46 523 läst ·
82 svar
47k läst
82 svar
Granne klagar på anläggning av stig
Åh va fin stigboihus123 skrev:
Bor på en tomt med en del höjdskillnader, tex har en plätt gräsmatta med äppelträd/kompost/vedförrvaring i norr, som ligger 4 meter under husets nivå, det är idag en brant backe (gula) med 45 graders lutning, därför mycket svårt att transpotera saker upp ner ved/jord/äppel/kompost. Så jag tänkte anlägga en liten stig i de röda fältet där man få en lång slutning
[bild].
Tog bort några buskar/sly och la ut bärlager, tanken är sen lägga täckbark så de smälter in rätt naturligt
[bild][bild][bild]
Då kom grannen och och undrade varför jag inte pratat med honom först och att det känns som det inkärkar på deras privatliv då det ökar insyn. Det är förviso rätt men samtidigt kommer gången användas väldigt sällan. Samtidigt anser ju jag inte detta är något som behöver granens medgivande, marknivån har inte ändrats någon betynande nivå?
Inte för att det har speciellt mycket med saken att göra, men jag gissar att TS har någon form av färgblindhet och därför tror att området som skuggats grågrönt egentligen är rött, vilket orsakar viss förvirring... så här kan bilden framstå för någon som är färgblind:A AndersS skrev:
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Men, vad vet jag, åter till studion.
Kan inte se att du skulle behöva något medgivande från grannen så länge du inte tagit ner sly som varit en häck mellan tomterna. Vilket inte är så det ser ut på bilderna.boihus123 skrev:
Bor på en tomt med en del höjdskillnader, tex har en plätt gräsmatta med äppelträd/kompost/vedförrvaring i norr, som ligger 4 meter under husets nivå, det är idag en brant backe (gula) med 45 graders lutning, därför mycket svårt att transpotera saker upp ner ved/jord/äppel/kompost. Så jag tänkte anlägga en liten stig i de röda fältet där man få en lång slutning
[bild].
Tog bort några buskar/sly och la ut bärlager, tanken är sen lägga täckbark så de smälter in rätt naturligt
[bild][bild][bild]
Då kom grannen och och undrade varför jag inte pratat med honom först och att det känns som det inkärkar på deras privatliv då det ökar insyn. Det är förviso rätt men samtidigt kommer gången användas väldigt sällan. Samtidigt anser ju jag inte detta är något som behöver granens medgivande, marknivån har inte ändrats någon betynande nivå?
Snyggt för övrigt
Är grannen orolig för insyn så får grannen ordna med någon växtlighet eller söka bygglov för insyningskydd och bygga det efter bygglovet. Ni får ju lov att gå vart ni vill på eran tomt oavsett insyn eller inte.
R Räknenisse skrev:Man kan ju prata rent informationsmässigt, även om man inte har behov av att få något medgivande.
Jag ingen motsättning i att du har rätt att göra vad du vill där OCH att det kunde varit juste att säga något. Mest för att det är så nära och så lång sträcka av gränsen då.
Framför allt tänker jag att utifrån det läget skulle det eventuellt kunnat finns en poäng med att se om det fanns intresse/möjlighet att samplanera något. Diskutera om man vill eller inte vill behålla den där lilla träd/sly(?)-kanten, beroende på om den är din, hans eller bådas? T.ex. om grannen vill sätta en häck med anledning av att du röjer bort annan växtlighet så kunde stig+häck gjorts för att bli snygga och praktiska ihop.
Men det beror väl lite på vad det är för kultur i området och hur relationen mellan grannarna ser ut vad som är förväntat på den fronten.r
Samplanera? Vad känner du att TS ska samplanera med grannen på sin egen tomt?R Räknenisse skrev:Man kan ju prata rent informationsmässigt, även om man inte har behov av att få något medgivande.
Jag ingen motsättning i att du har rätt att göra vad du vill där OCH att det kunde varit juste att säga något. Mest för att det är så nära och så lång sträcka av gränsen då.
Framför allt tänker jag att utifrån det läget skulle det eventuellt kunnat finns en poäng med att se om det fanns intresse/möjlighet att samplanera något. Diskutera om man vill eller inte vill behålla den där lilla träd/sly(?)-kanten, beroende på om den är din, hans eller bådas? T.ex. om grannen vill sätta en häck med anledning av att du röjer bort annan växtlighet så kunde stig+häck gjorts för att bli snygga och praktiska ihop.
Men det beror väl lite på vad det är för kultur i området och hur relationen mellan grannarna ser ut vad som är förväntat på den fronten.
Jag satt nyss upp en gärsgård mellan mig och min granne.. Förvisso så informerade jag han om det, mest för att vi umgås frekvent. Men jag gav inget annat alternativ.
Vill han göra gränsen finare på sen sida som han ser är det upp till han. Jag har dragit mitt strå som gjort gränsen väldigt mycket bättre för hela området. I övrigt skulle jag inte ens lämna det öppet för diskussion. Min tomt är mitt ansvar..
Bara kör påboihus123 skrev:
[bild].
[bild][bild][bild]
Nu väntar jag med spänning på en ny trådstart.
"Min granne har byggt en stig och har nu full insyn till mig. Dolt fel!?"
"Min granne har byggt en stig och har nu full insyn till mig. Dolt fel!?"