B Barnis78 skrev:
Nej men poängen är att det finns inget att göra för att kräva grannen på ersättning som folk i tråden kastar ur sig. En thujahäck på 6 meter är ju att likna vid en mur, får du bygga en sån mot grannen? Att den redan fanns där spelar ingen roll, en ny ägare har inte mindre rätt i lagens mening.
Du har uppenbarligen inte läst juridik ‍⚖️

• Gilla
GlennB och 2 till
  • Laddar…
B Barnis78 skrev:
Nej men poängen är att det finns inget att göra för att kräva grannen på ersättning som folk i tråden kastar ur sig. En thujahäck på 6 meter är ju att likna vid en mur, får du bygga en sån mot grannen? Att den redan fanns där spelar ingen roll, en ny ägare har inte mindre rätt i lagens mening.
Eh… skall man söka bygglov när tujorna växer över midjehöjd?

Du TYCKER att det är som en mur. Det är dock inte så utan ganska stor skillnad.

OM någon verkligen bryr sig och vill göra om reglerna så står det alla fritt att bli politiskt aktiv och driva frågan. Läser man här så finns det oerhört många tangentbordsryttare som skulle rösta på denne. (Men SÅÅ jobbigt var det kanske inte, det drabbar ju inte mig just nu)

• Gilla
GlennB och 3 till
  • Laddar…
J Janetgorgis skrev:
Jag har ingen rätt alls. Men man ska ju vara grannar. Man ska visa hänsyn. En 6 m hög tujahäck som grannen inte tycker om av någon anledning, är inte att visa hänsyn. Bara för att man får göra vissa saker betyder inte att man gör dem… Största problemet i dag är ju tyvärr att människor bara tänker på deras egna bästa… vi har dessutom inte fått något svar på varför grannen störs… kanske är så att grannens tomt hamnar i skugga i stort sett hela dagen. När man planterar en häck så frågar man ju inte grannen om lov, inte ens när när häcken kommer bli 6 m hög. Det är ju helt sjukt.
Men det kan väl inte ha varit någon som tvingade grannen att flytta in bredvid denna hemska häck?

• Gilla
  • Haha
stiga och 8 till
  • Laddar…
GlennB GlennB skrev:
Så länge du inte äger den ska du ge fan i vad grannen väljer att ha för träd eller hur ofta han klipper gräsmattan.
Hade tidigare ett sommarhus i Mariestad och där hotade kommunen med vite om vi inte klippte gräsmattan minst varannan vecka. Sålde huset.

• Wow
  • Gilla
Maria T och 1 till
  • Laddar…
Staffan_V Staffan_V skrev:
Hade tidigare ett sommarhus i Mariestad och där hotade kommunen med vite om vi inte klippte gräsmattan minst varannan vecka.
Det där hade varit kul att få se prövat. Någon som känner till någon liknande situation där kommunen fått rätt?

• Gilla
Dilato
  • Laddar…
Orimligt ok Ewas fråga skrev:
Tack för frågan, han menar att vi var överens att ta kapa en bit på höjden men medger att vi aldrig pratat om hur mkt.....
Han kör med klassiska: ”Det är lättare att be om ursäkt än att be om lov…” rätt fult men svårt att bevisa. Hsh tar jag nog hellre din granne än mina IQ- befriade shitforbrains. Det är en historia för en annan dag det….
Jag skulle nog göra som en sade här ovan och plantera en till eller något annat ännu mer irriterande för hen. Don’t get mad, get even. Grannsämjan är redan körd ändå.

• Gilla
Dilato och 1 till
  • Laddar…
B Barnis78 skrev:
Häckar och stora träd räknas inte som murar och det finns ingen begränsning på höjd. Inte ens 6 meter höga thujahäckar (som det också nämndes i min tidigare "screenprint" från familjejuristerna .. som just hade det fallet)

Och att få rätt i rättegången verkar inte vara svårt heller om man googlar lite på fall/juridik - MEN däremot verkar det svåra vara att bevisa vilken skada man lidit.. och motivera sina ev ersättningskrav!

Så har man otur.. kan det hända som i nedan länk/fall.. man vann i tingsrätten att grannen gjort fel, men ville inte/kunde inte motivera varför de skulle ha just 35 000 kr för några plantor.. (gapade efter lite väl mycket tydligen..)

Istället fick de betala grannens rättegångskostnad.

https://www.alltomjuridik.se/nyheter/inget-skadestand-for-beskuren-hack/

• Gilla
  • Ledsen
Elektra och 2 till
  • Laddar…
Snigla Snigla skrev:
Häckar och stora träd räknas inte som murar och det finns ingen begränsning på höjd. Inte ens 6 meter höga thujahäckar (som det också nämndes i min tidigare "screenprint" från familjejuristerna .. som just hade det fallet)

Och att få rätt i rättegången verkar inte vara svårt heller om man googlar lite på fall/juridik - MEN däremot verkar det svåra vara att bevisa vilken skada man lidit.. och motivera sina ev ersättningskrav!

