42 560 läst · 97 svar
43k läst
97 svar
Granne vill bygga komplementsbyggnad 1m från tomtgräns
Hej!
Blivande granne har lämnat in bygglovsansökan där två komplementsbyggnader ska byggas 1 meter från våran södra tomtgräns. Garage med förråd kommer ha fönster mot vår tomt och ha en höjd på 3-3,77m 6,5x11m. Den andra byggnaden ser ut av ha två täckta väggar mot vår tomt och i övrigt glasväggar, således troligen någon slags byggnad för samvaro som kommer vara 3 m hög och mäta 4,0x7,5m.
Jag har lämnat skriftligt yttrande där jag motsätter mig denna byggnation med motivering förlorad utsikt (även om jag inte tror att man kommer ta hänsyn till det), minskad tillgång till ljus då den kommer skugga en ansenligt del av min trädgård, ökad insyn och minskad integritet, samt påpekat att det finns möjlighet till alternativ placering mot annan tomtgräns som inte gränsar mot någon privat tomt. Jag har tidigare trott att regeln är att man ej får bygga närmare än 4,5 m till tomtgräns om inte specificerat i detaljplan, eller om grannen gett sitt medgivande.
Jag har nu pratat med handläggare på kommunens bygglovsavdelning och enligt henne är denna regel förlegad och främst tidigare avsedd för att minska risk för spridning av brand. Att den nu främst gäller för huvudbyggnaden, att det är vanligt att komplementsbyggnad läggs nära tomtgräns, och att komplementbyggnad kan läggas 1 m från tomtgräns oavsett om jag som granne ställer mig positiv till detta, om man på bygglovsavdelningen inte ser några särskilda hinder till det. Vidare menade hon på att 4,5 m regeln numer enbart blir aktuell om man vill bygga bygglovsbefriat så som Attefalls hus.
Stämmer verkligen det? Jag har inte hittat någon tydlig sådan information på nätet. Är det någon som har en aning om hur vanligt det är att bygglov som denna godkänns trots att granne är emot det?
Blivande granne har lämnat in bygglovsansökan där två komplementsbyggnader ska byggas 1 meter från våran södra tomtgräns. Garage med förråd kommer ha fönster mot vår tomt och ha en höjd på 3-3,77m 6,5x11m. Den andra byggnaden ser ut av ha två täckta väggar mot vår tomt och i övrigt glasväggar, således troligen någon slags byggnad för samvaro som kommer vara 3 m hög och mäta 4,0x7,5m.
Jag har lämnat skriftligt yttrande där jag motsätter mig denna byggnation med motivering förlorad utsikt (även om jag inte tror att man kommer ta hänsyn till det), minskad tillgång till ljus då den kommer skugga en ansenligt del av min trädgård, ökad insyn och minskad integritet, samt påpekat att det finns möjlighet till alternativ placering mot annan tomtgräns som inte gränsar mot någon privat tomt. Jag har tidigare trott att regeln är att man ej får bygga närmare än 4,5 m till tomtgräns om inte specificerat i detaljplan, eller om grannen gett sitt medgivande.
Jag har nu pratat med handläggare på kommunens bygglovsavdelning och enligt henne är denna regel förlegad och främst tidigare avsedd för att minska risk för spridning av brand. Att den nu främst gäller för huvudbyggnaden, att det är vanligt att komplementsbyggnad läggs nära tomtgräns, och att komplementbyggnad kan läggas 1 m från tomtgräns oavsett om jag som granne ställer mig positiv till detta, om man på bygglovsavdelningen inte ser några särskilda hinder till det. Vidare menade hon på att 4,5 m regeln numer enbart blir aktuell om man vill bygga bygglovsbefriat så som Attefalls hus.
Stämmer verkligen det? Jag har inte hittat någon tydlig sådan information på nätet. Är det någon som har en aning om hur vanligt det är att bygglov som denna godkänns trots att granne är emot det?
I mitt (där jag bor) detaljplanelagda område så får komplementbyggnader stå 1 meter från tomtgräns, så de flesta garage står med sina långsidor så. Ofta har grannarna sina garage nära varandra och då blir det ju ett 2 meter brett område mellan dem. Ganska bra för ingen lider ju av det eller någon del som direkt skuggas.
Hur stora är tomterna och vad är det för slags område? Tätbyggt villaområde eller glesbygd? Är det detaljplanelagt? Har du läst detaljplanen?
