5 052 läst · 10 svar
5k läst
10 svar
Granne hjälpte till med carport - anmälde i efterhand
På konsumentens sida
· 2 939 inlägg
En husägare måste riva sin carport efter att det framkommit att den saknar bygglov.
Du kan läsa artikeln här: Granne hjälpte till med carport - anmälde i efterhand
Du kan läsa artikeln här: Granne hjälpte till med carport - anmälde i efterhand
Grundstött
· Halland
· 28 365 inlägg
väldigt viktigt att ha skriftligt medgivande.
farsan byggde en stuga ~3 meter från tomtgränsen, allt i samråd med grannen (med bygglov), grannen valde till och med ut exakt modell på stugan, men när det väl var klart då ändrade dom sig så stugan var tvungen att flyttas med skylift
farsan byggde en stuga ~3 meter från tomtgränsen, allt i samråd med grannen (med bygglov), grannen valde till och med ut exakt modell på stugan, men när det väl var klart då ändrade dom sig så stugan var tvungen att flyttas med skylift
Fast måste inte grannen skriva på bygglovsansökningarna att de tagit del av dem, när jag sökte bygglov som krävdes grannens medgivande, så var jag tvungen att skicka in en blankett med grannens underskrift att de sett och godkänt ritningarna.P Poontus skrev:
Dessutom om din far har fått ett godkänt bygglov, så borde det inte spela så stor roll vad din granne säger i efterhand, om de påverkas av bygglovet så skall kommunen skicka ut det till berörda parter så de har chans att överklaga och om det inte gör det inom tidsgränsen så vinner bygglovet laga kraft.
jag vet inte, det var ett muntligt medgivande i alla fall som dom sedan inte ville stå för.G Gladh skrev:Fast måste inte grannen skriva på bygglovsansökningarna att de tagit del av dem, när jag sökte bygglov som krävdes grannens medgivande, så var jag tvungen att skicka in en blankett med grannens underskrift att de sett och godkänt ritningarna.
Nu kan man ju få bygglov ändå, även om inte granne godkänner det, men det blir betydligt mer komplicerat...
en annan gång så ringde dom på dörren och ville att farsan skulle ta ner några träd som skymde deras utsikt, dom sa att dom var villiga att betala för det, detta är sent 80-tal tidigt 90-tal så jag har inte koll på exakt vad som sas om dom skulle betala hälften eller vad dom kom fram till. Träden togs ner och dom vägrade betala. en riktig skitstövel till granne. Även en sådan simpel sak som att ta ner träd behöver man visst ett skriftligt avtal på om man inte ska bli lurad
I mitt fall så lyckades jag bli ovän med en granne genom att flytta på torkvindan så att den syntes från grannens altan. Det räckte. Efter en hel sommar med elaka kommentarer om både det ena och det andra så flyttade jag den igen (vilket gjorde att det blev längt att gå med tvättkorgen, vilket är ett bekymmer med småbarn hemma, då man måste ta med barnen ut). Efter detta så var det inte längre problem med hur jag parkerade eller vilket tid jag gick och hämtade posten mm...Sir James skrev:
Så orsaken till att han blev anmäld behöver inte ha varit mycket alls.
Om det inte redan finns friggebod på tomten så går carporten under friggebodsreglerna så länge den är under 15 m2 stor och har man grannens tillstånd får den placeras närmare tomtgräns än 4.5 meter. Problemet är att grannen ändrat sig efteråt och att man inte ordnat med skriftligt tillstånd (vilket alltid rekommenderas).T Thomas' skrev: