Byggahus.se

Granne hjälpte till med carport - anmälde i efterhand

1. Redaktionen
    På konsumentens sida · 2 299 inlägg
  2. Sir James
    Medlem · 217 inlägg
    Undra vad husägaren har gjort, som gör att grannen nu väljer att gå denna väg...:)
    Bara fantasin sätter gränser.

3. KnockOnWood
    Husägare · 27 195 inlägg
    Ja, med sådana vänner behöver man inga fiender!

4. E
    Medlem · 690 inlägg
    Kanske grannen vid byggtillfället trodde att bygglov fanns, men att det först senare gick upp ett ljus?

5. P
    Medlem · 123 inlägg
    väldigt viktigt att ha skriftligt medgivande.

farsan byggde en stuga ~3 meter från tomtgränsen, allt i samråd med grannen (med bygglov), grannen valde till och med ut exakt modell på stugan, men när det väl var klart då ändrade dom sig så stugan var tvungen att flyttas med skylift

6. G
    Medlem · 670 inlägg
    Fast måste inte grannen skriva på bygglovsansökningarna att de tagit del av dem, när jag sökte bygglov som krävdes grannens medgivande, så var jag tvungen att skicka in en blankett med grannens underskrift att de sett och godkänt ritningarna.

Dessutom om din far har fått ett godkänt bygglov, så borde det inte spela så stor roll vad din granne säger i efterhand, om de påverkas av bygglovet så skall kommunen skicka ut det till berörda parter så de har chans att överklaga och om det inte gör det inom tidsgränsen så vinner bygglovet laga kraft.

• Laddar…
  7. P
    Medlem · 123 inlägg
    jag vet inte, det var ett muntligt medgivande i alla fall som dom sedan inte ville stå för.

en annan gång så ringde dom på dörren och ville att farsan skulle ta ner några träd som skymde deras utsikt, dom sa att dom var villiga att betala för det, detta är sent 80-tal tidigt 90-tal så jag har inte koll på exakt vad som sas om dom skulle betala hälften eller vad dom kom fram till. Träden togs ner och dom vägrade betala. en riktig skitstövel till granne. Även en sådan simpel sak som att ta ner träd behöver man visst ett skriftligt avtal på om man inte ska bli lurad

8. I
    Medlem · 301 inlägg
    Perfekt passiv aggression....

• Laddar…
  9. pacman42
    Medlem · 6 977 inlägg
    I mitt fall så lyckades jag bli ovän med en granne genom att flytta på torkvindan så att den syntes från grannens altan. Det räckte. Efter en hel sommar med elaka kommentarer om både det ena och det andra så flyttade jag den igen (vilket gjorde att det blev längt att gå med tvättkorgen, vilket är ett bekymmer med småbarn hemma, då man måste ta med barnen ut). Efter detta så var det inte längre problem med hur jag parkerade eller vilket tid jag gick och hämtade posten mm...

Så orsaken till att han blev anmäld behöver inte ha varit mycket alls.

10. T
    Medlem · 1 076 inlägg
    Vad har det för betydelse vad grannen anser om detta? TS saknar bygglov, är inte det problemet i sig?

11. C
    Medlem · 360 inlägg
    Om det inte redan finns friggebod på tomten så går carporten under friggebodsreglerna så länge den är under 15 m2 stor och har man grannens tillstånd får den placeras närmare tomtgräns än 4.5 meter. Problemet är att grannen ändrat sig efteråt och att man inte ordnat med skriftligt tillstånd (vilket alltid rekommenderas).