Så har man otur.. kan det hända som i nedan länk/fall.. man vann i tingsrätten att grannen gjort fel, men ville inte/kunde inte motivera varför de skulle ha just 35 000 kr för några plantor.. (gapade efter lite väl mycket tydligen..)

Istället fick de betala grannens rättegångskostnad.

[länk]
Jag skrev inte att det räknas som mur, men man måste först veta att det finns en Jordabalk som reglerar fastighetsägarens ansvar och hänsyn till omgivningen. Olägenhet är en juridisk term, och det finns mängder med såna domar och därmed är det inget problem för grannen att bevisa att en 6 meter thuja häck är en olägenhet, min poäng att en sådan är ju i praktiken en mur. Står den i söder för grannen så är det sannerligen att betrakta som olägenhet. Sista poängen är att de bägge har redan dryftat att sänka häcken, i mina ögon blygsamt. Jordabalken som sagt å det är inget brott att fråga en gång för lite, jag menar vilken skada lider TS egentligen, häcken är inte död och den har fått en rimligare höjd.

• Gilla
Lakritsianen
  • Laddar…
B Barnis78 skrev:
Jag skrev inte att det räknas som mur, men man måste först veta att det finns en Jordabalk som reglerar fastighetsägarens ansvar och hänsyn till omgivningen. Olägenhet är en juridisk term, och det finns mängder med såna domar och därmed är det inget problem för grannen att bevisa att en 6 meter thuja häck är en olägenhet, min poäng att en sådan är ju i praktiken en mur. Står den i söder för grannen så är det sannerligen att betrakta som olägenhet. Sista poängen är att de bägge har redan dryftat att sänka häcken, i mina ögon blygsamt. Jordabalken som sagt å det är inget brott att fråga en gång för lite, jag menar vilken skada lider TS egentligen, häcken är inte död och den har fått en rimligare höjd.
"det finns mängder med såna domar och därmed är det inget problem för grannen att bevisa att en 6 meter thuja häck är en olägenhet" kan du ge referenser till dessa "mängder" av domar?

Redigerat:
  • Gilla
kashieda och 3 till
  • Laddar…
B Barnis78 skrev:
Svensk text diskuterar rättsfall där träd skymmer utsikt och orsakar skugga, fastigheter, beslut från 1993.

..och jag ville bara påpeka att det inte alltid är så lätt som man vill tro..

• Gilla
GlennB och 2 till
  • Laddar…
B Barnis78 skrev:
Att få solen eller utsikten skymd är inte en olägenhet

• Gilla
FredrikR
  • Laddar…
N noone70 skrev:
Att få solen eller utsikten skymd är inte en olägenhet
Precis, men nyckelorden är dessutom "betydande olägenhet".

• Gilla
frasen_36
  • Laddar…
H Huda Alhilou skrev:
Den grannen borde själv visa mer respekt för dig och när hen köpt sitt hus såg din tomtgräns såg tujorna som du redan har och borde inte ha köpt huset om hen inte gillade höjden på tujorna jag skulle absolut inte diskuteta saker jag har hemma.
Du är för snäll!
Det är jätte fult betende av den nya granen.
Berätta att det är inte ok och hen måste plantera nya som skall växa till den längd som du bestämmer.
Verkligen! Just så! :)

• Gilla
Orimligt ok
  • Laddar…
Orimligt ok Ewas fråga skrev:
Jag har fått en ny granne som ganska direkt ville diskutera min thujahäck som jag själv planterade på min tomt för 10 år sedan och som nu är ca 6 m hög,
Ingenting var bestämt eller diskuterat hur mkt att kapa, men vi var överens att ta in offerter.
En dag kommer jag hem och han håller själv på att ta ner den. Jag stoppar givetvis honom men han hade redan kapat vissa stammar till hälften, dvs tagit bort ca 3 m av höjden.
Jag skulle aldrig velat ta så mycket och då han kapat huvudstammen kommer den aldrig bli högre.
Vad gör jag och hur tar jag hänsyn till grannsämjan.
Varför skall du ha en så hög häck? 2 meter räcker för fullgott insynsskydd.

• Gilla
Lakritsianen
  • Laddar…
Hade du frågat dina tidigare grannar om hur de ställde sig till en så hög häck vid tomtgränsen? Om de inte tyckte det var ok, är det rent hänsynslöst att ha en så hög häck, såvida inte tomterna är väldigt stora. Om det gäller en normalstor villatomt kan en så hög häck inte undgå att påverka grannarna. Men utan bilder på hur det ser ut är det förstås omöjligt att avgöra hur stor effekt den har. Avgörande faktorer är hur mycket den stör utsikten från grannhuset (ev. grannhusen) och i vilken grad den skuggar för solen. Så varför inte lägga in några bilder?

Sedan får förstås inte grannen kapa din häck utan tillstånd. Han måste ju ha sett den innan han köpte huset och kunde då ha tagit reda på om du var villig att kapa häcken till rimlig höjd eller om du vill låta den växa ohejdat.

• Gilla
Huda Alhilou och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.