106 938 läst · 140 svar
107k läst
140 svar
Granne har förstört mitt sommarvatten rör som går genom hans tomt. Vad gäller?
Finns tyvärr inget avtal. Inget servitut, ingen överenskommelse med tidigare ägare. Det är två identiska hus med delat garage. De två tidigare ägarna har byggt huset samtidigt och verkar ha varit goda vänner och kanske inte helt tänkt på sådana saker när det väl gjordes.Eskes skrev:
Att han pluggat kopplingen är e.v. ej lagligt. Jag utgår fråna tt du nylignen köpt huset och det angetts att det anges hur det fungerar. Jag skulle kolla med före ägaren vad det fins för avtal om ledningen. E.v. kan det vara ett fel om det ej fins avtal/servitut får vattnet har huset faktiskt inte sålts med vatten.
Om du har utkastade på flera ställen i trädgården, kan du da inte temporärt koppla ihop dig med en annan granne (trädgårdslang mellan hans utkastade och din)
Då kommer det även att läcka under elaka grannens asfaltuppfart.
Andra grannen kan få en flaska vin för besväret.
Då kommer det även att läcka under elaka grannens asfaltuppfart.
Andra grannen kan få en flaska vin för besväret.
Hur stor är avgiften? Multiplicera det med antalet anslutna så blir det sannolikt inte så mycket pengar att använda för annat än löpande. Och säkert så man vill ha det framöver också, för man verkar ju inte vara en regelrätt förening.Tess90 skrev:
Tack för bra svar.
1. Högst oklart vem som äger röret. Enda föreningen är tydliga med är att föreningen enbart ansvarar för huvudledningen på gatan.
2. Det är vattenföreningen som förser alla fastigheter med sommarvattnet. De underhåller och sköter en pump intill sjön. Om något pajjar i tomterna ligger dock ansvaret på fastighetsägaren.
3. Verkar inte finnas några stadgar vilket för mig känns märkligt.
4. Finns inget servitut och inget nämns om sommarvatten i detaljplanen.
Samtidigt så betalar jag en årsavgift till vattenföreningen. Nu står jag utan vatten för något jag inte kunnat påverka....Känns som att jag borde pressa föreningen lite hårdare.
Det var en billig lösning av fastighetens tidigare ägare att dela på inkommande sommarvatten. Tyvärr slutade det fungera.
Möjligt att du i tinget får rätt till ersättning för det skadade röret men det handlar väl i så fall om några hundralappar. Utan servitut är det inte alls säkert att du får rätt i att lägga tillbaka röret under hans uppfart. Det blir ju en åtgärd som kommer kosta grannen rejäla pengar. Och vinner du inte på de flesta punkter blir du tappade part och får bekosta även motpartens ombudskostnader. Skulle släppa detta om jag vore du.
Betänk att en kubik vanligt vatten inte kostar många kronor. Sommarvatten är trevligt, men kanske inte värt omfattande nyinstallation.
Det läcker inget från honom då han pluggat igen det läckande röret. Han själv får ju vatten från huvudledningen... Jo, har blivit erbjuden detta av vår andra granne som vi kommer superbra överens med. Men det är som du säger en bra temporär läsning.harry73 skrev:
Skadade röret bekostar jag gladeligen. Det är mer grävningen och ny anslutning som kommer kosta en massa.M MrXman skrev:Hur stor är avgiften? Multiplicera det med antalet anslutna så blir det sannolikt inte så mycket pengar att använda för annat än löpande. Och säkert så man vill ha det framöver också, för man verkar ju inte vara en regelrätt förening.
Det var en billig lösning av fastighetens tidigare ägare att dela på inkommande sommarvatten. Tyvärr slutade det fungera.
Möjligt att du i tinget får rätt till ersättning för det skadade röret men det handlar väl i så fall om några hundralappar. Utan servitut är det inte alls säkert att du får rätt i att lägga tillbaka röret under hans uppfart. Det blir ju en åtgärd som kommer kosta grannen rejäla pengar. Och vinner du inte på de flesta punkter blir du tappade part och får bekosta även motpartens ombudskostnader. Skulle släppa detta om jag vore du.
Betänk att en kubik vanligt vatten inte kostar många kronor. Sommarvatten är trevligt, men kanske inte värt omfattande nyinstallation.
