H HEM2121 skrev:
Du fick vägledning och förklaring
Nej, du kom med ett påstående som jag säger är felaktigt, du påstod att det fanns domar på det, jag bad dej då om att peka på vilka domar det skulle gälla, men då blev det plötsligt väldigt krångligt och alla ursäkterna kom fram i e lång rad.

. Det är helt upp till dig! Det är dina problem! Du vill ha allt serverat utan du behöver anstränga dig!
Nej, jag vill bara att du styrker dina påståenden, vilket du inte vill göra, antagligen för att dom inte stämmer och du vid det här laget har insett det själv men inte har ryggrad nog att erkänna det.

Anlita en jurist att söka om du inte orkar eller har kunskapen själv.
Jag tror ärligt talat en jurist bara skulle skratta åt det, men det handlar inte om det, det handlar om att du självsäkert påstod saker som borde vara väldigt enkla för dej att backa upp, om dom nu hade stämt, vilket det blir mer och mer uppenbart att det inte gör.(om någon mot förmodan tvivlade på det innan.)

Jag känner mig inte heller så peppad att lägga ner tid för hjälpa dig vidare utifrån dina härliga kommentarer. Där sätter jag stop och jag kommer inte att läsa några kommentarer från dig i framtiden. Dvs. jag ignorerar dig.
Ah, modernt influencerbeteende på min ära, att blockera alla som inte passar in ens världsbild.. Men du, låt inte dörren slå igen i ryggen på dej när du springer hem..

:D

• Haha
  • Gilla
  • Älska
Krille4 och 3 till
  • Laddar…
L Lakritsianen skrev:
Ingen äger himmeln! Och det just det som det handlar om! Man får samsas och kompromissa men vissa har inte fått lära sig det tyvärr.
Exakt hur skymmer tujorna himlen på TS grannes tomt ? hänger dom över den så dom bildar ett tak över hela hans tomt ? då kan jag förstå att TS granne är irriterad, men jag har lite svårt att tro att det är så.

Att samsas och kompromissa betyder exmpelvis att man INTE begår lagbrott genom att kapa grannens träd utan lov, det innebär också att man respekterar att andra har andra åsikter än en själv.

• Gilla
Skyscraper och 3 till
  • Laddar…
F
M Mangebang skrev:
Det är relevant om man lägger in begreppet hänsyn mot granne i diskussionen. Personligen skulle jag vara väldigt irriterad om grannen släppte upp en sådan häck i tomtgräns i mitt söder eller västerläge eller tog bort min utsikt. Det är konstigt att det inte krävs bygglov.
Utsikt är inte heller relevant.

• Gilla
Dilato och 2 till
  • Laddar…
N noone70 skrev:
Det är nog du som verkar ha lite otur när det gäller att förstå hur verkligheten är!
Står växterna på grannens tomt är det bara att acceptera fakta, grannen bestämmer!
Jag? Det är väldigt många som delar min uppfattning! Varför det inte finns lagreglering är för att myndigheter utgår från att folk har sunt förnuft och visar hänsyn

D Dr Benz skrev:
Härligt. Win-win då ja, eller nåt. Får plantera en tuja i kruka då. Undrar hur höga dom kan bli?
Det beror troligen primärt på krukans storlek, mängden vatten, gödsel och tillgång till sol och givetvis takhöjden ej att förglömma.

• Gilla
Dilato och 1 till
  • Laddar…
oobum oobum skrev:
Om man skall försöka vara en större människa och "förlåta" så gör ni som någon ovan sagt, diskuterar vilken höjd som ni tycekr är en bra höjd, 4,5 eller 6 meter.

Sen skall grannen ersätta så att ni får välmående plantor till den höjden ni bestämt, men även då kanske helt bekosta beskärning av de restrerande plantorna.

Och var noga med att du kräver att det är ett arboristföretag/liknande företag som utför beskärningen och inte grannen.

Allt för att undvika dålig avverkning som lekmän ofta gör.
Kloka ord

J Janetgorgis skrev:
Roligaste k allt detta är att folk blir som tokiga om grannen har ett plank på 2 m och börjar skrika över det men när man har ett jävla otyg på 6 m då är det ok. Insynsskydd till övervåningen? Ge er… vad fan gör ni på övervåningen och hur länge gör ni det varje dag, som grannen dessutom måste passa in tiden för att kunna råka se, som motiverar ett insynsskydd på 6 m? Egoistiskt att man tänker att ens egna behov ska gå före andras. Oavsett vem som bodde där först….
Häcken fanns när huset köptes, varför den finns och hur hög den är spelar ingen roll. Punkt.
Personligen tycker jag grannen är korkad som ens köper huset om det känns fel med befintlig häck och vem är egoisten här? Självklart den som egenmäktigt förstör någon annans egendom.

