9 616 läst · 38 svar
10k läst
38 svar
Granne kastar in föremål på tomten
Varför uttalar du dig ens när du själv säger här att du bara haft bra grannar? Du låter extremt naiv ärligt talat.Hus tomte skrev:
Jag har varit i konflikt med en riktigt hemsk granne som visade noll hänsyn trots många uppmaningar. Vissa människor saknar helt enkelt social kompetens och de ser bara rättigheter, aldrig skyldigheter.
Vi valde att flytta istället för att slösa vårt tid med konflikter, anmälningar och sitta och må piss i sitt hem. Livet är för kort och vissa människor går INTE att prata med.
Att flytta var det bästa beslut vi tagit. Trivs otroligt bra nu
TackHus tomte skrev:
Det fanns alltertiv flytta eller ta lagen i egna händer.När polisen inget gör.
Jo, lite så är det faktiskt. Man kan inte räkna med att få hjälp av myndigheter om grannen stör. Visst, man kan kontakta polis och hoppas på ofredande. Man kan kontakta socialen om grannen har barn och verkar bete sig osunt (absolut inget verktyg att utnyttja för att jävlas!), men i slutänden är man hjälplös har jag lärt mig. Man står ensam i sin kamp. Övriga grannar skiter oftast i det också eftersom de inte vill bli inblandade, så någon hjälp därifrån kan man sällan räkna med heller.M Manhunter skrev:
Att ta lagen i egna händer är inte värt det. I sådana fall tycker jag det är bättre att flytta om man mår dåligt och grannen är en mega-idiot som vägrar visa hänsyn. Som jag sa, livet är för kort för att hålla på med konflikter å skit. Ok, nu var valet relativt enkelt för oss eftersom vi hade bott i huset väldigt kort tid. Vi hade ingen direkt emotionell koppling till det. Så klart svårare om man bott kanske 10-20 år och en ny granne kommer in och jävlas. Men ja...
Alltid glad när något tar upp det i en tråd. Folk verkar tro att alla idioter till individer aldrig besöker webforum som byggahus och att alla användare här är helyllesvennar utan några lik i garderoben.Appendix skrev:
Jag har till och med blivit tillsagt av en moderator att man inte får ifrågasätta trådstartaren i trådar som ”min granne är satan själv”. Men men, han/hon kanske bara hade vaknat på fel sida för det verkar som tur är inte vara ett stort problem.
Och vad gör du när de fortsätter med sina dumheter? Pratar med dom igen? Sen då? Fortsätter att prata? Dialog är viktigt men det är nog få som är villiga att gå över till en jobbig granne och prata med denne varenda dag tills det att han eller man själv dör/flyttar.Hus tomte skrev:
Ta en titt på vad det finns för folk i samhället, det finns några enstaka ordentliga rövhål där man omöjligt kan föra en gynnsam dialog. Någon måste ha dessa personer som granne, kanske har personen som artikeln handlar om en sådan granne.
Samhället är fullt av missanpassade människor med alla möjliga diagnoser, från obehandlad ADHD till ren psykopati. Det finns gott om degenererade, antisociala personer som fullständigt skiter i andra människor, så jag förstår inte naiviteten att "man kan prata med alla människor". Nej, det kan man tyvärr inte. Det är heller inte min uppgift att agera soc-person åt vuxna människor.
Som jag redan nämnt tidigare på forumet, jag flyttade själv till ett radhus där grannen maxade sin stereo från fredag eftermiddag till söndag kväll (musiken kunde börja dundra kl 08 på söndag morgon så man panikvaknade), alltså då snackar vi nivåer som fick vårt bord att vibrera och kunde höra varenda ord i texten. Lägg till extrem lyhördhet på detta så ja, ni kan säkert tänka er vilken mardröm. Redan där fattar man ju att det här inte är en normal person och att det kan bli svårt att "uppfostra" en sådan människa. Normala människor gör helt enkelt inte sådana saker.
Jag vet inte hur jag ska beskriva personen på ett annat sätt än trailor trash. Den där typen som är riktigt ful i mun, ska "hinka bira" och "parta". En vuxen människa med småbarn som beter sig som en 16-åring
Sa till en gång, mycket vänligt och försiktigt. Fick säga till igen, och igen och igen och igen och igen och igen...till och med vädjanden från samfälligheten gav noll effekt.
