Byggahus.se

Granne med järnväg

1. Saabgubben
    Elektroniktokig Nivå 4
    Hej,
    Hur påvärkar det värdet på huset att vara granne med järnvägen? 10m mellan tomtgräns och spåret..
    Stationen ligger 150m bort dvs inga snabba tåg som går utan det är "gång" hastighet både för avgående och inkommande.

Sen undrar jag även gällande bygglov och tillbyggnad av hus nära räls.
    Planlösningen är dålig och vardagsrummet är ganska litet, det finns tyvärr inge möjligheter att leka med väggarna inne i fastigheten varför en tillbyggnad är nödvändig.
    Tomten är ganska liten och om jag gissar rätt så ligger huslivet ca 30m från rälsen och det är på denna sida jag tänkte bygga ut i anslutning med befintlig fastighet. Det finns dock ett uterum som byggdes av banverket där och det tänkte jag bygga om så jag kommer inte nyttja mer än gränsen på uterummet dock så blir uterummet en del av källaren och ovan på det kommer att vara det tänkta tillbyggnaden av vardagsrummet (se bilden för mer detaljer och bättre förklaring)
    Ibland behöver man inte ens bygglov om tillbyggnaden är max 15kvm men räknas det tolalt eller 15kvm per våning?
    Vet inte ens hur stor chans har jag att få bygglov iomed att huset ligger så pass nära järnvägen?
    Några som har erfarenheter av liknande situationer?
    Gillar huset men jag är orolig att jag lägger ca 600k för tillbyggnaden som jag inte får tillbaka pga husetsläge osv..

Huset ligger i Mölndals kommun.

2. T
    Självbyggare · Nivå 7
    Det är pendeltågen som går i krypfart där. Du har öresundståg och godståg som går förbi i full hastighet. Bland annat timmertåg till Värö och grustag från Swerock. De senare kommer säkert öka när västlänksbyggen kommer igång. Sen har du bilskroten på andra sidan järnvägen och E6 granne med den. Sen att gamla riksvägen går ett par meter från andra sidan huset hjälper ju inte till även om det bara är 50.

• Laddar…
  3. Claes Sörmland
    Medlem · Nivå 20
    • Laddar…
  4. T
    Självbyggare · Nivå 7
    • Laddar…
  5. PNO
    Medlem · Nivå 15
    Jag var nyligen involverad i byggandet av en ny brandstation i närheten av en järnväg. En järnväg där det går några enstaka tåg i veckan. Det var ett väldigt bök att få igenom i bygglovet att ett hörn på ca 1,5 m2 av vagnhallen kom för nära järnvägen. Till slut gick det igenom på att människor endast vistas där tillfälligtvis. Jag minns inte måttet nu, men har för mig att det rörde sig om 25 meter.

Så jag tror inte du ska ha alltför mycket hopp om att få bygga ut mot järnvägen.

• Laddar…
  6. mexitegel
    Allvetare · Nivå 23
    Det är som sagt 30 meter som gäller och det även attefallsbyggnation (15kvm). Undantag är som PNO skriver i princip omöjliga att få igenom.

• Laddar…
  7. Saabgubben
    Elektroniktokig Nivå 4
    Tack för alla svar! Får känslan nu att detta är inget objekt för oss som har småbarn. Gav bud på 3msk som dom tackade nej till. Kanske inte ens värd 3 msk med tanke på läget och ev. Kommande järnvägs projekt och även svårigheterna att till bygga på själva huset.
    Fan va jag älskar byggahus.se Bara att titta vidare :)

8. Jonatan79
    Hobbysnickare · Nivå 15
    Urk! Bra att ni hoppar av. Mardrömskänsla direkt :(

9. T
    Självbyggare · Nivå 7
    Tråkigt för de som äger huset såklart. Vi är många som var förvånade över att det återuppbyggdes när det brann ner. Hade nog varit bättre att ta försäkringspengarna och köpt något annat. Om man nu inte är väldigt intresserad av kommunikation.

10. F
    Husägare · Nivå 10
    Nej, det ”läget” är nog inte så lätt att sälja...

11. Saabgubben
    Elektroniktokig Nivå 4
    Bor ni i området? Hur nära järnvägen isf?
    Det e ett väldigt bra område på många sätt. Tyvärr skrämmer rälsen och motorvägen bort väldigt många husköpare :/

12. V
    Medlem · Nivå 7
    Om inte annat så påverkas priset genom att många intressenter inte ens kommer på visning så nära ett räls (jag är en av dom). Så ev budgivning blir förmodligen mer dämpad än om det låg utan räls i närhet.

• Laddar…
  13. Bästa svaret

T
    Självbyggare · Nivå 7
    Är uppväxt på på kullen ovanför nämnda objekt. Ljudnivån är väldigt olika beroende på hus och träd framför. Men hörs gör det i hela byn sen är det upp till var och en vad som är störande. Personligen skulle jag inte vilja bo så nära igen men i dalen bakom kullen finns många bra områden.

• Laddar…
  14. Staffan2000
    Medlem · Nivå 16
    Och för dig som köpare, är det goda nyheter.

Staffan

15. Saabgubben
    Elektroniktokig Nivå 4
    Neja, jag hade mindre erfarenheter av att bo nära motorväg och järnväg. det tog bara lite längre tid att lägga ner idén. Men det är köparens marknad idag, det har jag märkt på alla visningar och budgivningar oavsett läge på hus. Blev så klart också påverkad som säljare nu när vi sålde våran kåk.