Hej
har fått en granne i samfällden som vill göra en del av gräsmattan så han kan köra ner sina två bilar
(istället för att bredda infarten) han har inte fått styrelsens tillåtelse
har börjat att gräva
vad ska vi i området kunna göra tror ni eller någon som har liknande händelser
/Hans

några frågor:
äger den boende marken på fastigheten?
finns där ett en- eller tvåbostadshus?
är utfarten till samfälld eller kommunal mark? vem är väghållare ?

jag har nyligen kollat upp detta eftersom det har blivit populärt att anlägga parkering på tomten i min samfällighet...

edit: stavfel

Redigerat:
  • Gilla
Dilato och 1 till
  • Laddar…
Får man köra ner med bil, som det verkar eftersom det redan finns en uppfart så ser jag inte varför det är ett problem?

Varför skulle samfälligheten ha synpunkter?

M myrgången25 skrev:
vad ska vi i området kunna göra tror ni eller någon som har liknande händelser
Om denna anläggning av en parkeringsplats sker på dennes egen fastighet så är det inget grannarna kan göra. Det beror på att man råder över sin egen fastighet och att anlägga en parkeringsplats till sitt en- eller tvåbostadshus inte kräver bygglov. Man får s a s leva med att grannen kanske väljer att täcka marken med gräsmatta eller hårdgöra den.

Sen kan det ju finnas trafiksäkerhetsfrågor kring ändring av utfarter från tomter. Här kan kommunen eventuellt ingripa.

• Gilla
Fairlane och 3 till
  • Laddar…
Claes Sörmland Claes Sörmland skrev:
Om denna anläggning av en parkeringsplats sker på dennes egen fastighet så är det inget grannarna kan göra. Det beror på att man råder över sin egen fastighet och att anlägga en parkeringsplats till sitt en- eller tvåbostadshus inte kräver bygglov. Man får s a s leva med att grannen kanske väljer att täcka marken med gräsmatta eller hårdgöra den.

Sen kan det ju finnas trafiksäkerhetsfrågor kring ändring av utfarter från tomter. Här kan kommunen eventuellt ingripa.
Det är hans tomt på området som har en samfälld men grejen är att ska man göra något så måste man ha godkännande från styrelsen om man inte bara ska ta bort gräsmattan o lägga plattor eller sten o fixa ngt i trädgården och i de fall man har en bil så breddar man infarten som den man använder för att gå in i huset som 10 av 10 gör.

E el_palpo skrev:
några frågor:
äger den boende marken på fastigheten?
finns där ett en- eller tvåbostadshus?
är utfarten till samfälld eller kommunal mark? vem är väghållare ?

jag har nyligen kollat upp detta eftersom det har blivit populärt att anlägga parkering på tomten i min samfällighet...

edit: stavfel
Det är på den tomt där deras hus står så det är att "vill man ha bilen på området så breddar man infarten mao där man går in till huset som 10/10 har gjort så vi vill inte att det ska stå bilar där det finns grönområde
vill de lägga plattor plantera träd buskar eller lägga dekorsten men inte åka ner med bil det sänder fel signaler utåt till andra fastighetsägare

• Haha
Sthlm_
  • Laddar…
M myrgången25 skrev:
Det är hans tomt på området som har en samfälld men grejen är att ska man göra något så måste man ha godkännande från styrelsen om man inte bara ska ta bort gräsmattan o lägga plattor eller sten o fixa ngt i trädgården och i de fall man har en bil så breddar man infarten som den man använder för att gå in i huset som 10 av 10 gör.
Jag förstår inte hundra vad du skriver men samfällighetsföreningens styrelse har ingen möjlighet att styra över enskilda medlemmars mark på det sättet. Det skulle vara olagligt.

Men delägarfastigheters ägare förväntas ha en bra och konstruktiv dialog med styrelsen så att samfällighetsföreningen kan ställa gemensamhetsanläggningarna man förvaltar till den enskilde medlemmens förfogande.

• Gilla
el_palpo och 3 till
  • Laddar…
M myrgången25 skrev:
men inte åka ner med bil det sänder fel signaler utåt till andra fastighetsägare
Jag förstår kanske inte riktigt. Vill de parkera på sin egen fastighet? Om så, varför är det ett problem?

• Gilla
Barrväxt
  • Laddar…
R
Alfredo Alfredo skrev:
Jag förstår kanske inte riktigt.
Snälla läs tråden innan du svarar!

• Haha
Sthlm_
  • Laddar…
Claes Sörmland Claes Sörmland skrev:
Jag förstår inte hundra vad du skriver men samfällighetsföreningens styrelse har ingen möjlighet att styra över enskilda medlemmars mark på det sättet. Det skulle vara olagligt.

Men delägarfastigheters ägare förväntas ha en bra och konstruktiv dialog med styrelsen så att samfällighetsföreningen kan ställa gemensamhetsanläggningarna man förvaltar till den enskilde medlemmens förfogande.
vi ser vad det landar nu har han grävt ur o tagit bort gräsmattan så historien lär fortsätta och vad det gäller det juridiska så kan man inte göra något utan det är att vi inte vill att man ska bygga ut och ställa bilen där utan då breddar man infarten
men vi får se vad det landar

Alfredo Alfredo skrev:
Jag förstår kanske inte riktigt. Vill de parkera på sin egen fastighet? Om så, varför är det ett problem?
vi har sagt att vill man parkera bilen på sin tomt så får man bredda sin infart inte ta bort gräsmattan o lägga grus eller plattor o ställan bilen där
våra stadgar

M myrgången25 skrev:
vi har sagt att vill man parkera bilen på sin tomt så får man bredda sin infart inte ta bort gräsmattan o lägga grus eller plattor o ställan bilen där
våra stadgar
Hur kan stadgarna gälla inne på medlemmens fastighet menar du?

• Gilla
el_palpo och 5 till
  • Laddar…
M myrgången25 skrev:
våra stadgar
Men är det på samfällighetens mark eller på fastighetens egen tomt?

Fairlane
M myrgången25 skrev:
våra stadgar
Det är era stadgar som är fel isåfall. Stadgarna kan inte bestämma över någon annans fastighet. Ni kan skriva in i stadgarna att alla medlemmar måste ha rosa gardiner och äta falukorv på fredagar om ni så önskar, men det har inget värde.

• Gilla
  • Haha
el_palpo och 2 till
  • Laddar…
F fribygg skrev:
Hur kan stadgarna gälla inne på medlemmens fastighet menar du?
det kan man ju undra om man inte läste allt men det är själva området så det är tal om sätta upp staket och carport samt ta bort en del av vägen som går runt för att komma in med bilarna så det är ett pyssel men kul att ni har funderingar men inte mer att säga om detta i dag

• Haha
Sthlm_
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.