Byggahus.se

Granne som parkerar och belamrar utanför tomtgräns

1. K
    Medlem Nivå 1
    Flyttade in en granne några hus bort i fjol i en T-korsning där hans vänstra tomtgräns går mot stor obebygd öppen mark. Nu vet jag itne hur tillförlitlig hitta.se och Eniro är men enligt deras tomtkarta så går ägarens gräns precis där deras hus slutar vid den öppna marken.

Nu verkar de som bor här vara riktiga skrotsamlare, och har ställts upp både bilar, tunnor och timmerstockar över stor yta utanför tomten.

Får man hålla på sådär? Vet ju inte vad det rinner ut för skit i backen om det står bilar och annat där. Sen håller de på och varvar upp motorer i tid och otid.

Man har ju hört om de som skiter fullständigt i sin omgivning, bara gör som de vill för att de kan.

• Laddar…
  2. E
    Verktygstokig · Nivå 9
    Har du testat att kommunicera detta med grannen i fråga?

3. D
    Medlem Nivå 3
    Ska man behöva göra det med vuxna människor? Har sällan funkat och försöka polisa människor som redan skiter i sin omgivning och få har nog ork att ge sig in i nåt tjafs. Vi har väl myndigheter som ska sköta sånt. Vänd dig till kommunen?

4. M
    Husägare · Nivå 12
    Ja. Tyvärr stämmer det oftast.
    Dom som brer ut sig och gör saker utan hänsyn till omgivningen har fått det med modersmjölken och gjort det till sin livsstil.
    Men visst, försöka kan man ju.

5. E
    Verktygstokig · Nivå 9
    Nu vet inte jag vad du besitter för social kompetens men i min värld så kommunicerar man med människor i sin omgivning. Stör man sig på någon eller något så gör tar man upp det med personen i fråga. Alla människor gör inte alltid saker med flit utan det kanske var tidigare ägare som sa att dom kunde använda marken si eller så. Det måste vara jävligt jobbigt att gå runt med knuten näve i fickan. Att detta ska lösas med samhällsresurser är rent av befängt.

• Laddar…
  6. R
    Medlem Nivå 8
    Om det börjar bli ett skrotupplag och ser för jävligt ut. Alltså fullt med skrotbilar och allt annat skit så hade jag ringt till kommunen och berättat att det blivit ett nytt skrotupplag.
    Men räkna inte med att de försvinner, inte ens när vite delas ut till dem. Vi har en bilskrotsamlare i grannbyn och hans bilar har inte försvunnit trots x antal inbetalningslappar.
    Men då handlar det nog mer om 40-60 bilar som han har stående.

Att han håller på att varva upp motorer och stör dig får du faktiskt gå över och påtala lite fint att de kan lugna sig lite. För jag antar att det är sent på kvällar nätter när du skriver i tid och otid?

Men jag hade anmält skrotet först så de får en oanmäld inspektion =)

• Laddar…
  7. Fotografen
    Verktygstokig · Nivå 18
    Tittar jag på hitta så diffar gränserna i området här 1-3 meter.
    Ställa ifrån sig div prylar på grannens mark är ett oskick, men rör egentligen grannen...
    Ett par bilar på tomten är, hör och häpna, fullt lagligt men det ska var nån måtta 3-4-5 kan var ok men inte 15-20-30.
    Skruva bil hemma är också helt ok, det är ingen skillnad på om oväsen kommer från gräsklippar- eller bilverksamhet. Eller en högljudd fest.Mitt i natten är det inte ok med varesig gräsklippning eller annat störande väsen.
    Det är alltså helt ok med utseende och verksamhet på en vanlig villatomt som avviker från gängse gräsmatta-trädgårdsland-altan-utegrill, men det ska vara inom rimliga gränser.

8. D
    Medlem Nivå 3
    Det är inget fel överhuvudtaget på min social kompetens. Det är däremot en fråga du ska ställa den typen av folk som tråden handlar om. Jag har lärt mig den hårda vägen att det är effektivare att gå via myndigheter än att försöka få egoistiska idioter att ändra sitt beteende.

