Byggahus.se
  1. Byggahus.se är oberoende på konsumentens sida Regler

Grannar bråkar om kameraövervakning

1. Redaktionen
    På konsumentens sida · 3 112 inlägg

Redaktionen

På konsumentens sida
  2. Sjöhästen
    Renoverare · 54 inlägg

Sjöhästen

Renoverare
    Att gå fram till någons ytterdörr och knacka/ringa på kan knappast vara hemfridsbrott. Under sådana förhållanden skulle det vara jobbigt att köra budbil t.ex.

3. S
    Medlem · Västernorrland · 8 278 inlägg

Stefan1972

Medlem
    De som tycker sånt här är jobbigt, vad gör de som liksom gör att de inte vill bli filmade? Vad spelar det för roll liksom? Det är många bussar idag som har kameraövervakning av passagerare. Skulle dessa personer inte åka buss då heller? I andra länder övervakas nästan allt och många ggr är det jättebra att kunna ta in information OM nåt händer. Tror inte ens de som övervakar sitter och tittar på detta kvällstid och gottar sig över bilder på grannarna utan det rullar ju bara på och händer det nåt så kan man gå in och titta.......De flesta verkar ju ändå störas av att det sitter en kamera där som ev kan fånga upp nåt. Det vore ju skillnad om de var riktade mot någons sovrumsfönster eller liknande. Då skulle jag förstå saken.

4. Sjöhästen
    Renoverare · 54 inlägg

Sjöhästen

Renoverare
    Oavsett vad jag gör skulle jag aldrig acceptera att grannen filmande min tomt.

5. tttomten
    Renoverare · 2 792 inlägg
    Oj svår balansgång.
    För det första så är jag positiv till kameror och även inspelning på många platser, tex bussar och fotbollsmatcher å andra sidan är jag negativ till övervakning som en enskild individ gör utanför absolut närmsta sfären och skulle aldrig acceptera filmning av min tomt eller trottoaren utanför densamma.
    Tycker det saknas mycket info i artikeln för att ge en beskrivning av där gällande situation men det verkar som om grannarna kommit på kant och då har det en tendens att eskalera.

Som anekdot kan jag säga att jag faktiskt meddelat före detta ägarna till mitt hus att polisanmälan sker om dom ringer på min dörr en gång till. (En tragisk historia med tre syskon som var osams och en inte ville sälja).

6. S

Stefan1972

Medlem
    Fast är det verkligen så att kamerorna är riktade från utövaren mot grannen? Är det inte mer så att man ser en kamera och bara helt sonika retar upp sig på att man ev kan hamna på film? Om någon fimlar sin uppfart och vinkeln gör att man ev kan få med lite annat så är väl inte det hela världen? Syftet är ju ändå inte att filma någon annan.........På en del låter det ju som syftet är inte att övervaka utan att enbart få med grannen......

7. Sjöhästen
    Renoverare · 54 inlägg

Sjöhästen

Renoverare
    Det låter mer som ofredande än hemfridsbrott dock. Otrevligt oavsett.

8. L
    Medlem · Halland · 5 799 inlägg

lordi

Medlem
    Det verkar som kameragrannen är någon sorts folkskygg haverist, om de inte ens vågar öppna dörren. Däremot framgår det inte om kamerorna är riktade in mot grannens tomt eller om de filmar gatan utanför.
    Är det mot gatan så är det bara de som är ute i ont uppsåt som har rätt att gnälla på det. Alla andra är söndercurlade 80-00 talister.

Är de riktade in mot grannens tomt så är det lite värre. Det om något borde vara hemfridsbrott.
    Själv hade jag passat på att "moona" så ofta jag fått tillfälle. De kan ju inte ringa polisen och klaga direkt.

9. D
    Medlem · Västra Götaland · 630 inlägg

Daniel_82

Medlem
    Hur hade det känt om de sedan lägger ut mooningen på nätet eller någon som hackat kamerorna och gillar kolla på andras kameror gör det?

Var nog ett par år sedan jag läste artikel om det var väldigt lätt kolla på andras övervakningskameror. Även om den artikeln inte nämnde det så borde ju finnas de som har eller kollar andras kameror. Var väl trådlösa övervakningskameror.

Sedan så är väl inte bara de som har ont uppsåt det gäller kan tänka mig det är många som inte vill att ens pinsamma ögonblick läggs ut på nätet. Att någon böjer sig ner plockar upp något och byxorna spricker, halt ute och man halkar som ex.

Jag själv tycker borde finnas fler kameror så brott kan klaras upp och göra det säkrare men då ska vara säkert system. Att det bara är polis eller liknande behörighet som kollar för att klara upp brott. Har ju sett några övervakningsfilmer på youtube från butiker och liknande där det lagts upp pinsamheter som andra tycker är kul eller underhållande.

10. S

Stefan1972

Medlem
    Det måste vara enklare att vinna på miljardlotteriet än att lyckats med nåt pinsamt framför en övervakande kameras ägare som sedan lägger ut det på nätet.........Isåfall är det mer sannolikt att de ligger gömda och filmar genom nåt fönster isåfall om de har det uppsåtet.

• Laddar…
  11. G
    Medlem · Jönköpings län · 1 074 inlägg

gaidin

Medlem
    Klart det är jobbigt att bli filmad om det är på ens egen tomt.

12. Mikael_L
    Medlem · 44 797 inlägg
    Jag tycker det känns uppenbart att det det finns väldigt mycket mer underliggande orsaker här. Det är knappast bara en fråga om kameran.
    Det här är ett getingbo man inte gärna petar i.

13. S

Stefan1972

Medlem
    Fast oftast är inte kameran riktad mot den egna tomten utan man känner oftast bara att man ev kan komma med i nåt hörn..........Har grannen ett uppsåt att bevaka närmaste granne och kameran är riktad dit så är det ju en annan sak.

14. G
    Medlem · Jönköpings län · 1 074 inlägg

gaidin

Medlem
    Så är det förmodligen, men om kameraägaren bara visar bilderna från kamerorna borde ju problemet vara ut världen.

15. C
    Medlem · 13 556 inlägg
    Jag är lite nyfiken på varför Datainspektionen "inte tänker göra något"?
    Enligt https://www.datainspektionen.se/vagledningar/kamerabevakning/anmal-olaglig-kamerabevakning/:
    "Datainspektionen är tillsynsmyndighet för all kamerabevakning i Sverige. Det innebär att vi ska kontrollera att de som använder bevakningskameror följer dataskyddsreglerna. Vi är tacksamma för de tips och klagomål som kommer in från allmänheten."

Innebär det att det i praktiken är fritt fram att filma utanför tomten månntro?
    Men det framgår ju inte av artikeln varför de inte ingriper.

• Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.