Byggahus.se
Hej! Har en obebyggd tomt om 5000 kvm i närheten av min fastighet. Nu är markören närmast vägen försvunnen efter hösten. Mannen som äger marken runt omkring(skog) har avverkat en del skog och jag misstänker att någon av transporterna kört av markören eller att den blivit bortsprängd då de sprängt en del sten i anslutning till ett område de avverkat vid tomtgränsen. Vad kan jag göra ?

Är det en dubb ( stålrör ) eller annan form markering, att förflytta eller borttaga en markör är förenat med straffansvar

J jonaserik skrev:
Är det en dubb ( stålrör ) eller annan form markering, att förflytta eller borttaga en markör är förenat med straffansvar
det är metallrör i berg

Om det är bevisat att någon entreprenör åsamkat detta så är det bara att säga till om återställning, men skulle tro att det blir något som "" Att det har vi inte gjort "" Bevisbördan ligger då på dig att det fanns en markering där som förkommit på grund av annans arbete, inte helt lätt att få den på korrekt plats igen, fordrar nästan utmätning av någon, kommun/lantmäteriet och kostar en del.

Bevis finns i form av tomtkarta från lantmäteriet och tidigare plastpinne som ligger knäckt bredvid där röret suttit men förstår svårigheten

Ta lite bilder om det syns att det gjorts arbeten vid röret, även om röret är borta så kan man se att det varit någon verksamhet. Det blir troligtvis fastighetsägaren som får påstötning och inte vill stå för ev. kostnad.

C clask skrev:
igare plastpinne som ligger knäckt bredvid där röret suttit men förstår svårigheten
Går de att se var röret satt, brukar vara ett borrat hål i berg eller nedslaget rör, tomtkarta ? finns det kordinater på den,då går det att få platsen med en hyffsad GPS, ett foto på kartan i det hörnet som ditt problem är, gärna med alla siffror med.

Ska kika på det men koordinater osv är fixat. Det var borrat men måste se efter mer på hur det ser ut på platsen.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.