635 läst ·
3 svar
635 läst
3 svar
Grangolv i badrum - övertyga mig om att det är fel
Jag planerar ett badrumsbygge i ett fritidshus/projekt. Det är ett äldre timmerhus, muntliga obekräftade uppgifter om sent 1700-tal/tidigt 1800-tal. Badrummet kommer ligga på andra våningen.
Duschutrymmet blir ett duschkar med glasväggar, dvs. typ en platsbyggd duschkabin. Därtill toalett och handfat.
Ventilerat med egen frånluftskanal, uppvärmt med vattenburen golvvärme.
Fördelarna jag ser med trägolv.
- Lägre "byggtyngd", jag kan inte förstärka bjälklaget underifrån.
- Jag vill ändå inte ha något tätskikt pga. svårigheter att upptäcka läckor i tid
- Billigt då jag har golv över från att jag lade golv i köket
- Kul att testa något annorlunda
Jag har inte landat i vilken behandling golvet ska få men det tar nog ändå ett år innan jag är igång med badrummet ändå.
Jag är medveten om att jag kan glömma försäkringsersättning vid en eventuell fuktskada, det kan jag leva med.
Ge mig era bästa argument för att min idé inte är bra.
Duschutrymmet blir ett duschkar med glasväggar, dvs. typ en platsbyggd duschkabin. Därtill toalett och handfat.
Ventilerat med egen frånluftskanal, uppvärmt med vattenburen golvvärme.
Fördelarna jag ser med trägolv.
- Lägre "byggtyngd", jag kan inte förstärka bjälklaget underifrån.
- Jag vill ändå inte ha något tätskikt pga. svårigheter att upptäcka läckor i tid
- Billigt då jag har golv över från att jag lade golv i köket
- Kul att testa något annorlunda
Jag har inte landat i vilken behandling golvet ska få men det tar nog ändå ett år innan jag är igång med badrummet ändå.
Jag är medveten om att jag kan glömma försäkringsersättning vid en eventuell fuktskada, det kan jag leva med.
Ge mig era bästa argument för att min idé inte är bra.
Klicka här för att svara