47 433 läst · 97 svar
47k läst
97 svar
Granne vill bygga komplementsbyggnad 1m från tomtgräns
Kanske blir det svårt att stoppa detta. Samtidigt tror jag du ska undvika att helt "stoppa käppar i hjulen" för grannen. Grannsämjan kommer då, med lite otur, bli till krig. Är det fel folk, innebär det att du kanske måste flytta. Gå istället dit och prata med dem. Förklara att du inte har för avsikt att stoppa deras planer, men att det samtidigt kommer att förstöra mycket för dig. Se om ni kan få igång en konversation och disskutera olika lösningar. Om det exempelvis går att flytta byggnaderna. Har du tur så är de samarbetsvilliga. Du kanske också har planer för framtiden som kanske påverkar grannen på något sätt.N ninnit skrev:
Varför ska Byggahus alltid föreslå att offret för åtgärden ska vara medgörlig och anpassa sig? Varenda tråd om grannar som inte tar hänsyn har dessa inlägg om att man måste ta hänsyn till grannen som inte tar hänsyn. 🤔A AG A skrev:Kanske blir det svårt att stoppa detta. Samtidigt tror jag du ska undvika att helt "stoppa käppar i hjulen" för grannen. Grannsämjan kommer då, med lite otur, bli till krig. Är det fel folk, innebär det att du kanske måste flytta. Gå istället dit och prata med dem. Förklara att du inte har för avsikt att stoppa deras planer, men att det samtidigt kommer att förstöra mycket för dig. Se om ni kan få igång en konversation och disskutera olika lösningar. Om det exempelvis går att flytta byggnaderna. Har du tur så är de samarbetsvilliga. Du kanske också har planer för framtiden som kanske påverkar grannen på något sätt.
Låter klokt, vi kommer nog vara grannar lång tid framöver och det skulle vara både jobbigt och tråkigt om vi kommer gå runt och vara arga på varandra. Tyvärr går det inte att föreslå att flytta byggnaderna något då deras hus då inte får plats. De skulle kunna sättas utmed en annan tomtgräns, men jag kan se att det ur deras synvinkel är mest optimalt för utsikt och sol att placera dem som de gjort. Själv har jag inga planer på att bygga något nära en grannes tomtgräns då jag nog felaktigt trott att man har 4,5 m att förhålla sig till och hade känt mig obekväm med att bygga närmare någons tomt än så. Fördelen med att det är en bygglovsansökan blir ju att handläggare får bedöma det och går bygglovet igenom utan ändring får det bli att acceptera det som rimligt.A AG A skrev:Kanske blir det svårt att stoppa detta. Samtidigt tror jag du ska undvika att helt "stoppa käppar i hjulen" för grannen. Grannsämjan kommer då, med lite otur, bli till krig. Är det fel folk, innebär det att du kanske måste flytta. Gå istället dit och prata med dem. Förklara att du inte har för avsikt att stoppa deras planer, men att det samtidigt kommer att förstöra mycket för dig. Se om ni kan få igång en konversation och disskutera olika lösningar. Om det exempelvis går att flytta byggnaderna. Har du tur så är de samarbetsvilliga. Du kanske också har planer för framtiden som kanske påverkar grannen på något sätt.
Det handlar om att om grannen har rätten på sin sida så är det TS som har att finna en lösning på sina problem.Farstatjej90 skrev:
Om man nu ska prata offer så ä det ju grannen som är offer, han har rätten på sin sida och TS har försökt stoppa grannen. Detta har TS gjort oavsiktligt och av okunskap och verkar inse detta. Det mogna är då att göra som föreslagits och prata med grannen. Så som TS också verkar göra.
Låter vettigt. Placering kanske är svår men möjligen kan du övertala dem att minska insynen till dig så det åtminstone inte känns så påträngande.N ninnit skrev:Låter klokt, vi kommer nog vara grannar lång tid framöver och det skulle vara både jobbigt och tråkigt om vi kommer gå runt och vara arga på varandra. Tyvärr går det inte att föreslå att flytta byggnaderna något då deras hus då inte får plats. De skulle kunna sättas utmed en annan tomtgräns, men jag kan se att det ur deras synvinkel är mest optimalt för utsikt och sol att placera dem som de gjort. Själv har jag inga planer på att bygga något nära en grannes tomtgräns då jag nog felaktigt trott att man har 4,5 m att förhålla sig till och hade känt mig obekväm med att bygga närmare någons tomt än så. Fördelen med att det är en bygglovsansökan blir ju att handläggare får bedöma det och går bygglovet igenom utan ändring får det bli att acceptera det som rimligt.
Var så ärlig du kan, ställ inga krav utan ge önskemål och förvänta dig inte för mkt så blir du minst besviken
Ofta vill folk tillmötesgå önskemål även om det kostar på lite och lika ofta gå emot krav även om man själv förlorar på det.
Det är 4,5m som gäller om inte TS ger sitt medgivande och detta bör, ur grannens synpunkt, vara skriftligt.
