Hej
Har fått granen klädd av familjen. Tyvärr är det glapp i sladden. Är det någon som åtgärdat snarlikt fel?
Går det t ex att klippa sladden och fixa en annan transformator?
Tacksam för idéer?
Mvh
Fredrik

• Hand håller elkontakt framför julgran med röda och blåa dekorationer och ljus.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
kolla om det går att skruva på denna, kan glappa där

Hand håller elkontakt framför julgran, bruten lampsladd märkt med röd ram.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Transformator och kontakt ser ut att vara av vanlig 12v standard, så du kan nog hitta en ny transformator. Men, om du inte kan testa att transformatorn fungerar kanske det är lika bra att köpa en ny slinga, men se till att det är samma transformator och kontakt till den. Då kan du ju enkelt först testa att byta trasnformator innan du byter slingan.

(Eller så kanske du kan ta med dig transformatorn i fickan och knacka dörr hos grannarna, nån kommer ha en matchande slinga, och då kan du ju enkelt testa).

Två enkla saker att börja med.
- Vicka på sladden för att se var eller om det är glappkontakt.
- Mät utspänningen på transformatorn för att se om den fungerar.

De där transformatorerna finns med många olika uteffekter så se upp med vad du eventuellt ersätter den med.

• Gilla
hapazard
  • Laddar…
Tackar för alla svar. Efter undersökning ser det ut som om det är glapp i själva sladden, i eller omedelbart efter böjskyddet/förstärkningen.
Skulle tro att det bästa är att kassera.
Möjligen snitta upp böjskyffed och försöka skarva och skapa ett bättre och längre böjskydd.
Det är det enda jag kommer på.
Mvh
Fredrik

F fredand44 skrev:
Tackar för alla svar. Efter undersökning ser det ut som om det är glapp i själva sladden, i eller omedelbart efter böjskyddet/förstärkningen.
Möjligen snitta upp böjskyffed och försöka skarva och skapa ett bättre och längre böjskydd.
Mvh
Fredrik
Mycket lätt att skarva på en ny kontakt!

H hapazard skrev:
Aha du menar att man kanske kan köpa "pigtail" och skarva ihop?

F fredand44 skrev:
Aha du menar att man kanske kan köpa "pigtail" och skarva ihop?
Ja, eller gammal skrotad slinga eller slakta en förlängninskabel...

OT läste "Grannen är klädd" Funderade länge hur tusan det skulle påverka belysningen :rofl:

• Gilla
  • Haha
kisumisu och 2 till
  • Laddar…
Skogspromenix Skogspromenix skrev:
OT läste "Grannen är klädd" Funderade länge hur tusan det skulle påverka belysningen :rofl:
Jag med :crysmile:

• Gilla
kisumisu
  • Laddar…
H hapazard skrev:
Kapar tråden då jag tappade en isklump på skarvdosan där dotterns båda slingor med lysande djur var istuckna och jag kapade av sladden vid kontakten. Likadan som den ovan. Jag blev inte dagens mamma, så kan jag lösa det vore jag glad. Vad för kontakt kan jag köpa? Länk eller namn?

kisumisu
F fredand44 skrev:
Mvh
Fredrik
Jag lagade liknande på de sättet att jag försiktigt kapade av böjskyddet så jag fick fram sladdarna...lödde ihop dessa, var dock riktigt pilljobb.

Men det kanske finns köpa den här sortens stickkontakter med skruvanslutning eftersom nån i tråden nämde detta?

Jag själv hade även plan B...öppna transformatorn och löda dit direkt sladden....;) Gjorde detta en gång på en transformator till en bärbar cd spelare som givetvis även den gick av precis vid början av transformator.

• Gilla
Dilato
  • Laddar…
G GladanS skrev:
Kapar tråden då jag tappade en isklump på skarvdosan där dotterns båda slingor med lysande djur var istuckna och jag kapade av sladden vid kontakten. Likadan som den ovan. Jag blev inte dagens mamma, så kan jag lösa det vore jag glad. Vad för kontakt kan jag köpa? Länk eller namn?
Typ sådan här antagligen https://www.jula.se/catalog/hem-och...TYmNoEH3g-aSoqDoX8QaAtaXEALw_wcB&gclsrc=aw.ds

Brukar vara standardiserat men ta med transformatorn till butiken och testa! Om man ska köpa ny transformator får man ju även så klart se till att det är rätt spänning och tillräcklig effekt.

Att skarva sladdarna är enkelt och ingen farlig spänning, även om man så klart bör vara nogrann så de inte kan glida isär.

Kempa_swe
Kanske en väldigt stor granne

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.