Byggahus.se

granitbänk

1. A
    Medlem Nivå 1
    vi håller på bygger om vårat kök vi ska köpa ikea kök så frågade omgranitbänk i svart med lite vitti skulle kosta 19000 med slipad kant håltagning för häll diskho och med frakt har varit inne flera sidor men man blir inte klokare för det utan bara mer :confused:

2. S
    Medlem Nivå 1
    Jag tillsammans med 4 andra personer bar in mina granitskivor förra helgen. Ursäkta uttrycket men fan va snyggt det blev. Svart 40 mm granit totalt 5 m2 där den längsta biten var 2,8 m lång dvs runt 200 kg. Jag beställde direkt från tillverkaren och hämtade dem med släpet. Kan säga att jag var något lättad när alla skivorna var på plats inne i huset. 40 000 betalade jag för allt...vilket är MYCKET pengar....men troligtvis skulle det ha kostat 55 000 ute i affären. Från en annan tillverkar fick jag en offert på liknande produkt, dock ville de inte underlimma min egen inköpta diskho utan de krävde att få sälja diskhon om den skulle monteras hos dem. Priset hos dem var nästan 48 000 utan diskhon inräknad. Så det känns som att jag gjorde en bra affär trots allt. Mitt tips är alltså att höra med tillverkaren direkt. Tänk på det kan ta upp till 4 veckor så lite framförhållning är inte fel.
    Lycka till ! /Fredrik

3. T
    Medlem Nivå 1
    Jag instämmer! Svart granit till vita skåp blir väldigt snyggt. Vi köpte vår granitbänk inkl håltagning för induktionshäll + underlimmad diskho hos Ikea. Egentligen är det en tysk firma som tillverkar lösningen.

Efter att ha sett hur "vällimmad" och tätad diskhon är från fabrik, så är det nog bra att ta sig en rejäl funderare om man inte skall beställa inklusive diskho. Vår bänkskiva kom i tre delar, en på nästan 4m (med diskho) en på 3m (med ursågning för häll) och en på 1,5m*1,5m för köksö.

Sammanlagt kostade alla skivorna, inkl diskho och ursågning för häll strax under 40 kkr - vilket verkar vara ett ok pris. HTH-kök skulle ha drygt 100000 för sina bänkskivor - så visst finns det mycket pengar att spara.

4. magnusss
    Medlem Nivå 6
    Vi beställde från Diapol och vi fick skivorna efter två veckor.
    Fet var en liten repa i bardisken som man knappt såg, jag försökte pruta men de gjorde en ny som de installerade veckan efter.
    Vi är jättenöjda.
    Totalt med måttning samt installation betaldae vi 27000:-

Vi fick offert från andra svenska tillverkare och de ville ha ca 40000: -mer

5. J
    Medlem Nivå 9
    det ser snyggt ut

hur blir det i skarven aom äer 90grader - syns skarven eller är det list?

6. magnusss
    Medlem Nivå 6
    Skarven syns, men det är inget jag stör mig över.
    De använde svart silicon och jag tycker det ser bra ut.

Jag byggde låder som skåpen står på så de fick jobba lite för att få allt att passa ihop höjd och sidled.

7. B
    Medlem Nivå 2
    Vi har haft våra bänkskivor Nero Assoluto och vita högblanka skåp i nästan två månader. Det är väldigt snyggt!
    En sak hade vi dock inte tänkt på innan: man får tycka om att damma! Lägger man till den svarta hällen också, ja då förstår ni att det alltid ser dammigt ut på köksbänken, inkl stunden man precis har dragit över med trasan. Var kommer allt damm ifrån?