Hur stora är tomterna och vad är det för slags område? Tätbyggt villaområde eller glesbygd? Är det detaljplanelagt? Har du läst detaljplanen?
När jag byggde garage 1 m mot tomtgräns, så var kravet brandklass EI30 mot grannarna, även om de inte hade någon byggnad i närheten på sin sida.
Det begränsar även vad det gäller fönsteryta och typ som kan användas.
Det begränsar även vad det gäller fönsteryta och typ som kan användas.
Jo, jag har förstått att man kan ansöka om att placera komplementbyggnader närmare än 4,5 m vid bygglov, men att det förutsätter att grannen har gett sitt medgivande för att det ska gå igenom, om inte man kommer fram till att byggnaden är liten och ger liten påverkan. Så läte det inte på handläggaren. Enligt henne var det mer regel än undantag att det godkänns. Men jag hoppas att jag missförstod henne..W whak skrev:
Det är i glesbygd. Båda våra tomter är 1200m, grannens tomt ligger söder om min, ca 1 m lägre, två tomter nedanför finns havet. Min södra och deras norra tomtgräns är gemensam. Grannen har totalt tänkt bygga runt 350kvm på tomten i form av enplanshus, med garage och glasad extrabyggnad. Jag kan absolut se fördelen med att ha två garage jämte varandra för att spara tomt och skugga. I mitt fall har jag infart i nordöstra hörnen av tomten och tänkt sätta carport där, I södra delen av tomten hade jag tänkt ha bärbuskar och fruktträd, nu kommer en stor del att skuggas.Hemingway skrev:
I mitt (där jag bor) detaljplanelagda område så får komplementbyggnader stå 1 meter från tomtgräns, så de flesta garage står med sina långsidor så. Ofta har grannarna sina garage nära varandra och då blir det ju ett 2 meter brett område mellan dem. Ganska bra för ingen lider ju av det eller någon del som direkt skuggas.
Som nämnts ovan så härstammar de berömda 4.5 metrarna från ett gammalt brandsäkerhetstänk. 4.5m från respektive tomtgräns =9m vilket ansågs brandsäkert. Idag hanteras det som sagts ovan byggnadsteknisk. Bygger du med IE60 (stå emot brand i 60min tror jag) så kan du i teorin bygga vid tomtgräns.
Om jag förstått det rätt så appliceras ofta dessa 4.5m (39 paragrafen, byggnadsstadgan) i områden där aktuell detaljplan saknar bestämmelse för minsta avstånd till fastighetsgräns.
Om jag förstått det rätt så appliceras ofta dessa 4.5m (39 paragrafen, byggnadsstadgan) i områden där aktuell detaljplan saknar bestämmelse för minsta avstånd till fastighetsgräns.
Det är detaljplanen som avgör hur nära byggnader får stå. Om det finns en gammal detaljplan så gäller fortfarande 4.5m regeln även om den inte är inskriven. Nyare detaljplaner (osäker på om det är sedan plan och bygglagens infinnande eller sedan när) men nu för tiden skall minsta avstånd skrivas in om något specifikt ska gälla. Tex i urbana miljöer är det ju inte alls ovanligt att flerfamiljshusen är byggda vägg i vägg.
Så om det inte står något i detaljplan (vet faktiskt inte vad som gäller utanför detaljplan) och den är av nyare sort så är det upp till kommunen att avgöra, de skall göra en grannehörande där du får säga din åsikt men den behöver de inte alls lyssna på om de inte håller med dig. Är det en äldre detaljplan eller att det står en gräns angivet måste kommunen följa denna.
Så om det inte står något i detaljplan (vet faktiskt inte vad som gäller utanför detaljplan) och den är av nyare sort så är det upp till kommunen att avgöra, de skall göra en grannehörande där du får säga din åsikt men den behöver de inte alls lyssna på om de inte håller med dig. Är det en äldre detaljplan eller att det står en gräns angivet måste kommunen följa denna.
Är det exploateringsområde om både grannen ska bygga och även du planerar carport? För om det är det så är det ju givet att utsikten kommer minska i takt med att fastigheterna bebyggs.N ninnit skrev:Det är i glesbygd. Båda våra tomter är 1200m, grannens tomt ligger söder om min, ca 1 m lägre, två tomter nedanför finns havet. Min södra och deras norra tomtgräns är gemensam. Grannen har totalt tänkt bygga runt 350kvm på tomten i form av enplanshus, med garage och glasad extrabyggnad. Jag kan absolut se fördelen med att ha två garage jämte varandra för att spara tomt och skugga. I mitt fall har jag infart i nordöstra hörnen av tomten och tänkt sätta carport där, I södra delen av tomten hade jag tänkt ha bärbuskar och fruktträd, nu kommer en stor del att skuggas.
