Byggahus.se

Granne avverkat träd på kommunal mark

1. C
    Medlem · 32 inlägg

chit82

Medlem
    Hej,

Hoppas jag lägger detta i rätt forum. Det är så att våra grannar vid vårt fritidshus har avverkat träd på kommunal mark, 6-7st,samtliga träd var ca 50år. Grannarna bort ca 30 meter bort.

Nu till problemet. Detta gör att vårt hus nu tappat ljuddämpning från vägen som går utanför vår granne, en ganska hårt trafikerad väg. Men inte motorväg. Man vaknar t.ex på morgonen när folk åker till jobbet, vilket man inte gjorde förut om man inte stänger alla ventiler.

Problem nr2 är att vi nu får sitta och titta på en väg(vi bor ganska högt upp, de bor längre ner), istället för lummiga träd.

Detta måste väl även sänka värdet på vårat hus? Kan någon tänka sig med hur mycket? Det är värderat till 2.5miljoner i dagsläget, och vi skall typiskt nog precis värdera om det.

Kan man kräva grannen på värdeminskningen? Typiskt är att vi dessutom gillar våra grannar.

2. D
    Medlem · E · 27 572 inlägg
    Nej

3. N
    Hobbysnickare · Jönköping · 232 inlägg

Nyblivenhusägare123

Hobbysnickare
    Nej, men fråga om ni kan sätta en häck i tomtgränsen och fråga om ni dela på kostnaden på sätta den.

4. C
    Medlem · 32 inlägg

chit82

Medlem
    En häck? Detta är inte emellan våra hus, utan de har fällt kommunens träd som skymt den stora vägen, som ligger bakom deras hus. Vi bor 30 meter från varandra, och har inte ens tomtgräns emot varandra.

Det är dessutom helt förbjudet att fälla kommunens träd utan tillstånd, och det får ingen där vi bor, flera har provat förut. Men enbart om trädet är sjukt eller utgör en fara får man fälla det.

5. Nötegårdsgubben
    Skogsägare · Stockholm och Smålands inland · 14 501 inlägg

NötegårdsgubbenPremiumikon: Motorsåg

Skogsägare
    Ja. Den dämpar väl ljud och är något ni kan styra över själva om ni sätter den på egen mark. Bra förslag tycker jag.

Ni kan förstås polisanmäla era vänner ändå om ni vill.

6. C
    Medlem · 32 inlägg

chit82

Medlem
    Det är ute vid kusten, enbart berg, förutom slänten där dessa träd stod. Man kan plantera nya där, som kommer göra nytta om 30-40 år. De har även sågat ner alla enebuskar uppe i bergen, svårt plantera på berg.

7. D
    Medlem · E · 27 572 inlägg
    Jag kan förstå att du är irriterad. Men nej, du har inte rätt till ersättning.

8. K
    Medlem · 204 inlägg

Klass0n

Medlem
    När gjordes värderingen som sa 2,5 miljoner?

Spontant känns det väldigt svårt att i detta läge med högre räntor och fallande priser slå isär värdeminskning av utsikten från några träd.

Vill du ha kvar grannsämjan så kan du ju gå dit med och säga nåt i stil med "hit med hälften av veden så slipper du polisanmälan din skurk!" (jag har iaf den typen av grannar där man till svar fått ett gapskratt sen en öl och sen antagligen hälften av veden om jag velat :cool:).

9. C
    Medlem · 32 inlägg

chit82

Medlem
    Enligt mäklaren som gjorde en muntlig värdering så sänks värdet eftersom vi nu har en stor väg synlig och dessutom störande trafikljud. Vi känner denna mäklaren.

Jag behöver inte bekymra mig om gransämjan då en annan granne redan anmält ärendet till kommunen, och de skall komma i nästa vecka och besiktiga, och sen polisanmäla.

Går nog inte beskriva hur ljuddämpande dessa träd var. De som bor 200 meter ner på området hör till och med vägen nu: ljudet sprids på ett annat sätt när det är berg.

10. Kilrain
    Medlem · 469 inlägg

Kilrain

Medlem
    Tyvärr, helt dödfött för er del.

Ni har ingen rätt ersättning för vad en granne (privatperson) gjort mot en annan granne (kommunen).

Inte er mark, inte era träd. Och man äger inte sin utsikt, eller ljuddämpning på annans mark.

11. Jonatan79
    Hobbysnickare · Nacka · 16 838 inlägg

Jonatan79Premiumikon: Hand

Hobbysnickare
    Klart att värdet kan sänkas men ni kommer inte få ersättning från er bäver-granne! Gå ihop med kommunen och berörda grannar och få till plantering av häck eller nya träd.

12. C
    Medlem · 32 inlägg

chit82

Medlem
    Så då är def bara kommunen som kommer kräva ersättning? Han har även fällt en enorm ek åt andra hållet som var uppmärkt med någon skylt om skyddsvärde eller nått sånt.

13. Nötegårdsgubben
    Skogsägare · Stockholm och Smålands inland · 14 501 inlägg

NötegårdsgubbenPremiumikon: Motorsåg

Skogsägare
    Det är lättare att stämma i bäcken än i ån.

Varför lät ni det gå såhär långt istället för att prata med grannen efter första överträdelsen? Eller sprang han runt i alla riktningar med motorsågen innan ni hann reagera?

14. Kilrain
    Medlem · 469 inlägg

Kilrain

Medlem
    Kort svar: Ja.

Längre svar: Beror ju på om kommunen ens märker det, eller om nån anmäler det. Och om kommunen anser det värt att driva saken vidare i så fall. Så ni kan möjligtvis ställa till alla möjliga problem och kostnader för grannen om ni vill, men ni har inget att tjäna på det ekonomiskt.

Sen vad gäller eken vet jag inte riktigt. Då kanske det går ännu högre än kommunen. Men återigen, alla möjliga problem för grannen, ingen vinning för er. Utom möjligtvis känslomässig vinning.

15. C
    Medlem · 32 inlägg

chit82

Medlem
    Det är för svårt att förklara, ska ta bilder när jag är där nästa gång. Det är en rejäl slänt, det kommer i så fall ta 20-30 år innan ens häcken eller träden kommer upp till vägnivå.

Dom är dom enda som är bofasta där. De tog ner 4 träd på hösten, å det tyckte vi fick gå. Men sen när alla var borta från sina sommarstugor så fällde de resten. Så när alla återvände till påsk var det redan kört.

• Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.