Byggahus.se

Granne som trakasserar...

1. M
    Medlem · 16 inlägg

Mikke 12345

Medlem
    har endast skrivit syskon.

mvh/M

2. Karlia
    Medlem · 2 472 inlägg

Karlia

Medlem
    Det bästa vore väl om ni kunde ha ett möte alla tre och prata, kanske även med hyresvärden. Kan du skicka brev till honom och föreslå? Typ, kan vi dra ett streck över allt gammalt och börja om.

Jag tänker att om du kommer oanmäld hamnar han i försvarsställning. Han behöver se att ditt syskon är en normal människa som vill ha lugn och ro.

3. M
    Medlem · 16 inlägg

Mikke 12345

Medlem

Ja , det är kanske värt ett försök, till. Det har redan varit (2st) som jag förstår möten med hyresvärden pga av deras osämja. Detta har som sagt inte hjälpt och då det som det skrivits tidigare helt saknas fysiska bevis mot denna person så har inte hyresvärd eller polisen något större intresse i ärendet. Jag känner mig uppgiven å mitt syskons vägnar..

Mvh/ M

• Laddar…
  4. Nyfniken
    Medlem · Stockholms län · 11 423 inlägg

Nyfniken

Medlem
    Finns det en risk att ditt syskon inte har berättat hela historien och att denne har eskalerat situation utan att berätta det?

5. Nötegårdsgubben
    Skogsägare · Stockholm och Smålands inland · 9 695 inlägg

Nötegårdsgubben

Skogsägare
    Fast det är hen ju. Bor du 20 mil bort och tänker att du kan ta en roll som en beskyddande storebror så lämnar du ju rätt stora hål i det skyddsnätet.

Måste hålla med dem som ifrågasätter nyttan med insatsen. Du kan inte räkna med att en översittare håller sig på mattan i halvannat år för att offrets frånvarande storebror har sagt till på skarpen.

6. M
    Medlem · 16 inlägg

Mikke 12345

Medlem
    Kan vara fallet. Vad hade du gjort?

mvh/M

7. H
    Moderator · Stockholm · 44 046 inlägg

hempularen

Moderator
    Jag har inget bra råd att ge. Men jag tror inte att det fungerar att konfrontera en sådan person, framförallt inte om det saknas bevis. Det finns risk att det bara gör honom ännu mer säker på att han kan göra vad som helst. Och det låter som en person som ev. kan bli direkt farlig.

För drygt 30 år sedan stod jag i en situation att jag bevittnade ett bråk mellan en man och en kvinna utanför entren till min arbetsplats. Jag visste att polis var på väg, jag övervägde att ingripa, men avstod. Dels för att jag var försenad till ett möte och räknade med att behöva vittna när polisen kom. Dels för att det inte såg så farligt ut, tänkte att hon klarar sig tills polisen kommer. Det var inte misshandel, bara verbalt, men han höll fast henne.

Några sekunder efter att jag bestämde mig för att inte ingripa tog mannen upp en pistol och sköt henne, sedan vände han sig mot mig med pistolen i hand, det var ca 10m mellan oss.

Lång historia, jag klarade mig, gärningsmannen begick självmord någon minut senare, kvinnan överlevde.

Men jag har fått en helt annan inställning till att ingripa efter det.... Innan detta hände hade jag stoppat ett rån i T-banan några år tidigare, genom att prata med rånaren. Det var min erfarenhet av vittnande efter det som fick mig att avstå från att ingripa.

8. M
    Medlem · 16 inlägg

Mikke 12345

Medlem
    Absolut , men är det inte värt ett försök?

Mvh/ M

• Laddar…
  9. Tomtom79
    Medlem · Skåne · 1 150 inlägg

Tomtom79

Medlem
    Fick av min gode far lära mig en gång i tiden att en mobbare blir man bara av med om man första gången den slår en slår tillbaka 10 gånger hårdare. Gör man det inte direkt så kommer de aldrig ge sig.

