgräns (senaste godkända är ca 2 år gammal). NU tycker kommunen att 4,5m från tomtgräns ska gälla och beviljar oss inte bygglov. Då vår detaljplan är så gammal tar den inte upp komplementbyggnader alls och då gäller pbl enl kommunen

N ninnit skrev:
Hej, vill bara tacka för alla svar, tror jag har blivit lite klokare kring aktuella regler och vad jag har att förhålla mig till.
Jag tycker du ska bjuda in politikerna som sitter i nämnden så att de på plats kan få en känsla. Alla kanske inte kommer ut men förhoppningsvis någon. Du kan även skriva till politikerna och ta kort på platsen och den utsikt som går förlorad.

W whak skrev:
Ja der är inget krav på 4,5m vid bygglov.
Vid vygglovsfria byggnader är det 4,5 m om inte grannen ger ett medgivande
N ninnit skrev:
Hej!
Blivande granne har lämnat in bygglovsansökan där två komplementsbyggnader ska byggas 1 meter från våran södra tomtgräns. Garage med förråd kommer ha fönster mot vår tomt och ha en höjd på 3-3,77m 6,5x11m. Den andra byggnaden ser ut av ha två täckta väggar mot vår tomt och i övrigt glasväggar, således troligen någon slags byggnad för samvaro som kommer vara 3 m hög och mäta 4,0x7,5m.

Jag har lämnat skriftligt yttrande där jag motsätter mig denna byggnation med motivering förlorad utsikt (även om jag inte tror att man kommer ta hänsyn till det), minskad tillgång till ljus då den kommer skugga en ansenligt del av min trädgård, ökad insyn och minskad integritet, samt påpekat att det finns möjlighet till alternativ placering mot annan tomtgräns som inte gränsar mot någon privat tomt. Jag har tidigare trott att regeln är att man ej får bygga närmare än 4,5 m till tomtgräns om inte specificerat i detaljplan, eller om grannen gett sitt medgivande.

Jag har nu pratat med handläggare på kommunens bygglovsavdelning och enligt henne är denna regel förlegad och främst tidigare avsedd för att minska risk för spridning av brand. Att den nu främst gäller för huvudbyggnaden, att det är vanligt att komplementsbyggnad läggs nära tomtgräns, och att komplementbyggnad kan läggas 1 m från tomtgräns oavsett om jag som granne ställer mig positiv till detta, om man på bygglovsavdelningen inte ser några särskilda hinder till det. Vidare menade hon på att 4,5 m regeln numer enbart blir aktuell om man vill bygga bygglovsbefriat så som Attefalls hus.

Stämmer verkligen det? Jag har inte hittat någon tydlig sådan information på nätet. Är det någon som har en aning om hur vanligt det är att bygglov som denna godkänns trots att granne är emot det?
Se till o få på skrivet ftån grannen att du också vill bygga en meter ifrån tomtgräns mot deras byggnader

Varför ska Byggahus alltid föreslå att offret för åtgärden ska vara medgörlig och anpassa sig? Varenda tråd om grannar som inte tar hänsyn har dessa inlägg om att man måste ta hänsyn till grannen som inte tar hänsyn. 🤔
Vanligt sunt förnuft (men brukar inte gälla Stockholm)

Är det en jättestor skillnad på 4,5 meter från tomtgränsen (som jag antar att du inte hade haft några åsikter om) mot 1 meter i praktiken? Vad som gäller är väl det allmänt störande att få nya byggnader i ditt blickfång, byggnader som inte funnits där innan. Bygglagen är som den är och själv anser jag att det är bra att den lättats upp så folk kan få bygga mer fritt på sina egna tomter.

• Gilla
SonnyListon och 1 till
  • Laddar…
N ninnit skrev:
Det är i glesbygd. Båda våra tomter är 1200m, grannens tomt ligger söder om min, ca 1 m lägre, två tomter nedanför finns havet. Min södra och deras norra tomtgräns är gemensam. Grannen har totalt tänkt bygga runt 350kvm på tomten i form av enplanshus, med garage och glasad extrabyggnad. Jag kan absolut se fördelen med att ha två garage jämte varandra för att spara tomt och skugga. I mitt fall har jag infart i nordöstra hörnen av tomten och tänkt sätta carport där, I södra delen av tomten hade jag tänkt ha bärbuskar och fruktträd, nu kommer en stor del att skuggas.
Tycker du ska använda dig utav, betydande olägenhet enl PBL 2:9, missad havsutsikt.

STBygg STBygg skrev:
Hej!
Jag antar att du tilldelats en remiss från kommunens "Bygglovskontor". Du har nu möjlighet att lämna synpunkter som berörd sakägare. Du kan lämna in dina synpunkter till kommunen och dessa ska tas i beaktning i bygglovshandläggarens bedömning. Om du lämnar negativa synpunkter ska kommunen delge dig beslutet och du har rätt att överklaga till högre instans, i första hand Länsstyrelsen.
Du bör om du är negativ skriva ner dina synpunkter och tydligt redogöra vad du motsätter dig och varför.

Om du bor inom detaljplanerat område där detaljplanen är äldre än från 1987 gäller Byggnadsstadgan.
Byggnadsstadgan 39§ medger sammanfattningsvis:

Byggnad ska placeras lämpligt på tomten, i anslutning till övrig bebyggelse på samma och närliggande mark. Inom stads- eller byggnadsplan ska byggnaden normalt placeras i gatulinje, om inte annat anges i planen eller medges av byggnadsnämnden.

Avstånd till granntomt ska vara minst hälften av byggnadens största tillåtna höjd, dock aldrig mindre än 4,5 meter, om byggnaden inte ska sammanbyggas med grannens. Avstånd mellan byggnader på samma tomt ska minst motsvara den högsta tillåtna höjden för någon av byggnaderna.

Undantag kan medges av byggnadsnämnden vid särskilda skäl, om det inte innebär olägenhet för grannar, eller risk för ohälsa, brand eller trafiksäkerhet. Grannar ska höras om de kan påverkas.

Många kommuner väljer att avvikelse pröva komplementbyggnader om den strider mot 39 § vid äldre detaljplaner. Vid dessa fall ska berörd sakägare tilldelas remiss.

Om du bor utanför detaljplanerat område ska du också tilldelas en remiss.

Om bygglov för din granne beviljas:
Från din sida kan det bli problematiskt gällande brandskydd (Brandspridning). Om du exempelvis planerar att bygga en komplementbyggnad 1 meter ifrån din fastighetsgräns (2 meter mellan båda byggnaderna) är det viktigt att vara vaksam på kraven i Boverkets byggregler. Alla byggnader som överskrider 15 kvm ska ha en Brandskyddsdokumentation. Beroende på hur din granne utför konstruktionen kan andra krav falla på dig om du bygger i ett senare skede. Exempelvis om din granne använder sig av oklassade fönster (ej EI 30).
Ursäkta om jag fattar fel, lite för tidigt för mig, men alltså man får göra vad man vill på sin egen tomt och bygga 1 meter från tomtgräns, men då kan grannen bli tvungen att bygga längre in på sin tomt framöver. Blir inte det nån sorts intrång på annans tomt av den förste som bygger?

• Gilla
STBygg
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.