Byggahus.se

Granne har förstört mitt sommarvatten rör som går genom hans tomt. Vad gäller?

1. M
    Medlem · Stockholm · 99 inlägg

MrXman

Medlem
    Precis så funkar vår sommarvattensammanslutning också. Första året var jag helt frågande till varför jag skulle sätta in några hundralappar på en privatpersons konto men fick det sedan förklarat. Förutom underhåll av pumpstationen ligger all ledningsdragning på egna tomter på nyttjarna. Finns ingen formell förening.

2. M
    Medlem · stockholm · 7 inlägg

Magnumvilla

Medlem
    Hej! Jag är väl konstig som går på djupet i detta problem. TS är nyinflyttad och blivit osams med grannen (redan). Om TS INTE var osams hade det problemet med vattenledning uppkommit då? Tror inte det. Nu ere fotboll på burken:)

3. Göran.W
    Verktygstokig · skåne Tomelilla · 3 007 inlägg

Göran.W

Verktygstokig
    Men ställ krav på vattenföreningen att dom levererar det vattnet du betala för.
    Dom begår ett avtalsbrott om dom inte levererar vattnet.
    Kolla vad det står angående vattnet från vattenföreningen och kontakta en jurist som kollar på det.
    Det är inte omöjligt juristen kan trycka till vattenföreningen att dom begår avtalsbrott.

4. harry73
    bra på allt · Skåne · 13 358 inlägg

harry73

bra på allt
    Ts kan ju alltid ansöka om en förrättning så att en riktig ga inrättas. Det finns i för sig inga skriftliga servitut, men föreningen är från 50-talet, kommunen accepterade ledningsdragningen på allmän mark och alla fastighetsägare som är med I föreningen verkar vara med på noterna att det finns gamla muntliga avtal.

Alltså säg till styrelsen att du tänker ansöka om förrättning, om de inte ser till att dit vatten fungerar.

5. M
    Medlem · Stockholm · 99 inlägg

MrXman

Medlem
    Men jösses, sannolikt finns inte ens någon styrelse eller förening att prata med. Bara några eldsjälar som sätter på och stänger av vattnet varje vår/höst. Och lappar det som är gemensamt utifrån bästa förmåga...

6. K
    Medlem · 59 inlägg

Kjol

Medlem
    Är du nyinflyttad och redan ovän redan innan vattenläckan?

• Laddar…
  7. Tess90
    Medlem · 20 inlägg

Tess90

Medlem
    Enligt föreningen äger de enbart huvudledningen som går längs gatan. De säger att fastigheterna ansvarar själva för att dra in vatten till de egna tomterna och att detta är således en tvist jag och grannen måste lösa.

• Laddar…
  8. sunnis
    Nybyggare · Hammarö · 863 inlägg

sunnis

Nybyggare
    Är inte det där TS granne hemläxa att göra? Låter ju som rätt sätt för grannen att få fram fakta så att hen kan kräva TS att åtgärda hens läckande rör eller att TS måste göra om sin förläggning.

Tills TS granne har hittat vad som är rätt väg framåt för konflikten så kan TS vara schysst gentimot grannen att ha vattnet avstängt under säg 4v så inte hans uppfart tar skada.

Min poäng är att grannen har bevisbördan på sitt ansvar.

• Laddar…
  9. Tess90
    Medlem · 20 inlägg

Tess90

Medlem
    Jag är öppen för alternativa lösningar. Men det finns inte så mycket utrymme för dialog. Att jag ska bekosta grävning och en ny anslutning för att hans asfalterare har tagit sönder känns inte rätt på något plan.

10. Tess90
    Medlem · 20 inlägg

Tess90

Medlem
    Det är nog ganska precist som du skriver, dvs hur det har sett ut historiskt. Vet inte om det var otydligt innan. Men jag har alltså inkommande vatten från grannen. Kan alltså inte sätta igång vattnet igen då han har pluggat igen min anslutning som ligger på hans tomt (T-koppling)

11. F
    Medlem · 82 inlägg

FruNilsson

Medlem
    Det är dels Jordabalken 1 kap. Flera paragrafer, kolla 2 kap. 2 § m fl, och sedan är 3 kap. 1§.

Men sedan är markägaransvaret långtgående i Miljöbalken 32 kap.

Tror det räcker att du upplyser grannen om lagen. Se till att du gör det skriftligt, och att du vill att grannen omgående meddelar om han avser åtgärda. Om det är ett nej, så gå via Kronofogden och begär handräckning; att du vill ha ett helt rör med fungerande vatten återställt. Det kostar typ 300kr att få denna hjälp. KFM sköter resten.
    Bråkar grannen vidare så får du frågan om du vill lägga det för avgörande i tingsrätten.
    Tror inte din granne vill förlora där.

googla Jordabalk o miljöbalk; läs på riksdagen.se

Bra info finns på Kronofogden.se

• Laddar…
  12. K
    Medlem · 59 inlägg

Kjol

Medlem
    Kan du inte dra en ny slang i den trasiga?

13. Andreas_kalmar
    Renoverare · Kalmar · 2 348 inlägg

Andreas_kalmar

Renoverare
    Vill dom sälja vatten får dom väl fixa en åtkomlig anslutningspunkt .

• Laddar…
  14. Tess90
    Medlem · 20 inlägg

Tess90

Medlem
    Tack för bra svar.

1. Högst oklart vem som äger röret. Enda föreningen är tydliga med är att föreningen enbart ansvarar för huvudledningen på gatan.
    2. Det är vattenföreningen som förser alla fastigheter med sommarvattnet. De underhåller och sköter en pump intill sjön. Om något pajjar i tomterna ligger dock ansvaret på fastighetsägaren.
    3. Verkar inte finnas några stadgar vilket för mig känns märkligt.
    4. Finns inget servitut och inget nämns om sommarvatten i detaljplanen.

Samtidigt så betalar jag en årsavgift till vattenföreningen. Nu står jag utan vatten för något jag inte kunnat påverka....Känns som att jag borde pressa föreningen lite hårdare.

15. Eskes
    Medlem · 18 inlägg

Eskes

Medlem
    Att han pluggat kopplingen är e.v. ej lagligt. Jag utgår fråna tt du nylignen köpt huset och det angetts att det anges hur det fungerar. Jag skulle kolla med före ägaren vad det fins för avtal om ledningen. E.v. kan det vara ett fel om det ej fins avtal/servitut får vattnet har huset faktiskt inte sålts med vatten.

16. Tess90
    Medlem · 20 inlägg

Tess90

Medlem
    Ett förtydligande till de som verkar ha missuppfattat. Röret som har gått sönder är alltså mitt inkommande vatten. Kommer in i en T-koppling där rören förgrenas till 3 olika platser i min tomt. Det är alltså många m rör som ligger nedgrävd under jorden.

• Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.