Så, om man inte kan sätta dit grannen lagligen eller firar fölsedagskalas med ett gäng MC-knuttar i grannens åsyn så skulle jag nog säga att loppet är kört. Sådana personer har inget bättre för sig än att hitta på jävelskap för andra. De njuter bara av era försök att få stopp på trakasserierna.

Så mitt råd skulle vara att, visst ge det ett försök men försök hitta ett annat boende. Man kanske kan hitta något annat att byta? Även om det kan vara svårt att hitta ett boende så har man ju en fördel med att man har rätt att använda sin nuvarande hyresrätt som byte.

Lycka till!

10. Karlia
    Medlem · 2 472 inlägg

Karlia

Medlem
    Vi vet inte hur grannen är. Är han en besatt stalker är enda möjligheten för ditt syskon att flytta. Polisanmälningar har ju inte hjälpt.

Är han en mer normal jobbig granne som känner sig förföljd och trakasserad (hundanmälan, polisanmälan) och därför vill hämnas.. Nej, det är inte normalt heller. Men då kanske det kan fungera att få honom att se att ditt syskon är normaltrevlig.

Förstår att du vill hjälpa till men oanmäld konfrontation kan uppfattas som ytterligare trakasserier. Ett brev ger honom möjlighet att hinna tänka efter.

11. M
    Medlem · 16 inlägg

Mikke 12345

Medlem

Oj , vilken surrealistisk upplevelse , vilken tur att du agerade som du gjorde, tänk om du försökt att blanda dig i..
    Man vet aldrig vem man har att göra med vilket är skrämmande , man måste väga mellan civilkurage och sin egen säkerhet.
    Detta är något annorlunda då syskonet är just det (familj) , jag förstår att detta är extremt känsligt/svårt mm men det måste finnas ett bra sätt att gå vidare utan att anklaga någon oskyldig eller få någon att känna sig hotad (aldrig varit min avsikt)

sjukt trött på att dylika problem behöver uppstå! Tänk om alla bara kunde sjunga ”We shall overcome...”

mvh/M

• Laddar…
  12. M
    Medlem · 16 inlägg

Mikke 12345

Medlem
    Tack för ett genomtänkt svar, jag ska överväga detta!

Med vänlig hälsning, /m

• Laddar…
  13. Bästa svaret

K
    Medlem · 758 inlägg

Krux

Medlem
    Jag är en extremt dålig person att ha inblandad i en sån här situation då jag har extremt kort stubin och blir rosenrasande direkt. Men visst har jag ett råd jag antagligen inte skulle kunna följa själv men det känns som ett bra råd. Försök få till ett möte med dig grannen och ditt syskon på neutral mark typ café eller något liknande och skriv eller försök nå grannen och försök boka i förväg så får grannen ett val att reda upp detta. Funkar inte detta får du väl hälsa på men tror det besöket kommer tolkas illa . Men är iaf en fördel om han vet vem du är och att du är inblandad redan innan du hälsar på om det behövs. Lycka till

14. M
    Medlem · 16 inlägg

Mikke 12345

Medlem
    verkar vara god idé att försöka kontakta personen innan och styra upp ett gemensamt möte. Får bli via brev då det är enda sättet jag har att kontakta grannen. Skicka rekommenderat kanske ?
    Tack för alla kloka svar och råd , jag ska välja den långa vägen att kontakta personen för att sedan försöka få till ett möte eller samtal på telefon.
    Skönt att få lite input från utomstående då det lätt blir känslor iblandade när någon behandlar familjen på detta viset.

Med vänlig hälsning, /M

15. K
    Medlem · 758 inlägg

Krux

Medlem
    Fördelen med rekommenderat är att du vet garanterat att grannen fått brevet då han måste kvittera detta. Ja då kan du iaf känna att du har gått rätt väg och gjort allt för att undvika missförstånd på alla sätt sen om det ännu inte funkar och grannen tar illa upp så är det som det är du hade inte kunnat göra något annorlunda. . Hoppas det går att styra upp något möte annars har du ju inget annat väl än att hälsa på och då vet han ju iaf vem du är och vad det gäller och att du är reko som försökt ordna det på annat vis först

• Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.