Byggahus.se
Nej även en gång/bro kan behöva bygglov. Det beror på hur högt över marken den går.

Kan även vara intressant att veta på vilket sätt man fått Länstyrelsen med sig. Bygglov, etc.

Happyheart skrev:
Bäst att lägga ned tråden då det är svårt att lägga ut alla detaljer offentligt här.
Jag har fått mycket tips av er och de vidarebefordrar jag till mina vänner! Tack alla!
Tråkigt att du väljer att lägga ner tråden istället för att fylla i med den lilla fakta som saknas för att "panelen" skall kunna ge ett bättre svar....

Att t ex ge oss information om det verkligen finns ett bygglov med i bilden är ju inte att lägga ut detaljer, och dessutom väldigt väsentligt för att ge "rätt" svar på din ursprungsfråga - hur får man fart på kommunen att göra om och göra rätt när man t.o.m. tycker sig ha Länsstyrelsen i ryggen.

Bra att du känner att du fått en massa tips, men betänk att dessa grundar sig på väldigt mycket gissningar och spekulationer. Så använd dem med förnuft.

• Gilla
Workingclasshero
  • Laddar…
Problemets natur skulle jag tycka vore värdefullt att få veta, annars blir det ju svårt att lösa.

elmont skrev:
Är det att dom inte blev tillfrågade/upplysta innan som är problemet eller är det nått annat rent praktiskt?

Så här är det jag känner väldigt engagemang för mina vänner och vill egentligen berätta mer medan de vill ligga lågt och inte hänga ut sig själva el någon. Vet ju inte vem som är inne och läser här några känner kanske igen sig och kanske det leder till problem? De är tacksamma över era svar men mina vänner vill inte att jag ska fortsätta så här öppet offentligt. Det finns inte någon man vända sig till utan att det ligger öppet så här?

Om frågan är "känsligt" så är det ett problem, ja. Då har det alltså skurit sig i kommunikationen med grannen och nu försöker man med myndigheternas hjälp göra vadå? Vad det än blir så räddar det nog inte grannsämjan. Men som sagt, vad vill man egentligen uppnå här? Grannsämjan (som är dubbelsidig) kanske inte är det primära?

• Gilla
Atom och 1 till
  • Laddar…
Ibland händer det att man får jobbiga grannar. Vi själva har flyttat jättemånga gånger. Hus/fritidshus 7 gånger. Och det är först nu som vi råkade få jobbiga grannar. Herrar 70+. Anmäler oss för allt till kommunen (svartbygge fast vi fått bygglov), polisen (våra jobbare spikade en söndag 10.00- 14.00) och en massa till. Det värsta är att den ena mannens fru är jättesnäll. Hon kallar honom för tyran och undviker att prata med oss då han är hemma.

Det är bara att leva med det.
Alla våra tidigare grannar var jättetrevliga och vi brukade hjälpa varandra. Aldrig något "men".

Vem har sagt att det skulle bli enkelt?

Happyheart skrev:
Så här är det jag känner väldigt engagemang för mina vänner och vill egentligen berätta mer medan de vill ligga lågt och inte hänga ut sig själva el någon. Vet ju inte vem som är inne och läser här några känner kanske igen sig och kanske det leder till problem? De är tacksamma över era svar men mina vänner vill inte att jag ska fortsätta så här öppet offentligt. Det finns inte någon man vända sig till utan att det ligger öppet så här?
Det är just genom att hålla det på ren konkret och nästan teoretisk nivå som gör att du kan få bra generella svar utan att behöva gå in på detaljer som gör att någon riskerar att känna igen sig. T ex att ge den upprepade gånger efterfrågade informationen om ärendet ens rör ett beviljat (riktigt) bygglov eller inte. Då hade "panelen" lättare kunnat informera dig om t ex den normala gången vid överklagande o.s.v. och vilka "knappar" du/ni skall trycka på för att få saker att hända. Hos myndigheterna alltså, inte i första hand hos grannen.....

Men jag förstår nu att bilden är mer komplicerad, och kanske t.o.m. ett mer känslomässigt än juridiskt problem. Som så ofta, faktiskt.

Det finns ett bygglov med i bilden som grannen inte följt utan överskridit. Det var väl därför mina vänner fick rätt hos länsstyrelsen. Det finns mer detaljer som skulle underlätta för er bedömning men som är svåra att lägga ut offentligt. Det finns ingen man kan sända ett privat meddelande el dyl?

