9 736 läst · 47 svar
10k läst
47 svar
Grannar patrullerar område för att slippa stöldligor
- Status
- Inte öppen för fler kommentarer.
På konsumentens sida
· 3 147 inlägg
Grannar hoppas att nattliga turer med bilen ska få ner risken för inbrott.
Du kan läsa artikeln här: Grannar patrullerar område för att slippa stöldligor
Du kan läsa artikeln här: Grannar patrullerar område för att slippa stöldligor
Moderator
· Stockholm
· 52 723 inlägg
jag blir lite illa till mods över sådana där privata patrulleringar. Tröskeln där det övergår till medborgargarden blir väldigt låg.
Det är bra att folk har lite egenintresse. Gött att få lite adrenalinkick istället för att glo på TV varje kväll.
Har själv jagat ut en "mattförsäljare" ur byn. Rena rama hollywoodrullen.
Polisen är ju 2a på pucken hela tiden men det är inget nytt, tänker jag. När har polis konstant befunnit sig ute på landsbygden? Aldrig.
Ska nog ta en sväng ikväll.
Har själv jagat ut en "mattförsäljare" ur byn. Rena rama hollywoodrullen.
Polisen är ju 2a på pucken hela tiden men det är inget nytt, tänker jag. När har polis konstant befunnit sig ute på landsbygden? Aldrig.
Ska nog ta en sväng ikväll.
Ja du hempularen. Lite medborgargarden här och var är ju en bra början att få ner brottsligheten, eftersom polisen verkar mest vara en bunt mähä nuförtidenH hempularen skrev:
Och när knarkligor och andra kriminella grupper sätter upp egna garden, som t.ex. i Mexico - ja då blir det ju riktigt trevligt - eller.....?F Fakathong skrev:
Har en vän som är polis. Han säger att det bara är en tidsfråga.H hempularen skrev:
Sen är det kanske inte polisen som är problemet utan att rättsväsende och åklagare släpper ut buset direkt.
Det hade varit lättare om man fick låsa in folk med tvivelaktig vandel.
Här ute cirkulerar gärna avställda bilar runt på natten... Men polisen tycker att "avställda bilar är ju inget brott". Sen att inbrotten följer i bilarnas spår är inget som man kan hantera heller.
Du inser att per capita har vi redan sprängningar i nivå med MexicoHasseTeknik skrev:
Explosioner och mord sker dagligen som aldrig klaras upp
Sen har vi en statsminister som skriker över knarkande rikemansungar i Danderyd framför att se våldsspiralen som redan ballat ur.
I Sverige är det redan verklighet att våldsmonopolet ligger hos de kriminella och inte staten.
(Svenne banan i villaområdena är som tur är "bara" drabbade av inbrott och gräsklipparstölder än. Men våldet kommer krypa närmare i takt med rättsväsendets oförmåga att lagföra)
Jag skulle inte tacka nej till lite mer samarbete för att minska risken för inbrott och annat bus.
Men det verkar fungera som leken på en skolgård. En del grannar samarbetar så intensivt att det inte finns plats för fler. Vilket är konstigt: Vi som är hemma nästa jämt kan ju spana och speja om någon ber oss om det.
Men det verkar fungera som leken på en skolgård. En del grannar samarbetar så intensivt att det inte finns plats för fler. Vilket är konstigt: Vi som är hemma nästa jämt kan ju spana och speja om någon ber oss om det.
Administrator
· Skåne
· 7 887 inlägg
Jag är uppväxt just utanför Älmhult och har släktingar där. Min morbror som är 86 år fick besök för ett tag sedan. På kvällen tittade han ut och såg skumma figurer som gick in i hans lada. Han hämtade sin bössa och sköt ett skott i luften, då stack de snabbt.
Det är säkert inte att rekommendera, men jag tycker att det var tufft gjort av honom.
Det är säkert inte att rekommendera, men jag tycker att det var tufft gjort av honom.