Det är nog det där med grannens medgivande som du fått om bakfoten, så du förstod nog handläggaren rätt, även om det inte är det du vill höra.N ninnit skrev:Jo, jag har förstått att man kan ansöka om att placera komplementbyggnader närmare än 4,5 m vid bygglov, men att det förutsätter att grannen har gett sitt medgivande för att det ska gå igenom, om inte man kommer fram till att byggnaden är liten och ger liten påverkan. Så läte det inte på handläggaren. Enligt henne var det mer regel än undantag att det godkänns. Men jag hoppas att jag missförstod henne..
Hej!N ninnit skrev:Hej!
Jag antar att du tilldelats en remiss från kommunens "Bygglovskontor". Du har nu möjlighet att lämna synpunkter som berörd sakägare. Du kan lämna in dina synpunkter till kommunen och dessa ska tas i beaktning i bygglovshandläggarens bedömning. Om du lämnar negativa synpunkter ska kommunen delge dig beslutet och du har rätt att överklaga till högre instans, i första hand Länsstyrelsen.
Du bör om du är negativ skriva ner dina synpunkter och tydligt redogöra vad du motsätter dig och varför.
Om du bor inom detaljplanerat område där detaljplanen är äldre än från 1987 gäller Byggnadsstadgan.
Byggnadsstadgan 39§ medger sammanfattningsvis:
Byggnad ska placeras lämpligt på tomten, i anslutning till övrig bebyggelse på samma och närliggande mark. Inom stads- eller byggnadsplan ska byggnaden normalt placeras i gatulinje, om inte annat anges i planen eller medges av byggnadsnämnden.
Avstånd till granntomt ska vara minst hälften av byggnadens största tillåtna höjd, dock aldrig mindre än 4,5 meter, om byggnaden inte ska sammanbyggas med grannens. Avstånd mellan byggnader på samma tomt ska minst motsvara den högsta tillåtna höjden för någon av byggnaderna.
Undantag kan medges av byggnadsnämnden vid särskilda skäl, om det inte innebär olägenhet för grannar, eller risk för ohälsa, brand eller trafiksäkerhet. Grannar ska höras om de kan påverkas.
Många kommuner väljer att avvikelse pröva komplementbyggnader om den strider mot 39 § vid äldre detaljplaner. Vid dessa fall ska berörd sakägare tilldelas remiss.
Om du bor utanför detaljplanerat område ska du också tilldelas en remiss.
Om bygglov för din granne beviljas:
Från din sida kan det bli problematiskt gällande brandskydd (Brandspridning). Om du exempelvis planerar att bygga en komplementbyggnad 1 meter ifrån din fastighetsgräns (2 meter mellan båda byggnaderna) är det viktigt att vara vaksam på kraven i Boverkets byggregler. Alla byggnader som överskrider 15 kvm ska ha en Brandskyddsdokumentation. Beroende på hur din granne utför konstruktionen kan andra krav falla på dig om du bygger i ett senare skede. Exempelvis om din granne använder sig av oklassade fönster (ej EI 30).
Medlem
· Sörmland och stan
· 28 061 inlägg
4,5 m från gränsen gällde fram till 1987 när vi bytte lagstiftning från gamla byggnadslagen/byggnadsstadgan till plan- och bygglagen (PBL). Så skiftet skedde för snart 40 år sedan. Så här såg regleringen ut fram till PBL kom, från byggnadsstadgan:
Som handläggaren på kommunen upplyste om så finns lite spår av 4,5 m kvar för bygglovsbefriade komplementbyggnader och vissa andra bygglovsbefriade åtgärder. Och det finns i gamla stadsplaner och byggnadsplaner där reglering av avstånd till gräns för bebyggelse saknas. Typ.

Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Som handläggaren på kommunen upplyste om så finns lite spår av 4,5 m kvar för bygglovsbefriade komplementbyggnader och vissa andra bygglovsbefriade åtgärder. Och det finns i gamla stadsplaner och byggnadsplaner där reglering av avstånd till gräns för bebyggelse saknas. Typ.