Ok. Det finns alltså ett formellt bygglov med i bilden. Bra, då vet vi.
Men jag får - med reservation för lekmannakunskaper - inte riktigt ihop det med t ex dina bekantas "medhåll" från Länsstyrelsen:

1. Om bygglovet i sig är formellt fel, alltså man inte tycker bygglovet skulle se ut som det gör, överklagar man det till Länsstyrelsen. Dessa kan då ge kommunen bakläxa, så de får göra om och göra rätt. Ett medhåll härifrån upphäver rentav oftast bygglovet, så både kommunen och den som sökt är oftast rätt intresserade av att få det löst. I synnerhet som det i detta fallet redan verkar vara byggt.

2. Du skriver dock att det överskridits, inte är fel i sig. Om grannen inte följer bygglovet - som man i sig inte invänder mot - klagar man hos kommunen. Jag har lite svårt att se hur Länsstyrelsen (formellt) skulle komma in i bilden här, för de prövar väl egentligen bara tidigare instans beslut, dvs kommunens hantering av det som står i bygglovet (eller ett avslag av detsamma). Inte vad grannen gör.

Jag/vi förstår nog inte vad det är för "rätt" dina bekanta fått hos Länsstyrelsen eller ens vad det är Länsstyrelsen egentligen prövat.

En förklaring kan ju vara att det dina bekanta upplever som "överskridet" jämfört med bygglovet egentligen är sådant som inte ens är bygglovspliktigt. Då kanske en handläggare på LS har "tyckt" och dina bekanta upplevt att de fått rätt - medan det LS-handläggaren uttalat inte har någon formell betydelse alls.
Men nu spekulerade jag också. Du har helt rätt - det saknas mycket info för att vi skall kunna förstå det hela. Och att inte lägga ut allt på ett offentligt forum kan ibland vara förnuftigt.

(Det går f.ö. att PM:a enskilda forummedlemmar)

Redigerat:
Det låter märkligt med bygglovet. För ett bygglov skall skickas för kännedom till alla grannar (utförs av kommunen), innan det vinner laga kraft. Och detta gäller alla bygglov, oavsett om man följer det. plan eller ej. Denna regel är dock "halvny", så om lovet beviljades för några år sedan så kan det ha gått igenom utan att grannar informeras.

hempularen skrev:
Det låter märkligt med bygglovet. För ett bygglov skall skickas för kännedom till alla grannar (utförs av kommunen), innan det vinner laga kraft. Och detta gäller alla bygglov, oavsett om man följer det. plan eller ej. Denna regel är dock "halvny", så om lovet beviljades för några år sedan så kan det ha gått igenom utan att grannar informeras.
Sanning med modifikationer. I en kommun där vi har sommarställe (samma sak här. Vill inte någon ska känna igen sig) har man beviljat bygglov för en "liten" stuga. Den är på circa 350 kvm!
När närmaste grannarna började ifrågasätta husets utseende och storlek, sa kommunen att de borde yttrat sig innan bygglovet hunnit vinna laga kraft. Men ingen informerades om byggnationen/planer! Fast de ansvariga visade kopior på utskickade underrättelser!
Alla "vet" att inget skickades ut. Och politikern som byggde den lilla stugan, har den kvar.

Ibland är det meningslös att slås med kvarnar.
Man kan jämföra det med ett rättsfall som mina släktningar fick ta tillbaka stämningen då ingen advokat/jurist ville representera dem. Detta efter att fått veta vem var motpartens advokat. En gammal kändis.
Antingen av rädsla att göra bort sig eller hamna i något konstig register... /slutet på karriären?

Det är en sak att ha rätt, en annan att få rätt.

Redigerat:
Om TS grannar är med i Villaägarna kan de vända sig till deras jurister för hjälp.

NoiseMaker skrev:
Om TS grannar är med i Villaägarna kan de vända sig till deras jurister för hjälp.
Och förlora?

Jag har ett till hus i ett land utanför Europa. där har alla en 3 meter hög mur runt tomten, Det är kanon, då kan var och en bygga precis vad dom vill utan att det stör grannen! I Sverige skall vi vara öppna och inte skärma av för det är "trevligt". Men hur trevliga är alla dessa konflikter?

• Gilla
SonnyListon och 3 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.