Nu tycker väl jag att 6 m hög häck låter som i mesta laget… i alla fall om man bor i ett villaområde med normala tomtstorlekar… så vida man nu inte bor på en herrgård med 1 ha tomt…

Men hur som helst så får ju INGEN gå in på min tomt och kapa varken träd eller annan växtlighet! Då kan ju jag gå in på grannens tomt och kapa ned ett par äppelträd istället… får får vi se vad de tycker om det beteendet..?

• Gilla
Elektra och 3 till
  • Laddar…
Michael Sellering Michael Sellering skrev:
Varför skall du ha en så hög häck? 2 meter räcker för fullgott insynsskydd.
varför ska du ha en så dyr och ful jacka på dej ? det räcker bra med en enklare.
Varför ska du ha en så stor bil ? det räcker bra med en liten bil.
Varför handlar du så mycket mat ? man överlever på mycket mindre mat.

Jo för att folk tycker och prioriterar olika. Det är deras rätt att göra så..

• Gilla
Alfredo och 16 till
  • Laddar…
T Timmerkramare skrev:
Jag kan bara upprepa att LApp är något på spåret här: folk vill inte förstå. Istället försöker de trixa med ironi, lagtexter, okväden osv.
Ah, så det är dumt att hänvisa till lagen när någon begått en olaglig handling ? ..för att det är viktigare vad du tycker ?

Okväden tycker jag mest kommer från "andra sidan", altlså dom som klagar på TS, TS som ju har rätten på sin sida.

Vill alla upprörda ha det riktigt enkelt? OK! Följ lagen OCH odla en trevlig attityd mot andra :D
Ja, och hade TS granne följt dina råd så hade det aldrig blivit ett problem, eller ens en diskussion.

Tyvärr finns det människor som inte respekterar andra och då blir det såhär.

(jag klippte bort dina taffliga försök till härskarteknik f.ö)

• Gilla
Elektra och 2 till
  • Laddar…
L Lakritsianen skrev:
Ja precis! Långt ute i skogen behöver man inte visa hänsyn till grannar och där kan man ha hur höga häckar man vill och ha granhäck till och med.
Jag är uppväxt i ett villaområde och vi bodde i en nybyggd villa på en 800kvm tomt, vilket väl var typ snittet i det området.

Redan när vi byggde huset så fanns det en granhäck till grannen, troligen ca 30-40 år gammal och både vi och grannen hade inget emot den, grannhuset såldes, revs och det kom upp en modern villa, granhäcken stod kvar.

Jag kollade just på google earth, och det ser faktiskt ut som att granhäcken står kvar än idag, ca 25 år efter mina föräldrar sålde huset.

..Men den borde ju förstås sågas ner för att nån random människa på ett internetforum ansrer att man inte kan ha granhäckar i villaområden ?

• Gilla
  • Haha
liran och 4 till
  • Laddar…
B Barnis78 skrev:
Det är inte lagen i sig utan domar som spelar roll, för de är vägledande för hur man TOLKAR LAGEN.
Korrekt, så varför inte hänvisa till några sådana domar?

Andra har påstått samma sak men sedan har det kommit mycket ursäkter när dom tydligen inte kunde få fram några domar, vilket är lite märkligt när det skulle finnas så många ?

Du kan inte plantera en 3 meters häck precis mot tomtgräns och skymma grannes söderläge om denne granne inte vill ha det så.
Jo det kan man om man vill det.

Lämpligen ställer man den några meter in på sin tomt dock, men det finns inget sådant krav heller.

Då får du tänka om och flytta in häcken så både du får insynsskydd och grannen får in den sol hen vill ha, så jäkla enkelt.
Vore det inte enklare om TS granne bara följde lagen ? Det vore ju i alla fall en bra början.

Å blanda för i sjutton inte ihop 200 åriga lindar och granar med en Thuja häck.

Vad är den lagmässiga skillnaden menar du ?

Eftersom det tydligen fanns en massa domar som du nu ska leta fram (?) så kan du ju ta med några exempel på när rätten tog hänsyn till vilket sorts träd det gällde. (Och då syftar jag INTE på de områden där vissa specifika växter, typ ekar är skyddade.)

Ibland kan man undra om det bara hänger snickarpuckon på detta forum med en halv gymnasieutbildning… Skärp er!
Det är lätt att man drar ett löjets skimmer över sej själv när man försöker förolämpa andra deltagare i tråden med den typen av härskarteknik, exempelvis att insinuera att dom saknar utbildning eller arbetar med något du tycker är låg status. Är det så att du ser ner på människor som inte har full gymnasieurbildning ? eller som arbetar med praktiska hantverksyrken ? Varifrån kommer ditt förakt ?

Men framför allt, när du gör så är det väldigt svårt att ta något annat du skriver på allvar.