Det förstår jag. Men det handlar ju inte om vad du vill utan vad du har rätt till.Tess90 skrev:
Sannolikt skulle du få ersättning för ett rör, ev med åldersavdrag från 1977. Men kanske inte arbetskostnad för att lägga tillbaka ett rör där du inte kan visa att du har/hade rätt att ha det.
Det är dyrare att anlita en jurist än att gräva ner en ny pem-slang 10cm under gräset.Göran.W skrev:
Men ställ krav på vattenföreningen att dom levererar det vattnet du betala för.
Dom begår ett avtalsbrott om dom inte levererar vattnet.
Kolla vad det står angående vattnet från vattenföreningen och kontakta en jurist som kollar på det.
Det är inte omöjligt juristen kan trycka till vattenföreningen att dom begår avtalsbrott.
Avtalsbrott förutsätter ju dessutom att föreningen gjort något fel (enligt vilken paragraf då?) och ts skriver ju att föreningen endast äger huvudröret i gatan. Dvs inte ens föreningens rör som är trasigt. Innan man anlitar en jurist ska man ha lite mer än bara magkänsla, de har bra hög timtaxa.
Ts, du lär ju börja med att bevisa att du har rätt till att ha rör på grannens tomt, t.ex. via servitut, innan du ens funderar på att ställa grannen till svars.
Tror för övrigt inte att det är speciellt dyrt att åtgärda felet genom ny dragning till huvudgatan. Pem kostar inte många kr per meter, det är kopplingarna som kostar ett par hundra kr/styck om de är av större storlek + rörpularen, om man inte gör det själv. På vilket djup ligger huvudröret? Tror inte ens man behöver dra dit en lite minigrävare, spade räcker långt. Är det ens värt att bråka med grannen?
Grannen förstör en vattenledning under sin uppfart. Grannen reparerar inte ledningen, Ledningen läcker vatten och asfalten går sönder.M MrXman skrev:
Visst kan grannen försöka få ersättning, men det är inte självklart att han får det.
Behöver det verkligen kosta så mycket?Tess90 skrev:
Grävningen på din tomt löser du ju ganska snabbt med en spade.
Angående inkopplingen vid gatan så kan det ju inte vara några enorma summor det handlar om. Kan det inte vara värt att få egen kontroll över dina rör och ha så lite med grannen att göra som möjligt?
Du bör kontakta en jurist! Är du medlem i Villaägarna kan du kanske få tips och hjälp från dem? Kolla med ditt försäkringsbolag, de borde kunna råda dig vart du vänder dig. En viktig detalj till din fördel är om han pluggat igen din vattenledning. Gör inget förhastat bara! Lycka till!Tess90 skrev:
haha ja så hade jag gjort! Det är ju inte på din tomt så det är ju inte ditt problem att plugga det trasiga röret under hans asfaltharry73 skrev:
Grannen måste väl känna till att han har sommarvatten? Det hade väl varit på sin plats att han kollat var ledningen går innan han satte igång projektet. Om ledningen för detta går sönder när han gör jobb på sin väghalva bör väl han stå för kostnad för reparation. Ni betalar ju för vattnet så vad har han för rättighet att hindra vatten till andra?Tess90 skrev:
Hej,
Jag bor i ett sjönära villaområde i södra Stockholm där vi har tillgång till sommarvatten. Vi har ett delat stort dubbelgarage med grannen där tomtgränsen går mittemellan garaget. Grannen har under våren asfalterat sin del av uppfarten och hans byggare lyckades då spräcka sommarvattenröret som legat under vilket märktes efter att asfalten lades(det började bubbla upp vatten ett par dagar efter).
Det dumma är att det rör som förstördes är mitt inkommande sommarvatten och grannen som jag är osams med sedan tidigare har nu mage och hävda att han inte har någon skyldighet att åtgärda röret och säger att jag får gräva upp min tomt och hitta en ny anslutning någon annanstans.
Vad gäller här? Jag har bett honom att återställa till ursprungligt skick, dvs att hans entreprenör får gå på sin ansvarsförsäkring (om det nu är en seriös firma) och att jag inte tänker lägga ner varken tid eller pengar på något han orsakat.
Han säger att röret ligger på hans tomt och att han inte behöver åtgärda det... All tips är uppskattat, främst vad jag har rätt till rent juridiskt.
Bifogar en bild på hur uppfarten ser ut. Det när numera en kantsten på tomtgränsen.
Hur problemet ska lösas är ett problem i sig. Rimligen ska grannen kräva återställning av entreprenören.