Slutade som sagt med att vi ringde polisen efter många helger i rad av festande. Idioten till granne fick nåt ryck (eftersom han hatar "snutfi**or
) och blev omhändertagen för fylla och motstånd (fick höra av polisen att även soc blev inblandade då de hade små barn). De skämde ut sig inför hela kvarteret, men är nog typen som inte skäms för något.
Det var någonstans då vi kände att nej, det är inte värt att slösa sin tid och energi med att tjafsa med dessa grottmänniskor, så vi organiserade oss snabbt och flyttade. Det absolut bästa beslut vi tagit! Trivs oerhört bra där vi bor nu och har mycket god relation till alla grannar. Bor man med socialt välanpassade och civiliserade människor är det sällan några problem.
Ångrar jag mig att vi flyttade dit? Nej. Har lärt mig en hel del och vet nu ännu bättre vad jag ska titta efter när jag söker hus/nytt boende. Dessutom hade vi aldrig hamnat i denna underbara lägenhet om vi inte gått den här "omvägen".
Vart man än bor så hänger trivseln väldigt mycket på grannen. Det bara är så. En god idé kan vara att kolla upp personerna i fråga genom lite enkel googling, facebook, Lexbase och promenera förbi några gånger (helst helger också). Kanske rent av knacka på. Jag har själv gjort det i efterhand.
Som jag redan nämnt tidigare på forumet, jag flyttade själv till ett radhus där grannen maxade sin stereo från fredag eftermiddag till söndag kväll (musiken kunde börja dundra kl 08 på söndag morgon så man panikvaknade), alltså då snackar vi nivåer som fick vårt bord att vibrera och kunde höra varenda ord i texten. Lägg till extrem lyhördhet på detta så ja, ni kan säkert tänka er vilken mardröm. Redan där fattar man ju att det här inte är en normal person och att det kan bli svårt att "uppfostra" en sådan människa. Normala människor gör helt enkelt inte sådana saker.
Jag vet inte hur jag ska beskriva personen på ett annat sätt än trailor trash. Den där typen som är riktigt ful i mun, ska "hinka bira" och "parta". En vuxen människa med småbarn som beter sig som en 16-åring
Sa till en gång, mycket vänligt och försiktigt. Fick säga till igen, och igen och igen och igen och igen och igen...till och med vädjanden från samfälligheten gav noll effekt.
Slutade som sagt med att vi ringde polisen efter många helger i rad av festande. Idioten till granne fick nåt ryck (eftersom han hatar "snutfi**or
Det var någonstans då vi kände att nej, det är inte värt att slösa sin tid och energi med att tjafsa med dessa grottmänniskor, så vi organiserade oss snabbt och flyttade. Det absolut bästa beslut vi tagit! Trivs oerhört bra där vi bor nu och har mycket god relation till alla grannar. Bor man med socialt välanpassade och civiliserade människor är det sällan några problem.
Ångrar jag mig att vi flyttade dit? Nej. Har lärt mig en hel del och vet nu ännu bättre vad jag ska titta efter när jag söker hus/nytt boende. Dessutom hade vi aldrig hamnat i denna underbara lägenhet om vi inte gått den här "omvägen".
Vart man än bor så hänger trivseln väldigt mycket på grannen. Det bara är så. En god idé kan vara att kolla upp personerna i fråga genom lite enkel googling, facebook, Lexbase och promenera förbi några gånger (helst helger också). Kanske rent av knacka på. Jag har själv gjort det i efterhand.
Redigerat:
Saknar ofta impulskontroll bland annat, svårt att anpassa sig socialt osv. Eller menar du att obehandlat ADHD inte påverkar personen negativt alls?R RalleB skrev:
Danniee är långt ifrån min själsfrände på forumet, men här har han helt rätt. Vissa människor kan ställa till ett helvete för andra, bara för att de kan. Det är deras livselexir, helt enkelt.R RalleB skrev:
Allt fabulerande om att man kan prata med alla, eller "gå över och förklara vad som gäller", är ett bevis på en total brist på livserfarenhet och människokännedom. Obegripligt att en vuxen människa inte förstår bättre!
Staffan
R
RalleB
Husägare
· Jönköpings län
· 1 019 inlägg
RalleB
Husägare
- Jönköpings län
- 1 019 inlägg
Att raljera som du gör med bokstavskombinationer utan att veta vad de faktiskt innebär är väldigt inskränkt och faktiskt pinsamt för din del.danniee skrev:
Problem med det sociala har knappast folk med adhd, däremot de som har Aspergers eller autism brukar ha det.
Impulskontroll kan vara svårt men det behöver varken betyda aggressivitet eller dumheter.