• Gilla
Alfredo och 9 till
  • Laddar…
B Barnis78 skrev:
Det är inte lagen i sig utan domar som spelar roll, för de är vägledande för hur man TOLKAR LAGEN. Du kan inte plantera en 3 meters häck precis mot tomtgräns och skymma grannes söderläge om denne granne inte vill ha det så. Då får du tänka om och flytta in häcken så både du får insynsskydd och grannen får in den sol hen vill ha, så jäkla enkelt. Å blanda för i sjutton inte ihop 200 åriga lindar och granar med en Thuja häck. Ibland kan man undra om det bara hänger snickarpuckon på detta forum med en halv gymnasieutbildning… Skärp er!
Jag vet inte riktigt vad det finns för koppling mellan vilken utbildning man har och att ha korkade åsikter.
Min erfarenhet är att såväl låg- som högutbildade kan ha både dumma, korrekta, konstiga, egoistiska eller alldeles underbara åsikter.
Så kliv ner från dina höga hästar, var saklig och undvik hittepåtolkande samt att vara nedlåtande så kanske du kan bidra till något.

• Gilla
GlennB och 2 till
  • Laddar…
Många här talar om hänsyn och det tycker jag mig ta i det mesta jag tar mig för. Men hänsyn ska ju alltid vara åt bägge håll så att ömsesidig respekt uppstår.
Det är ju oftast bara åt ena hållet i många grannkonfliktet som det verkar. Det som vill ha en fördel anser att den andra parten skall visa hänsyn men erbjuder sällan en fördel tillbaka. Trist men väldigt vanligt.
Lättast är ju då att lösa det på ett lagligt eller juridiskt korrekt sätt så blir det ingen konflikt.
Det står mina grannar fritt att gå ihop och lägga ett bud på mitt hus och göra precis som dom vill på sin då ägandes egendom.
De flesta konflikter behöver således aldrig uppstå om alla försökte förstå sina grannar och medmänniskor och vad de värderar.
/ Björkskär

B Barnis78 skrev:
Ibland kan man undra om det bara hänger snickarpuckon på detta forum med en halv gymnasieutbildning… Skärp er!
Bara för att du har lyckats supa sig igenom några kurser på universitet (något som de flesta klarar av) så betyder inte det att du är smartare (eller har rätt) än de du ser ner på!

• Haha
Dilato
  • Laddar…
GlennB GlennB skrev:
varför ska du ha en så dyr och ful jacka på dej ? det räcker bra med en enklare.
Varför ska du ha en så stor bil ? det räcker bra med en liten bil.
Varför handlar du så mycket mat ? man överlever på mycket mindre mat. Väldigt dålig jämförelse. Det du nämner påverkar inte den som ev har synpunkter. En väldigt hög tujahäck kan påverka grannen i allra högsta grad.

Jo för att folk tycker och prioriterar olika. Det är deras rätt att göra så..

Det du nämner påverkar inte den som ev har synpunkter. En väldigt hög tujahäck kan påverka grannen i allra högsta grad. Skymma solen, ta bort utsikt etc. Handlar om hänsyn helt enkelt.

• Gilla
HEM2121
  • Laddar…
M Mangebang skrev:
Det du nämner påverkar inte den som ev har synpunkter.
Det påverkar väl i ungefär lika hög grad, genom tyckande om något som man egentligen inte har med att göra.

Jag kanske stör mej på grannens bil varje gång jag ser den, precis som grannen kasnke stör sej på några växter på min tomt, det är helt okej så länge man inte kräver ändring eller tar saker i sina egna händer.

En väldigt hög tujahäck kan påverka grannen i allra högsta grad. Skymma solen, ta bort utsikt etc. Handlar om hänsyn helt enkelt.
Det handlar väl snarare om att om man vill ha kontroll på växtligheten (och byggnader) i sin omgivning ser man till att äga marken, så länge man inte gör det har man inte rätten att bestämma det.

Du äger INTE utsikten från din tomt.

Att låta andra sköta sitt är att ta hänsyn på riktigt.

• Gilla
Orimligt ok och 7 till
  • Laddar…
Lite roligt att efterkommande tråd i appen är…:crysmile:
Skärmdump av forumdiskussion, mobil vy, grannkonflikter, juridik och trädgårdar, reklam för husmodeller.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Fortfarande inga bilder på häcken. Den måste sett födjävlig ut. Alternativt trollar TS.

• Gilla
Nyblivenhusägare123
  • Laddar…
T twoody skrev:
Är det bara häckar som ska ha en max höjd? Eller ska alla träd ha max höjd. Eller ska ingen få ha träd om det skuggar eller om grannar inte tycker om träd ?
Det blir samma problem med träd om de står på rad och är höga

• Gilla
Orimligt ok
  • Laddar…
Pär Sköld Pär Sköld skrev:
Fortfarande inga bilder på häcken. Den måste sett födjävlig ut. Alternativt trollar TS.
Eller så kanske hon vet att tråden har fått stor uppmärksamhet här och är rädd att grannarna fattar att det är hon

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.