• Gilla
Elektra och 6 till
  • Laddar…
Sjukt och märkligt av en granne att kapa växtlighet på andras tomter… såvida man inte kommit överens om det!

Däremot så har jag kapat tjujor flera gånger, och de har efter det växt upp igen…

Skumpe Skumpe skrev:
Du gör det väldigt lätt för dig. Det finns enormt mycket saker som både grannar och stat/kommun har rätt att lägga sig i vad gäller din tomt och egendom. I de flesta kommuner får en mur inte vara över 60 eller 80 cm hög. Du får inte ens måla ditt hus i vilken färg du vill. I vissa områden kan det till och med vara så att du inte får byta ytterdörr eller fönster. Eller bygga ett förråd som inte stör någon, beroende på omständigheterna.

Det finns en märklig lucka i lagen i Sverige där växtlighet av någon anledning är helt separat från resten av lagen. Det borde antingen vara mindre av murar och färg på hus som regleras eller mer av växtligheten. Jag vet vilket håll jag vill gå åt (tycker 95% av dagens regler är onödiga och inskränker äganderätten oproportionerligt mycket) men man måste erkänna att växtlighet har en omotiverad särställning.
Bra skrivit. Och väldigt märkligt att ingen politiker vågar ta i den frågan, sätta upp ett plank på 1,5 m är förbjudit utan att grannen godkänner det….

• Gilla
Lakritsianen
  • Laddar…
L Lakritsianen skrev:
Jag? Det är väldigt många som delar min uppfattning! Varför det inte finns lagreglering är för att myndigheter utgår från att folk har sunt förnuft och visar hänsyn
Ni gapar och skriker mest.

• Gilla
GlennB och 2 till
  • Laddar…
S Skyflakes skrev:
Kanske var glad om grannen gör jobbet att klippa. Kanske 3 m räcker. Varför högre? Det blir kanske solförmörkelse på grannens tomt.
Det här handlar om juridik. Det är TS häck, det är TS beslut, grannen har gjort fel. Den biten är glasklar. Om sedan TS vill ha en 6 m hög häck så är det TS rätt, och det finns ingen anledning att diskutera om det verkligen behövs eller inte. Tycker TS att det är bra så behövs det.

• Gilla
Klantskalle och 8 till
  • Laddar…
FredrikR FredrikR skrev:
Först säger du att lagar och domar ger grejen grannen rätt, sedan att 6m häck kan vara en olägenhet pga skugga.
En häck som stod där då grannen flyttade in.

Avgör grannen enhälligt om det är en olägenhet tycker du?
Nej men poängen är att det finns inget att göra för att kräva grannen på ersättning som folk i tråden kastar ur sig. En thujahäck på 6 meter är ju att likna vid en mur, får du bygga en sån mot grannen? Att den redan fanns där spelar ingen roll, en ny ägare har inte mindre rätt i lagens mening.

• Gilla
Mangebang
  • Laddar…
B Barnis78 skrev:
Nej men poängen är att det finns inget att göra för att kräva grannen på ersättning som folk i tråden kastar ur sig. En thujahäck på 6 meter är ju att likna vid en mur, får du bygga en sån mot grannen? Att den redan fanns där spelar ingen roll, en ny ägare har inte mindre rätt i lagens mening.
Jo.

Skillnaden mellan en mur och en häck är att den ena är en mur och den andra är en häck. Svårare än så är det inte.

• Gilla
Klantskalle och 8 till
  • Laddar…
Jag har fått ett bra pris på ett större parti fullvuxna häckplantor. Några som vill vara med och dela? Tänkte samtidigt köpa granntomterna till alla i den här tråden som tycker 6 m häck är en mänsklig rättighet och plantera lite vintergrön vägg... Vägkant, buss, vandrare, grönskande bergsvägg, klart väder.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

• Gilla
  • Haha
Dowser4711 och 8 till
  • Laddar…
Orimligt ok Ewas fråga skrev:
Jag har fått en ny granne som ganska direkt ville diskutera min thujahäck som jag själv planterade på min tomt för 10 år sedan och som nu är ca 6 m hög,
Ingenting var bestämt eller diskuterat hur mkt att kapa, men vi var överens att ta in offerter.
En dag kommer jag hem och han håller själv på att ta ner den. Jag stoppar givetvis honom men han hade redan kapat vissa stammar till hälften, dvs tagit bort ca 3 m av höjden.
Jag skulle aldrig velat ta så mycket och då han kapat huvudstammen kommer den aldrig bli högre.
Vad gör jag och hur tar jag hänsyn till grannsämjan.
Ingen fara. Jag och min granne kapade "vår" thuja och nu efter några år så har den växt upp igen. De växer för snabbt

• Gilla
Lakritsianen och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.