Och angående medicinering så kanske du även där ska läsa på varför den används.
Det enda jag egentligen vill säga är att du ska tänka dig för hur du använder bokstavskombinationer som ”skällsord” eller på ett negativt sätt.
R
RalleB
Husägare
· Jönköpings län
· 1 019 inlägg
RalleB
Husägare
- Jönköpings län
- 1 019 inlägg
har jag påstått det?Staffan2000 skrev:
Danniee är långt ifrån min själsfrände på forumet, men här har han helt rätt. Vissa människor kan ställa till ett helvete för andra, bara för att de kan. Det är deras livselexir, helt enkelt.
Allt fabulerande om att man kan prata med alla, eller "gå över och förklara vad som gäller", är ett bevis på en total brist på livserfarenhet och människokännedom. Obegripligt att en vuxen människa inte förstår bättre!
Staffan
Om du läser mitt inlägg ovan så handlar det om att inte vara så inskränkt och raljera med bokstavskombinationer när man egentligen inte har en aning om vad det innebär.
Eller ska vi börja raljera över folk med svagt hjärta eller andra sjukdomar med?
Svagare människor som vi ser ner på?
Trodde verkligen folk var mer upplysta i dagens samhälle än så.
Hur vet du att jag inte vet vad ADHD innebär? Jag vet mycket väl vad ADHD är och hur det yttrar sig. Snälla du, det är ingen hemlighet att det kan orsaka sociala svårigheter om det lämnas obehandlat och odiagnostiserat. Är t ex inte ovanligt att vuxna kriminella lever med odiagnostiserad ADHD.R RalleB skrev:Att raljera som du gör med bokstavskombinationer utan att veta vad de faktiskt innebär är väldigt inskränkt och faktiskt pinsamt för din del.
Problem med det sociala har knappast folk med adhd, däremot de som har Aspergers eller autism brukar ha det.
Impulskontroll kan vara svårt men det behöver varken betyda aggressivitet eller dumheter.
Och angående medicinering så kanske du även där ska läsa på varför den används.
Det enda jag egentligen vill säga är att du ska tänka dig för hur du använder bokstavskombinationer som ”skällsord” eller på ett negativt sätt.
Det är ett faktum att människor som har svårt med socialt samspel också ofta har diverse diagnoser, varför jag också nämnde det eftersom någon i tråden hävdat att det går att prata alla till sans. Det är inget vi behöver låtsas som om det inte är sant. Blir bara fånigt när du ska välja ut sådana saker att bli kränkt över.
Från socialstyrelsen...
Generellt förefaller kvinnor ha en mer komplicerad klinisk bild med ett större inslag av känslomässiga symtom, något som kan dölja diagnosen adhd. Bedömningar av vuxna med adhd bör därför även inkludera känslomässiga symtom [81]. Problematiken präglas också av könsskillnader i förekomst av annan psy-kiatrisk samsjuklighet, där främst ångest och depression är vanligt hos kvinnor, medan männen oftare har substansmissbruk och utagerande beteende i form av exempelvis kriminalitet.
https://www.socialstyrelsen.se/globalassets/sharepoint-dokument/artikelkatalog/ovrigt/2019-6-21.pdf

Hus tomte
Renoveringsnovis
· Södra Stockholm
· 522 inlägg
Hus tomte
Renoveringsnovis
- Södra Stockholm
- 522 inlägg
danniee skrev:
Hmmmmmmmm å du vet hur det är att ha ADHD?

Hus tomte
Renoveringsnovis
· Södra Stockholm
· 522 inlägg
Hus tomte
Renoveringsnovis
- Södra Stockholm
- 522 inlägg
danniee skrev:Samhället är fullt av missanpassade människor med alla möjliga diagnoser, från obehandlad ADHD till ren psykopati. Det finns gott om degenererade, antisociala personer som fullständigt skiter i andra människor, så jag förstår inte naiviteten att "man kan prata med alla människor". Nej, det kan man tyvärr inte. Det är
heller inte min uppgift att agera soc-person åt vuxna människor.
Slutade som sagt med att vi ringde polisen efter många helger i rad av festande. Idioten till granne fick nåt ryck (eftersom han hatar "snutfi**or) och blev omhändertagen för fylla och motstånd (fick höra av polisen att även soc blev inblandade då de hade små barn). De skämde ut sig inför hela kvarteret, men är nog typen som inte skäms för något.
tror nog ja passar in bland missanpassad