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 41 305 inlägg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 41 305 inlägg
Nej, det är inte sant. Det dör något mer än 100 personer om året av mord, dråp och misshandel med dödlig utgång. Det är illa nog så man behöver inte överdriva, särskilt som det får de verkliga siffrorna att verka små. Många av dessa dödsfall klaras dessutom upp.Appendix skrev:
Vad vet du om att han inte känner till våldet i Sverige?Appendix skrev:
Dessutom tog han upp drogvanorna i välbärgade områden för att det göder gängkriminaliteten med droghandeln och skjutningar. Han må ha rätt eller fel men syftet var i alla fall han ansåg att minskat knarkande leder till färre skjutningar mm.
Antalet fall av dödligt våld ökar inte kraftigt som din användning av våldsspiral tyder på utan det har de senaste fyra åren legat ganska konstant strax över 100 fall, vilket det gjorde även 2007, även om snittet för åren 2000-2010 låg kring 90.
Den statistiken kan du gärna få verifiera! 365 mord och 365 sprängningar varje år ? !Appendix skrev:Du inser att per capita har vi redan sprängningar i nivå med Mexico
Explosioner och mord sker dagligen som aldrig klaras upp
Sen har vi en statsminister som skriker över knarkande rikemansungar i Danderyd framför att se våldsspiralen som redan ballat ur.
I Sverige är det redan verklighet att våldsmonopolet ligger hos de kriminella och inte staten.
(Svenne banan i villaområdena är som tur är "bara" drabbade av inbrott och gräsklipparstölder än. Men våldet kommer krypa närmare i takt med rättsväsendets oförmåga att lagföra)
Jag menar att Medborgargarden inte är rätt väg, men att Grannsamverkan och Nattvandring troligen är en bra väg att gå för att öka upptäcktsrisken för de kriminella. Sedan måste vi ju alla inse att vi stöder kriminaliteten genom att köpa illegala varor såsom tobak, alkohol och knark på skumma ställen.
Redigerat:
Skogsägare
· Stockholm och Smålands inland
· 18 801 inlägg
Tror du verkligen att det var anledningen? Jag tror att syftet var rent demagogiskt. Göder gängkriminaliteten gör politikerna så bra själva; att folk knarkar i Danderyd är väl ur ett samhällsperspektiv ungefär lika oproblematiskt som hempulande av el.BirgitS skrev:Vad vet du om att [Stefan Löfven] inte känner till våldet i Sverige?
Dessutom tog han upp drogvanorna i välbärgade områden för att det göder gängkriminaliteten med droghandeln och skjutningar. Han må ha rätt eller fel men syftet var i alla fall han ansåg att minskat knarkande leder till färre skjutningar mm.
Nej, som jag nyss skrev, så är det vi, som köper produkter av tvivelaktig natur, som göder kriminella gäng! Om ALLA skulle sluta med det, så fanns det inte några gäng, som sysslade med försäljning av dessa produkter!Nötegårdsgubben skrev:
Tyvärr är det åt detta håll det går. Kommer ta tid för Sverige att komma tillbaka till nivån av brott som var innan 2014.
Vi kommer nog få se mer av denna typ av ”grannsamverkan” då polisen helt enkelt inte hinner med eller måste tyvärr prioritera annat.
Vi kommer nog få se mer av denna typ av ”grannsamverkan” då polisen helt enkelt inte hinner med eller måste tyvärr prioritera annat.
Skogsägare
· Stockholm och Smålands inland
· 18 801 inlägg
Det där är en moralistisk hållning som jag förkastar. Narkotikaförbudet göder kriminaliteten, leder till onödiga dödsfall och social stigmatisering, inte knarkandet i sig.HasseTeknik skrev:
Därmed inte sagt att jag rekommenderar folk att knarka, men den repressiva politiken är bra mycket farligare än drogerna som sådana – för det finns stark bevisning som svenska politiker från höger till vänster högaktningsfullt skiter i medan de låtsas bry sig.