9. M
    Husägare · Nivå 12
    Grannen till mitt fritidshus hyrde ut sin villa för några år sedan och flyttade hem till sitt föräldrahem...
    Hyresgästerna hade bilverkstad och bytet av bilar skedde mitt i natten eftersom bilar som kom och försvann oftast var avställda.
    Var det trångt tog dom vägen över min tomt, hade t o m dubbdäcksrepor på brunnslocken till reningsverket. En gång när jag kom var det en oljepöl för då hade ett fordon stått på min tomt.
    Jag skällde ut dom så in i h-ee och åkte sen raka vägen till ägaren och frågade vilka idioter han hyrt ut till.
    Dom blev avhysta efter ett tag. Låsen fick bytas, 4 rum fick repareras innan nästa (trevliga) hyresgäst kom och kunde flytta in.
    @epw
    Du hade gärna fått prova din sociala kompetens på sådant klientel.

10. E
    Verktygstokig · Nivå 9
    Nu är ju detta totalt orelevant i sammanhanget. Jag föreslog att man till en början kan försöka lösa problemet med dialog men jag har förstått att detta inte är intressant på forumet. Utan här ska man hänvisa till lagat och föroreningar och använda samhällets resurser för att lösa problem mellan ett par grannar. Jag får göra en pudel och inse att jag tyvärr är lite för lösningsorienterad och hälsa lycka till med att hitta någon lag som kan användas för att TS skall få sin vilja igenom.

11. Tomtom79
    Medlem · Nivå 9
    Jag skulle nog snarare säga att han gjorde precis vad du skrev om. Gick och pratade med grannen/hyresvärden direkt istället för att lirka på forum eller försöka anmäla via myndigheter. Visserligen väldigt bryskt men ändå, nyttjade SIN sociala kompetens på rätt sätt och uppnådde resultat. ;-)

12. R
    Medlem Nivå 8
    TS behöver inte hitta något. Den behöver bara anmäla till kommunen så får de åka ut och kolla av läget. Om de anser att bilarna skall väck för att de gör skada är farliga eller gör att tomten är ovårdad så åker de på vite.
    Men vi kan ju bara spekulera om detta i med vi inte vet hur många bilar, tunnor och stockar de lagt ut och hur det ser ut.
    Men en sak är säker, om det läcker en enda droppe olja, bränsle eller glykol så går det mycket fort att få bort bilarna.

Man kan försöka att prata med folket, men till 95% i sådana här fall är det nog hopplöst då de inte är aktsamma mot omgivningen.
    När de varvar motorer är det ju ett gränsfall. Dagtid kan man inte göra jättemycket, hade de gjort de nattetid så skall de ha världen avhyvling. Även om de har fest och dylikt.

13. M
    Husägare · Nivå 12
    Att överväga möjligheten att prata är alltid förstahandsvalet, men det finns tyvärr tillfällen när det inte leder någonstans.
    Det var bara det jag ville ha sagt.
    Har en kollega som tror att precis alla i hela världen går att nå med samtal. Hon, epw med flera kommer förr eller senare att märka att det inte riktigt är så.

14. E
    Verktygstokig · Nivå 9
    Hahaha. Jag kan med all säkerhet säga att jag fortsättningsvis kommer kommunicera direkt med personen i fråga istället för via en myndighetspersoner. Tack ändå för att du tar dig tiden att spå min sociala och personliga utveckling.

15. T
    Medlem · Nivå 13
    Genom erfarenhet når man insikt om sannolikhet.

Min erfarenhet, hur fördomsfull den än må låta, är att folk som samlar skrot på sin och andras tomter samt varvar motorer, är den typen av människor där samtal om annat än varvande motorer och balla skrotbilar inte leder till något konstruktivt. Har man ett förnuft att vädja till brukar den redan vara kopplad till ett visst beteende som i första hand inte resulterar i oordning och störningar.

Har nått framgång med samtal, så det är verkligen inget jag undviker. När det stank bränd plast i området körde jag i motvind för att hitta källan, visade sig vara närmaste grannen som hade en grann sophög i full fyr. Efter en rejäl avhyvling om olämpligheten och olagligheten i detta släcktes högen och problemet har inte återkommit. Vi är lika goda vänner efter som innan. Men då är han den sorten som klipper gräset, vårdar huset och håller tomten hyggligt fin. Han behövde bara lite vägledning i miljöbalkens snårigheter och forskningsläget gällande PM-utsläppens påverkan av lungor.