Byggahus.se

Grannars godkännande - rättigheter!?

1. M
    Medlem · 17 inlägg

Malte

Medlem
    Hej!

Om ett område är under detaljplanering dvs håller på att detaljplaneras behöver jag få grannarnas godkännande för mitt bygge? Kan grannarna "sätta käppar i hjulet" för mig vad gäller placering av mitt hus på tomten om jag håller mig inom de regler och ramar som finns för byggnationer i kommunen, tex 4 eller 6 m till tomtgräns beroende utom/inom detaljplan? Jag menar kan tjuriga grannar stjälpa ett hus placering, har man inga rättigheter?!

Tack på förhand!
    Malte

Tack på förhand!

2. L
    Medlem · 436 inlägg

Lilla_vargen

Medlem

Re: Grannars godkännande - rättigheter!?

Som grundregel: nej, du har inga rättigheter... Skall du bygga mitt i ett området där detaljplanen är under upprättande? Du lär nog inte få något bygglov förrän planen är klar.

Skall du bygga bredvid ett området som håller på att planläggas? Skall du bygga utom planlagt område, måste du väl ha "förhandsbesked" som avgör om platsen är lämplig att bygga på. Då tillfrågas grannarna. Och kan alltså stoppa bygget.

3. G
    Medlem · 25 inlägg

Gunntorp

Medlem

Hej Malte

Oftas är det bara till att fråga grannen, vi hade med oss papper också, så när grannen sagt att det vi ville göra var OK! Bad vi han skriva under svart på vitt vad han precis sagt och det var ok det med. Dom flesta grannar är helt ok att ha å göra med( men det finns ett å annat rötägg) bara man alltid bemöter grannen som du vill bli bemött !! Det kan sluta riktigt illa med en rejäl grannfejd å ingen vinner i längden.

FRÅGA GRANNEN PÅ RÄTT SÄTT OCH GLÖM INTE
    (att fjäska lite ;))

4. M
    Medlem · 17 inlägg

Malte

Medlem

LillaRe: Grannars godkännande - rättigheter!?

Lilla vargen!

Jag är skeptisk, ponera att jag har en tomt som är 30 x 30 meter, grannen till vänster säger "Nej, bygg inte närmare tomtgräns än 17 meter, grannen till höger säger också Nej, inte närmare än 17 meter". Skall det aldrig bli någon byggnation då, en öde tomt pga av grannarna!? Det låter ju helt absurt. Det kan ju inte handla om att vara först att bygga och sedan kan man hålla rent på granntomterna eftersom man inte godkänner ett skvatt. Jag tvivlar...

Fridens!

5. I
    Medlem · 250 inlägg

IngvarW

Medlem

Kolla i jordabalken, om inte jag minns rätt skall det skapa en "betydande olägenhet" för grannarna om de skall få rätt i högre instanser på sitt eventuella överklagande. Men visst är det bäst att vara överens från början.

mvh iw

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.