Byggahus.se

Granne med järnväg

1. A
    Medlem · Nivå 19
  2. Saabgubben
    Elektroniktokig Nivå 4
    Märkligt att det är så olika för att just det Huset fick byggas om 2005 trots 10-15m från järnvägen

3. M
    Medlem Nivå 4
    Är mitt i en tillbyggnad i Kåhög. Har Huslivet 97m från spår. Har varit en ganska tuff resa att få igenom bygglov. Det räknas numera som riskområde om huset ligger närmare än 150m från spår. Första Tröskeln var att kommunen först varande för att det kan behövas en riskutredning. Vilket innebär att hyra in en konsult som författar en rapport om riskerna med trafiken. De tar då hänsyn till Urspårning, Brandrisk, gas utsläpp mm. Detta slapp jag tack och lov, det kan bli dyrt, finns 2 nivåer på dessa. Kommunen gör dock en första bedömning. Om de tror att Räddningstjänsten sannolikt kräver det, så kommer de begära en direkt. Dyrt och påverkar starkt hur du får bygga. Såg en när man skissat på en detaljplan i Jonsered där lägenheter hamnat ca 40m från spår. Då fick det inte finnas brännbara material i fasad. Inga ventiler mot spårsida etc. I mitt fall bedömde kommunen risken som lägre och jag slapp göra riskanalys för dem. men de sade att sista ordet ahr räddningstjänsten. Alla Bygglov inom riskzon skickas till dem för utlåtande. Begär de en risakanlys så ahr man inget val. Jag slapp detta och var lättad. Det hade inte blivit av annars. Sen kom nästa brasklapp, buller. Åkte på en bullerutredning. Erbjöd mig att sätta in extremt välisolerade fönster mm istället för att lägga pengarna på en bullerutredning. Det gick inte. Kostade 15K, och gav mig lättare regler än de jag frivilligt hade erbjudit. Men det hade lika gärna kunnat gå åt andra hållet, och det inte går att uppnå tillräcklig dämpning med ens normal ljuddämpade glas, och extra dämpade väggar. Såg skräckexempel på specialglas för 6-7000:-/m2. Så köper du med utgångspunkt att bygga ut, avstå, eller kontakta kommunens byggavdelning först, så du vet vad du står inför.

Nu ligger vi utmed västra stambanan, En av Sveriges hårdast trafikerade järnvägar. Så Hos dig kanske det är enklare. Dock tar de hänsyn även till framtida planering och belastning på spåren.

4. M
    Medlem Nivå 4
    Kom nya mycket strängare regler rörande både risk vid järnväg och buller , kommer inte ihåg om det var 2012 eller 2017. Vi gjorde en tillbyggnad 2011, hur enkelt som helst. I år har vi gjort en ny, helt annan resa, (Se mitt inlägg ovan)

5. DiscoDuck
    Medlem Nivå 2
    Det var nog ett av de värsta lägen jag sett... Stambana, E6, genomfartsgata och skrotfragmentering som grannar. Dessutom ett till synes litet och högst troligt föga praktiskt hus vad gäller planlösning och tomt.
    Tillägg: Ser nu i annonsen att ytskikt på in- och utsida inte var de muntraste. Trista fönster med fejkad mittpost.

6. N
    Medlem Nivå 6
    Jag skulle ALDRIG I mitt liv köpa ett hus som ligger mindre än ett par kilometer ifrån närmsta tågbana.
    Det går aldrig att få bort bullret när det ligger så nära som det där huset. Inte ens en 10 meter hög berlinmur skulle klara av jobbet.

7. Saabgubben
    Elektroniktokig Nivå 4
    Ett par km lät lite överdrivet kanske? Jag bor 170m från tågstationen och har gjort det sedan 2016. Jag har aldrig hört tågen, inte ens natt tågen som går i fullfart. kände lite vibrationer 1 gång på 4 år när jag var vaken med lillen kl 2 på morgonen. Men jag förstår tanken! Det här huset var lite exetermt och kan tänka mig att det låter betydligt mycket mer än än normalt.

8. Staffan2000
    Medlem · Nivå 16
    Tågbana?

Denna låter ganska lite.
    https://images.app.goo.gl/MMvfghqxJFYkb8if6

Lima kanske låter lite mer?

Staffan

9. ricebridge
    Husägare · Nivå 15
    Eller som det heter i mäklarannonserna:
    ”Goda kommunikationer. Tillfälle för den fordonsintresserade.”

10. N
    Medlem Nivå 6
    Helt sjukt. No offense, men du måste väl ha problem med hörseln?

• Laddar…
  11. M
    Medlem · Nivå 7
    Vi bor ca 900m från motorvägen och det är inget trevligt tycker jag, det hörs tydligt och vinden ligger på från det hållet. Visserligen bor vi på landet och där har man en annan förväntan på tystnad. Att köpa ett hus som ligger precis intill en stor väg eller järnväg är uteslutet för mig i alla fall.

12. Saabgubben
    Elektroniktokig Nivå 4
    Jag går på polishögskolan, hörseln är ordentligt testad vill jag lova ;) varken tjejen eller grannarna märker av tågen så jag är inte ensam om det.
    Spår stängseln syns på bilden som är tagen från vardagsrummet

13. A
    Medlem · Nivå 19
    Nu är väl inte alla vägar och järnvägar lika beträffande ljud. Men nog måste väl närhet till motorväg vara avsevärt värre än närhet till järnväg i ett allmänt fall. Jag bor 1,5 km från en motorväg. Den hörs utan problem i trädgården. Det är ett kontinuerligt brus till skillnad från tåg som bara kommer då och då. Jag har tidigare bott 50m från en motorväg. Det vill jag inte göra igen.

14. N
    Medlem Nivå 6
    Det här du skriver nu är helt otroligt, men jag väljer att tro på det även om det tar emot.

Angående motorväg så bor jag ca 2 km ifrån E4an. Det är märkligt hur väder och vind påverkar ljudet. Vissa dagar låter det som att vi har motorvägen I trädgården, andra dagar så hör man inte ett knyst, det är liksom helt stilla i luften.

15. Saabgubben
    Elektroniktokig Nivå 4
    Om jag haft problem med järnvägen så skulle jag inte starta tråden å fråga. Jag är allvarlig när jag säger att vi inte hör tågen. Stationen ligger som sa 170m bort å tågen stannar ju där så dom kommer/åker alltid i snigel fart. Kan vara anledningen?
    Natt tågen märks i form av mindre vibrationer om vi är vakna annars märker vi inget.