Byggahus.se
Hej.
Jag har en granne med hundgård där det är jämthundar som står och skäller hela dagarna. Det är tyst några minuter ibland, och ibland i flera timmar men det stör mig så mycket att jag funderar på att flytta härifrån.

Min frågar gäller således om det finns något man kan göra förutom att flytta härifrån. Jag läste nyligen om några i stan som överklagade kommunens beslut om att grannen fick ha höns pga att de ansåg det var en sanitär olägenhet och har läst om andra som klagat på bondgårdar och allt möjligt men har aldrig läst om någon som klagat på skällande.

På blanketten som jag laddat ned står det ju att olägenheter kan vara vedeldning, buller från restauranger, låg temperatur, bristande ventilation etc och det verkar som alla olägenheter bara kan ske inom staden.

Vad jag undrar är alltså om ni hört talas om någon som haft grannar med skällande hundar som kommit nån vart med att anmäla eller om enda alternativet är att flytta? Det måste ju vara väldigt vanligt problem då jämthundar är avlade för att stå och skälla hela dagarna. Ett problem kan ju vara att dessa aldrig blir rastade. Jag har då aldrig sett hundar utanför hundgården mer än vid nåt enstaka tillfälle, och hundarna har varit här sen 90-talet. Men det är möjligt nån stoppas in i nån bil och rastas nån annanstans, eller att det görs på natten.

Det som också står är att en olägenhet skall upplevas utgöra en hälsorisk. Jag blir stressad av hundskällandet då jag ofta inte kan sova då de skäller vid midnatt eller kl 07, och det går inte jobba hemifrån eller göra nåt vettigt. Folk vill inte hälsa på då hundar står och skäller jämt. Jag åker hemifrån ofta för att slippa hundskallet. Jag kan inte vara ute på gården utan att irritera mig på hundarna hela tiden. Bästa veckan på året är en vecka i september då det är älgjakt för då brukar det vara tyst i några dagar. En gång sa de att de skulle ha 50 års kalas och att det kunde bli lite livat men det var bästa dagen på hela sommaren eftersom de hade stängt in hundarna nånstans så det var ju tyst i flera timmar i sträck. De ville väl inte ha hundarna skällandes när de hade besök.

Hundgården är på tomtgränsen (egentligen några meter in på min tomt) och 35m från min ytterdörr. Det är 4 jämthundar.

Jag är inte helt säker på domslut, men jag har för mig att hundskall som pågår under större delen av dygnets timmar räknas som en olägenhet för omkringboende. Inte bara baserat på ljudvolym, utan även på stressfaktorn at ha en konstant ljudvägg.

Mitt enda råd är att höra av dig till, i första hand grannen, i andra hand kommunens miljökontor.

• Gilla
Nötegårdsgubben och 1 till
  • Laddar…
Z
Det kan innebära en olägenhet. Finns praxis och det har då handlat om att hundarna i de fallen inte får störa mellan 22-07 ungefär. Se exempelvis denna http://www.markochmiljooverdomstole...omstolen/Svea HR M 8572-16 Dom 2017-06-22.pdf

Du behöver kontakta kommunens miljöavdelning för att gå vidare och få det prövat om hundskallen kan vara en olägenhet. Är du missnöjd med kommunens beslut kan du få det överprövat hos länsstyrelsen.

Vad säger grannen när du påtalar problemet?

Då jag tidigare bodde, ganska centralt, i Malmö hade vi samma problem. Det tog närmare 2 år innan det blev någon ändring. I vårt fall fick hundägaren inte behålla jyckarna (de var vanvårdade).
Vi kontaktade kommunen, djurskyddet och polisen många gånger. För det första måste hundar dagligen rastas utanför hundgården - och det gäller även för era grannhundar. För det andra måste hundarna ha godkända rastgårdar. För det tredje får de inte skälla dygnet runt. Det sista blir väl det svåraste för er men myndigheterna kan ålägga hundägaren att ta in hundarna om nätterna. Det blir nog lite svårare för TS då jag ser att det gäller jakthundar så de första två motiven kan vara lättare att klaga på. Har TS varit i kontakt med hundägaren?

Jag har tidigare varit gift med en jägare och då hade vi flera jakthundar - men de bodde i vårt hus. Det fungerade mycket bra och de jagade ypperligt.

Jag förstår TS! Har alltid haft hund och det är ett otyg med skällandet. Min nuvarande för ett herrans liv när någon passerar tomten - men mer än 2 skall accepterar jag inte.

• Gilla
Emil Malmsjö och 1 till
  • Laddar…
Min tidigare granne hade mellan 10 och 15 hundar som skällde i varierande grad. Det var några grannar som klagade till kommunen på oljudet och andra som klagade till länsstyrelsen på hur hundarna sköttes. De var enligt anmälan instängda för mycket. Jag är inte insatt i alla turer, men det var länsstyrelsen som till slut tog alla hundarna i beslag. Jag vet varken hur frekventa klagomålen till kommunen eller länsstyrelsen varit. Men det pågick under ganska många år. Skälv klagade jag två gånger direkt till grannen. Och det hjälpte för en tid båda gångerna. Jag tror att om det går att prata med grannen så är det en lösning som på alla sätt är att föredra.

• Gilla
Nötegårdsgubben
  • Laddar…
Har själv levt med skällande hundar på grannfastigheten vilket ledde till bekymmer för mig och min familj, utan att gå in på detaljer. Mycket jobbigt!
Efter något år med ständiga dialoger kring problemet slutade det hela med ett vansinnesutbrott från min sida med tysta hundar och förstörd grannsämja som resultat.

Så här i efterhand hade jag flyttat långt ut i skogen för flera år sedan.

N Nils82 skrev:
Har själv levt med skällande hundar på grannfastigheten vilket ledde till bekymmer för mig och min familj, utan att gå in på detaljer. Mycket jobbigt!
Efter något år med ständiga dialoger kring problemet slutade det hela med ett vansinnesutbrott från min sida med tysta hundar och förstörd grannsämja som resultat.

Så här i efterhand hade jag flyttat långt ut i skogen för flera år sedan.
Du gjorde rätt i att tysta hundarna. Enda felet var kanske att inte ha gjort det långt innan.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.