Byggahus.se

Granne har rivit eternitrör ovetandes.

1. C
    Medlem Nivå 1
    Som rubriken. Min granne en våning upp i bostadsrättshus har tagit in firma för renovering av kök för 2-3 månader sedan. Har nu i efterhand fått veta att firman rivit ett gammalt eternitrör till grannens kallskafferi genom att med såg dela röret i minst två delar. Man har därefter burit ut röret tillsammans med lättbetongväggen man rev i samma veva genom trapphuset med följd att dammet låg tjockt i trappan. För egen del oroar jag mig inte, men jag har en 3-åring hemma som jag nu går runt och har ont i magen för. Jag är fullt medveten om att risken trots allt är liten, men den är nu ofantligt mycket större än den var innan, vilket känns förjävligt med tanke på att firman naturligtvis INTE borde ha rivit röret och nu har utsatt oss för allvarliga hälsorisker (igen, på gruppnivå är risken liten men för mitt barn är den betydligt större än innan). Jag har varit i kontakt med Arbetsmiljöverket och dom tog det på största allvar utifrån de anställdas perspektiv, själva tycks vi dock få klara oss själva.

Jag har skickat iväg dammprover för analys inifrån vår bostad som jag väntar på svar om men kommer ju redan nu försöka våttorka alla ytor och tvätta gardiner etc.

Är det någon som varit med om liknande händelse och kan svara på hur lätt asbest kan ta sig till andra lägenheter via damm etc?

Vi har mekanisk frånluftsventilation med friskluftsventiler i fönstren. Jag gissar att luftflödet är större än normalt för det drar alltid ordentlig från ventilerna. Kan detta bidra till att "vädra ut" asbestfibrer med tiden?

Redigerat 10 jan 2015 17:12
  2. H
    Medlem · Nivå 19
  3. KnockOnWood
    Husägare · Nivå 25
    Om inte den lilla killen är rökare tror jag inte att han löper någon större risk att få en asbestrelaterad form av lungcancer.

4. Fotografen
    Verktygstokig · Nivå 18
    Ingen kommer bli sjuk pga denna rörrivning, risken med asbest är daglig/frekvent exponering under lång tid, åratal, särskilt i kombination med rökning.
    Risken trappan utgör för din 3-åring är att han/hon snavar och ramlar, och den risken förändras inte om man burit ut ett eternitrör genom trapphuset.

• Laddar…
  5. C
    Medlem Nivå 1
    Ok, med risk för att låta otrevlig men det kom tre snabba svar där ingen svarade på mina frågor.

1. Jag vet som sagt att risken är liten, men före exponering är den närmare noll. Alla exponeras förr eller senare, men hellre senare än förr. Risken följer dessutom en dos-responskurva så ju mindre desto bättre. Nu är ju rivningen redan gjord och går inte att ändra på, däremot är jag fundersam på om det nu finns risk för luftburna asbestfibrer som hänger kvar i trapphus och i min bostad samt vad jag själv kan göra för att minska denna eventuella mängd asbestfibrer. Därav min fråga om frånluftsventilation.

2. Rökning är inte en faktor när det gäller mesoteliom, däremot lungcancer. Inget nedre gränsvärde finns för att utveckla mesotelium även om dos-responskurva är linjär även här.

3. Om jag har en förhöjd halt asbestfibrer i min bostad så innebär det naturligtvis en daglig exponering under lång tid, eventuellt åratal, om det nu inte är så att jag själv kan göra något åt detta alternativt att frånluftsventilation vädrar ut efter hand. Därav mina frågor.

6. Anna_H
    Husägare · Nivå 19
    3. Det finns mig veterligt inget som heter luftburna asbestfiber annat än just vid dagligt arbete med asbest. När man sågat klart, transporterat bort asbesten och städat efter sig är asbestfibrerna också borta.

7. C
    Medlem Nivå 1
    Att något är luftburet innebär ju bara att något kan förflyttas i luften, ex.vis stendamm som förs vidare av vind. Bakgrundshalten av asbest som nämns i huggans länk är ju till exempel uppmätt luftburen asbest. Asbestfibrer kan hänga kvar i luften många timmar innan de hamnar på backen, beroende på densitet och form. Pga deras ringa storlek är det också ytterst lätt att de virvlar upp igen av ex. vinddrag av dörr som stängs. Problemet är ju också att firman gjorde ett uselt städjobb så det var damm på golvet i trapphuset (till största del eller uteslutande lättbetong). En vanlig dammsugare fångar ju inte heller upp asbestfibrer, och om firman inte tycks bekymras av att såga i eternit så lär de inte bry sig om att använda en dammsugare med HEPA-filter.

Förstå mig rätt, jag är medveten om att många är onödigt rädda för asbest. Själv har jag inga problem med det så länge det sitter där det ska. Jag har t.ex kvar min tilluftsventilation av eternitrör. Däremot har jag problem med att hantverkare sätter sågen i eterniten, även om det är inne hos grannen eftersom jag misstänker att det kan finnas risk att asbestfibrer hamnar inne hos mig.

Redigerat 10 jan 2015 19:48
  8. L
    Medlem · Nivå 8
    CHD, åker din son tunnelbana eller vistas han på vältrafikerade vägar så utsätts han för MYCKET mera både asbest och andra partiklar. Det rullar fortfarande många gamla bilar med asbest i bromsbeläggen på våra gator.

9. Fotografen
    Verktygstokig · Nivå 18
    Mja, asbest har varit förbjudet i bromsar sedan 1975 eller -77 eller så, jag tror inte du kan hitta någon bil med så gamla bromsbelägg. Även om bilen är gammal så är bromsbeläggen bytta.

10. P
    Medlem Nivå 8
    Har full förståelse för din oro. Har själv varit orolig under min ombyggnation. Dock är det väl som så att om dödstalen/skadeverkan hade varit i närheten av den oro som vissa ibland känner hade vi haft en dödlighet värre än digerdöden...

11. C
    Medlem Nivå 1
    lat: Det är mycket möjligt men det är inte särskilt relevant utifrån min frågeställning om frånluftsventilation och hur lätt asbestfibrer som inte är bundna till ett cementrör via luft och vinddrag kan ta sig in i min lägenhet. Läser man exempelvis den här så kan man t.ex se att asbesthalten låg sju ggr över rekommenderat gränsvärde, och då har hantverkaren endast demonterat en duschblandare och ett draperirör. Dessutom är den uppmätta halten utanför rummet där demonteringen gjordes. http://www.google.se/url?sa=t&rct=j...=I-3fObta2Ked8dXFN4vQzg&bvm=bv.83339334,d.bGQ

12. M
    Medlem Nivå 3
    Det som kan finnas kvar och ni kan bli utsatta för utgör igen fara. Ni kan ju endast utsättas för det som eventuellt finns i trappuppgången. Firman har å andra sidan gjort sig skyldiga till brott mot arbetsmiljölagen. En firma som river asbest ska följa lagstiftningen.

13. Fotografen
    Verktygstokig · Nivå 18
    Var vill du komma?
    Har grannlägenheten samma typ av ventilation som din lägenhet har den lilla mängd asbestfibrer som frigjorts vid rivningen sannolikt blåst ut den vägen.
    Släpp saken.

14. Nyfniken
    Medlem · Nivå 17
    Använd munskydd i trapphuset

15. Anna_H
    Husägare · Nivå 19
    eller våttorka. Någon exponering i åratal är det ju absolut inte tal om. Om man inte tror på homeopati förståss.