För att citera från Boverkets hemsida
”Komplementbyggnaden ska placeras minst 4,5 meter från gräns
En bygglovsbefriad komplementbyggnad ska placeras minst 4,5 meter från gräns. Avståndet på 4,5 meter gäller oavsett om någon byggnadsdel är ovan eller under marken. Detta innebär att om en sådan komplementbyggnad har en källare ska även den placeras minst 4,5 meter från gräns. Det är dock möjligt att uppföra en bygglovsbefriad komplementbyggnad närmare gränsen än 4,5 meter om de grannar som berörs medger det. Vilken gräns som avses kan vara olika beroende på var man bygger. Det kan till exempel vara tomtgräns eller fastighetsgräns.”
https://www.boverket.se/sv/PBL-kuns...tgarder/Komplementbyggnad-utanfor-detaljplan/
En bygglovsbefriad komplementbyggnad ska placeras minst 4,5 meter från gräns. Avståndet på 4,5 meter gäller oavsett om någon byggnadsdel är ovan eller under marken. Detta innebär att om en sådan komplementbyggnad har en källare ska även den placeras minst 4,5 meter från gräns. Det är dock möjligt att uppföra en bygglovsbefriad komplementbyggnad närmare gränsen än 4,5 meter om de grannar som berörs medger det. Vilken gräns som avses kan vara olika beroende på var man bygger. Det kan till exempel vara tomtgräns eller fastighetsgräns.”
https://www.boverket.se/sv/PBL-kuns...tgarder/Komplementbyggnad-utanfor-detaljplan/
Du missade helt resten av tråden där TS redan fått denna upplysning från bygglovshandläggaren? Och att det i detta fann inte är en bygglovsbefriad åtgärd vilket är det som du citerar.L Lapp3n skrev:Det är 4,5m som gäller om inte TS ger sitt medgivande och detta bör, ur grannens synpunkt, vara skriftligt.
[länk]
Det finns gott om trådar där det är helt klart att grannen är idioten men fram ska det med kaffe och bullar och gå över och snacka och allt vad ni sysslar med....Tomtom79 skrev:
Det handlar om att om grannen har rätten på sin sida så är det TS som har att finna en lösning på sina problem.
Om man nu ska prata offer så ä det ju grannen som är offer, han har rätten på sin sida och TS har försökt stoppa grannen. Detta har TS gjort oavsiktligt och av okunskap och verkar inse detta. Det mogna är då att göra som föreslagits och prata med grannen. Så som TS också verkar göra.
Om jag förstod det rätt så är detta utanför detaljplanerat område. Således bör ju även bygglovsenheten förhålla sig till denna skrivning i plan- och bygglagen när de handlägger ärendet.K kniv skrev:
Har även egen erfarenhet av detta då just vår granne skulle bygga nära tomtgräns. Det slutade med att dem fick flytta in sin byggnad 4,5m efter att bygglovshandläggaren tagit in våra synpunkter.
Hittade även denna artikel på forumet.
https://www.byggahus.se/var-gar-tom...n-far-man-bygga-hus-garage-eller-attefallshus
Jag hade definitivt gått en vända till bygglovsnämnden med de synpunkter som TS har. Men framförallt, som redan skrivits, pratat med grannen om detta.
Tack för detta svar och länken! Jag inser att det nog är svårt att helt få klarhet i vad som gäller och är verkligen tacksam för alla svar och poster. Jag har som sagt skickat in ett yttrande om varför jag är negativ till placeringen, men förstår nu att det inte är självklart att jag har någon rättighet i detta. Men du ger mig lite hopp om att bygglovsnämnden kanske tar lite hänsyn till mina påpekanden. Jag ska försöka prata med grannen men har inte så stort hopp då de säkerligen var medvetna om vilken påverkan byggnaderna skulle ha, hade de varit intresserade av en god gransämja så utgår jag ifrån att de hade pratat med mig först.L Lapp3n skrev:Om jag förstod det rätt så är detta utanför detaljplanerat område. Således bör ju även bygglovsenheten förhålla sig till denna skrivning i plan- och bygglagen när de handlägger ärendet.
Har även egen erfarenhet av detta då just vår granne skulle bygga nära tomtgräns. Det slutade med att dem fick flytta in sin byggnad 4,5m efter att bygglovshandläggaren tagit in våra synpunkter.
Hittade även denna artikel på forumet.
[länk]
Jag hade definitivt gått en vända till bygglovsnämnden med de synpunkter som TS har. Men framförallt, som redan skrivits, pratat med grannen om detta.
Jag har lärt mig genom åren att de som vill flåsa mig i nacken på kassakön till ICA är samma personer som vill bygga allt möjligt så nära tomtrgränsen som möjligt.
Synd att regelverket bara blir flummigare och svårare får gemene man att tolka. Hade varit bra om de gamla reglerna gällde med 4,5m till tomtgräns.
Vill man ha grannarna närmare än så flyttar man till lägenheten. Nu är alternativet skogen för de vill som vill vara ifred och lyssna på en snedvriden bonde som ska köra traktor i tid och otid.
Synd att regelverket bara blir flummigare och svårare får gemene man att tolka. Hade varit bra om de gamla reglerna gällde med 4,5m till tomtgräns.
Vill man ha grannarna närmare än så flyttar man till lägenheten. Nu är alternativet skogen för de vill som vill vara ifred och lyssna på en snedvriden bonde som ska köra traktor i tid och otid.
Medlem
· Sörmland och stan
· 28 507 inlägg
Egentligen är väl regelverket rätt enkelt. Grannen kan bygga på hela sin mark och du kan bygga på hela din. Sen kan det finnas mark som ej får bebyggas och då är den markerad i detaljplan som t ex prickmark.V Vindens skrev:Synd att regelverket bara blir flummigare och svårare får gemene man att tolka. Hade varit bra om de gamla reglerna gällde med 4,5m till tomtgräns.
Vill man skydda sig mot att grannens byggnader kommer för nära så får man helt enkelt lägga en buffertzon med t ex naturmark eller buskage/träd på sin sida gränsen. Bor man lantligt så brukar ju fastigheterna vara större och detta är görbart. Bort man i tät stad så blir detta normalt för dyrt.