Byggahus.se

Granne som parkerar och belamrar utanför tomtgräns

1. K
    Medlem Nivå 7
    Carpe diem är väl väggordens väggord!

2. H
    Medlem Nivå 1
    Love är ett annat fint.
    Vore ju kul om folk gick ut o fångade dagen i stället för att skriva det på väggen. Känns lite som på slutet av 80talet när alla skulle tatuera indianfjädrar för o vara så himla speciella

• Laddar…
  3. K
    Medlem Nivå 1
    Frågan är vad som händer om utomstående barn ramlar av studsmattan eller gör sig illa på något sätt. Då vill väl inte ägaren kännas vid studsmattan och alla eventuella skadeståndskrav.

Vet att det var tal om att egna poolar i markplan, även inom tomten, måste förses med stängsel för att utomstående, även om de inte har ett smack där å göra, kan trilla i och förolyckas.

En FB-vän berättade om hur grannar olovligen hade använt deras pool när de åkt bort två veckor på semester. Sen var det någon unge som hade halkat och slagit sig rejält illa och föräldrarna hade visst börjat kräva pengar av poolägarna. Ändå var det buskar, staket och grind (utan lås) runt tomten.

Ska vilket fall ringa och rådfråga kommunen om vad som gäller. Det är väldigt trångbott i området och berörd grannes tomt är än mycket större än de flesta andra. Att man då belamrar ännu mer än vad man äger, när andra kämpar med att få plats med sitt, sticker ju i ögonen på många...

4. R
    Medlem Nivå 8
    Ja jag är självupptagen rappakaljare när grannjäveln låter sopor och skit ligga på våra tomter. Du kanske hade varit okej att ha tonårsgrannens bindor i din gräsmattan när du har en 1.5 åring som springer runt på tomten. Då ska de ha en omgång skit speciellt när de hyr.
    Jag står fast vid att kan man inte hålla ordning så skall man bo där ingen ser det eller i lägenhet.

Ja som jag skrev innan så vet vi inte hur det ser ut i detta fallet.

PS Du är gammal som gatan om du inte vet vad väggord är. ;)

5. Fotografen
    Verktygstokig · Nivå 18
    Hellre en granne med tomten full av skit än en som sprider pikar och åthutningar omkring sig. Förklara gärna hur du kommit fram till att just din världsbild är den enda sanna och rätta. Själv tycker jag att ju äldre man blir, ju mindre svartvit och mer grådaskig blir världen, sanningar börjar spricka i kanterna och röster från tvärsäkra människor ljuder allt falskare.
    Nähä?

6. R
    Medlem Nivå 8
    Är du go eller?
    När de är så illa att det drabbar grannarna så skall man ha åthutning å de grövsta trots man försökt hinta om att deras skräp trillar över till oss andra.
    Grannen som hade sopor som flög överallt mår idag bra och hälsar glatt och håller reda på sin skit.
    Jag är stensäker när skiten inkräktar till andra.
    Annars har vi det superbra i grannskapet vi talar med varandra och hjälps åt om det är något som behövs hjälpas med.

Är jag taskig som skäller ut folk som går förbi min tomt och kastar tomburkar och övrigt skit på min tomt med då ?

Eller muppen som skulle kissa in på min tomt trots ett skogparti bak ryggen ?
    Gillar helt enkelt ordning. Om du gömmer din skit osynligt bryr vi oss inte ett dugg om.

7. Fotografen
    Verktygstokig · Nivå 18
    Jag är rätt go :giggle:, men ett par av dina inlägg ger ett intryck av att allt som inte är på millimetern enligt dina statuter är fel. Sen har vi nog samma åsikt om var soparna ska vara.

• Laddar…
  8. R
    Medlem Nivå 8
    Nej för tusan =) Då var jag för hård. Ordning och reda men du kan ju ändå ha saker. Men uppenbart skräp eller skrot tycker jag man inte slänger i trädgården i ett villakvarter. Och ej heller så det ens finns en chans att komma över till grannen.
    Sen om du klipper gräset eller vill ha en äng på din tomt skiter jag fullständigt i =) Så länge du inte annekterar allmäning som trottoarer och gc vägar eller vägar med din växtlighet.

9. J
    Medlem Nivå 1
    Ganska intressant med folk som tycker man ska anmäla hit och dit.

Står det lite bilar utan motorer, alltså inget som kan förstöra miljön. Kan kommunen inte göra ett skit åt det. Gå och ha en dialog med människan. Att hålla på och anmäla och tramsa med sånt är bara som att säga att kriget är startat. Det kommer bli ett anmälningskrig fram och tillbaka där den kreativaste vinner.

Har själv varit utsatt för anmälande grannar. Det är mycket enklare att rätta till nåt om man kommunicerar direkt än att gå via myndigheter. Jag hade ett par reservdelsbilar utan motorer eller annat som kunde läcka och kommunen kom ut för att grannarna anmält. Kommunen konstaterade bara att det inte skedde något fel eller miljöfarligt. Utan då har man bara kostat skattepengar helt i onödan.

Känner man sej rädd för grannen kan man väl skriva ett brev? Eller gå ihop några grannar och fråga om han kan städa upp lite. Stör man sej extremt mycket kan man erbjuda sej att hjälpa till.

10. L
    Medlem Nivå 2
    En bild säger mer än tusen ord... Skulle som sagt vara väldigt intressant att se hur det faktiskt ser ut.

Min åsikt är att folk får ha precis som dom vill på sin gård, så länge det är på sin gård och ingen annanstans(speciellt inte min!).
    "Skrotbilar" är ju ett klassiskt gnäll-mål, men i många fall är det inte ens skrotbilar, utan äldre bilar som behöver lite småfix. I vissa fall finns det t om rätt stort penningavärde i dessa "skrotbilar".
    Och med gamla bilar kommer det rätt naturligt att man samlar på sig reservdelar(eller rent av hela reservdelsbilar). Det blir inte lättare med åren att hitta delar till gamla bilar direkt, så det är smart att samla bildelar.

Någon som har noll intresse i bilar skulle givetvis aldrig kunna tänka så långt dock... Dom ser en gammal bil(eller gud förbjude, en lös rostfri dörr!) och förkastar det direkt som skrot.
    Ett klockrent exempel på "one mans trash is another mans treasure".

11. K
    Medlem Nivå 7
    Fast om man hittar en exklusiv rostfri dörr till en dyrbar veteranbil och lägger den på gräsmattan kommer den inte att vara rostfri så länge. Likaså mår inte bilar bra av att stå på gräs, så är de värda några pengar bör de nog förvaras på nåt annat sätt.

12. GlennB
    Medlem · Nivå 5
    Det är ju tragiskt att folk bara MÅSTE pådyvla sina moralåsikter på sina grannar också, och folk som tror att kommunen rycker ut i skinande rustning ifall man inte klipper gräsmattan, vad fan, klipp er och kom ut i verkligheten.

Vill man bestämma över hur det ser ut på granntomterna finns det bara ETT enda bra sätt, köp dom tomterna också så bestämmer ni precis allting.

Sköt er sjäv och skit i andra, är det verkligen så svårt ?

13. Forlowt
    Renoverare Nivå 6
    Men om grannen inte bara nyttjar sin tomt utan kommunens bredvid då ?

14. K
    Medlem Nivå 7
    I det här fallet handlade det väl om att de utnyttjade marken bredvid sin egen tomt.

15. timmelstad
    Medlem Nivå 9
    Tydligen är det ganska svårt, ja.

Hela uppsåtet till den här tråden är ju en granne som INTE sköter sig själv.