Byggahus.se

Grannarna som överklagade SilviaBo slår tillbaka mot drottningen

1. Redaktionen
    På konsumentens sida Nivå 10
  2. K
    Medlem Nivå 6
    Varför sparade man inte miljön från Gustav Vasa's tid?

3. Nötegårdsgubben
    Skogsägare · Nivå 20
    ”Kataloghus”
    I see poor people.

4. A
    Medlem · Nivå 10
    Måste vara där Nimby ligger.

/ATW

• Laddar…
  5. Appendix
    Medlem · Nivå 12
  6. K
    Medlem · Nivå 11
    Tycker ändå att det är hus som ser ganska bra ut. Huset i bakgrunden är ju inte i 1600-talsstil direkt.

Ni skulle komma hit om ni vill se ett nybyggnadsområde med kataloghus

7. F
    Bannad Nivå 4
    Vad är det som grannarna klagar på EGENTLIGEN? Förstår inte faktiskt.
    Någon som vet?

Det där med Gustav lll är ju något svepskäl. Vad katten då Gustav lll?

8. A
    Medlem · Nivå 10
    "De är väl avundsjuka... jävla Jante."

Är väl standardsvaret.

/ATW

9. F
    Bannad Nivå 4
    Avundsjuka på ett demensboende???

• Laddar…
  10. P
    Medlem · Nivå 9
    Storlek och arkitektur, vad jag kan läsa i de två artiklarna.
    Jag tycker det är drottningens argumentation som är grumlig när hon inte diskuterar sakfrågan utan ger känsloargument samt tillskriver motparten åsikter de inte fört fram.

Och på tal om nimby så har ju drottningen gott om plats på "sin" sida av vägen. Ett helt slott med tillhörande park med gott om plats för dementa, eller andra grupper som behöver bostad.

11. A
    Medlem · Nivå 10
    Avundsjuka på Drottningen som kan låta bygga ett demensboende.

/ATW

12. A
    Medlem · Nivå 10
    Det här är ju ett tydligt Nimby-tänk... "me-men det kan ju ligga där borta... lång bort från mig..."

/ATW

13. H
    Moderator · Nivå 25
    Det låter lite långsökt att grannarna skulle ogilla att få dementa i området. Det är ju en kategori som överhuvudtaget inte stör. Möjligen då att det blir ökad trafik med personal och anhöriga som besöker.

Utan jag tror att de ärligt har synpunkter på utformningen.

Men det finns i alla områden folk som inte klarar förändringar.

I närheten där vi bor, går det en järnväg, bredvid järnvägen en ca 100 m bred sträng med småindustrier, blandannat kemifabrik med kemikaliecisterner på tomten, skrotupplag osv. När detta skulle rivas och ersättas med längor med studentbostäder, klagade grannar på andra sidan gatan från industriområdet, studenter är så störiga.

Jag skulle se det som jackpot om jag hade en giftblandare som granne, och någon vill bygga bostäder istället, som dessutom blir en bra bullerskärm mot järnvägen. Har svårt att tänka mig en bättre utveckling.

Sedan är det en annan femma att företaget som bygger studenbostäderna har kommit på obestånd, så bygget har stått stilla i några år nu, mindre än halvfärdigt. Kommunen hotade med rivningsföreläggande om de inte bygger klart.

14. F
    Bannad Nivå 4
    Men slottsparken är ju deras tomt. Ingen vill väl upplåta sin tomt till ett bostadsområde?
    Marken för demensboende är ju köpt och då borde man få bygga där, eller?
    Knepiga grannar!

Sthlm är fint men för mkt knepigt folk där tycker jag. Vet inte vad det är riktigt? .Kanske mig det är fel på? Undviker Sthlm oftast.

15. P
    Medlem · Nivå 9
    Eftersom det är du och jag som betalar för slottet och parken så borde även vi kunna ha en åsikt om det. Jag tar mig iaf den friheten. Men det var en provokation från min sida, jag tycker inte parken ska bebyggas utan bevaras och vara öppen för allmänheten som idag.

Jo att tomten får bebyggas är inte ifrågasatt, utan hur det byggdes. Om jag förstår processen rätt så byggdes det innan det var klart i alla instanser. Det finns exempel i andra trådar, och då tycker många att den som bygger får skylla sig själv. Fast då är det privatpersoner och tex strandskydd det gäller.

Ska jag vara petig så handlar det inte om Stockholm utan Ekerö kommun. Vet inte om människorna där är mer eller mindre knepiga.