Byggahus.se

Granne tänker fälla mina träd

1. H
    Moderator · Nivå 25
    Nej, det är inte så enkelt. Det är inte ovanligt att vägområdet inkräktar på privat mark. OM träden står inom vägområdet, så har väghållaren rätt (och kanske skyldighet) att ta bort dem oavsett vem som äger träden. Men vi vet inget om ev. vägområde från tråden.

2. N
    Medlem Nivå 2
    Det kan vara en privat markägare som äger vägmarken och träd i vägområdet. Då har trädägaren rätt att ta ner sina egna träd

3. M
    Medlem Nivå 2
    Ett toppensvar. TS tar sitt ansvar, men får ändå möjlighet att visa grannen vad han eller hon tycker om sättet.

4. Bästa svaret

Anna_H
    Husägare · Nivå 19
    Det framkom ju senare i tråden att träden växer precis vid staketet som står en halvmeter innanför TS tomtgräns. Det kan ändå eventuellt inkräkta på vägområdet, isåfall har grannen rätt att be kommunen om hjälp att få bort träden. Annars har grannen inga rättigheter alls.

Men det hade ju garanterat fungerat bättre att fråga om det är okej att ta bort dem....

5. D
    Besserwisser · Nivå 21
    Innanför fastighetsgränsen ialla fall.

• Laddar…
  6. M
    Medlem Nivå 17
    Jag missade att det var förtydligat att träden står på TS fastighet.

Min fastighetsgräns går till mitten av en länsväg. Det är vanligt att det är så, vägar brukar inte dras på en speciell fastighet. Givetvis har då väghållaren rätt att ta ner träd på min fastighet som står i vägområdet. Samt att sätta upp viltstängsel och röja närmsta det, även på insidan.

I tex villaområde är det lite annorlunda, men även där kan vägområdet gå in på privat mark.

Om träden är ivägen för grannens trafik, så är det väl inte osannolikt att de står i vägområdet.

En bild vore bra.

7. A
    Medlem · Nivå 9
    Jag förstår inte...

Jag ser inte att det är en kommunal väg, kommunen verkar äga en del av marken under vägen men mer verkar det inte vara.

Vem sköter om vägen?
    Är det en förening?
    Enskilda grannar?
    Vem betalar och varför gör ni det?

Jag tolkar som om det är en privat väg som drivs gemensamt och i samförstånd.

Om det nu är oklart och ni vill få klarhet vad som gäller ska ni väl starta en vägförening med en styrelse och andelstal.
    Sedan kan ni på årsstämman diskutera vägområden och vilka träd som behöver tas bort.

/ATW

• Laddar…
  8. VidarH
    Medlem Nivå 7
    Jag undrar mest hur ett par ungträd som växer i ett staket kan hindra grannen att framföra ett fordon? Varför vill inte grannen ta ner staketet? Det är ju minst lika mycket i vägen kan man argumentera...
    (framhåller att grannens argument haltar)

9. M
    Medlem Nivå 17
    Om vägområdet är smalt, så kan grenarna vara ivägen. Särskilt om de står i en sväng. Men en bild vore bra.

10. Talvan
    Medlem Nivå 5
    Nej inte en till galet granne

• Laddar…
  11. A
    Medlem · Nivå 9
    Det är väl sagt att det redan var grenar in över vägen... så björkarna står nära vägbanan och skulle nog behövas ta ned om inte direkt så iallafall ganska snart.

Men en bild är ju alltid kul.

/ATW

12. N
    Medlem Nivå 2
    Det kan ju räcka att man stamkvistar upp till 4,5 m

13. M
    Medlem Nivå 17
    Svårt om björken bara är 3m hög. ;)

14. perra i skogen
    Medlem Nivå 5
    Sen blir det ju det här tråkiga samtalet om motorsågskort......
    Ska grannen fälla träden på TS tomt så måste ju grannen ha "rätt" behörighet för motorsåg för att få göra det helt enligt reglerna.
    Skulle grannen råka göra illa sig eller skada någon/något så kan det bli vissa problem om inte rätt behörighet finns.

• Laddar…
  15. A
    Medlem · Nivå 9
    Visst hade det varit så om det varit stora björkar... men nu var det 3 meters björkar så en morakniv skulle väl vara snabbare än att rigga på sig skyddsutrustningen och tanka en motorsåg.

/ATW