Verktygstokig
· Sörmland
· 306 inlägg
Transformator och kontakt ser ut att vara av vanlig 12v standard, så du kan nog hitta en ny transformator. Men, om du inte kan testa att transformatorn fungerar kanske det är lika bra att köpa en ny slinga, men se till att det är samma transformator och kontakt till den. Då kan du ju enkelt först testa att byta trasnformator innan du byter slingan.
(Eller så kanske du kan ta med dig transformatorn i fickan och knacka dörr hos grannarna, nån kommer ha en matchande slinga, och då kan du ju enkelt testa).
(Eller så kanske du kan ta med dig transformatorn i fickan och knacka dörr hos grannarna, nån kommer ha en matchande slinga, och då kan du ju enkelt testa).
Två enkla saker att börja med.
- Vicka på sladden för att se var eller om det är glappkontakt.
- Mät utspänningen på transformatorn för att se om den fungerar.
De där transformatorerna finns med många olika uteffekter så se upp med vad du eventuellt ersätter den med.
- Vicka på sladden för att se var eller om det är glappkontakt.
- Mät utspänningen på transformatorn för att se om den fungerar.
De där transformatorerna finns med många olika uteffekter så se upp med vad du eventuellt ersätter den med.
Tackar för alla svar. Efter undersökning ser det ut som om det är glapp i själva sladden, i eller omedelbart efter böjskyddet/förstärkningen.
Skulle tro att det bästa är att kassera.
Möjligen snitta upp böjskyffed och försöka skarva och skapa ett bättre och längre böjskydd.
Det är det enda jag kommer på.
Mvh
Fredrik
Möjligen snitta upp böjskyffed och försöka skarva och skapa ett bättre och längre böjskydd.
Mvh
Fredrik
Mycket lätt att skarva på en ny kontakt!F fredand44 skrev:Tackar för alla svar. Efter undersökning ser det ut som om det är glapp i själva sladden, i eller omedelbart efter böjskyddet/förstärkningen.
Mvh
Fredrik
OT läste "Grannen är klädd" Funderade länge hur tusan det skulle påverka belysningen 
Kapar tråden då jag tappade en isklump på skarvdosan där dotterns båda slingor med lysande djur var istuckna och jag kapade av sladden vid kontakten. Likadan som den ovan. Jag blev inte dagens mamma, så kan jag lösa det vore jag glad. Vad för kontakt kan jag köpa? Länk eller namn?H hapazard skrev:
Jag lagade liknande på de sättet att jag försiktigt kapade av böjskyddet så jag fick fram sladdarna...lödde ihop dessa, var dock riktigt pilljobb.F fredand44 skrev:Tackar för alla svar. Efter undersökning ser det ut som om det är glapp i själva sladden, i eller omedelbart efter böjskyddet/förstärkningen.
Mvh
Fredrik
Men det kanske finns köpa den här sortens stickkontakter med skruvanslutning eftersom nån i tråden nämde detta?
Jag själv hade även plan B...öppna transformatorn och löda dit direkt sladden....
Typ sådan här antagligen https://www.jula.se/catalog/hem-och...TYmNoEH3g-aSoqDoX8QaAtaXEALw_wcB&gclsrc=aw.dsG GladanS skrev:
Brukar vara standardiserat men ta med transformatorn till butiken och testa! Om man ska köpa ny transformator får man ju även så klart se till att det är rätt spänning och tillräcklig effekt.
Att skarva sladdarna är enkelt och ingen farlig spänning, även om man så klart bör vara nogrann så de inte kan glida isär.
Klicka här för att svara
Liknande trådar
-
Vad är det för ”häftmassa” eller kladd i min nya frys?
Vitvaror -
Vad är det för grått/vitt kladd/sörja?
Trädgård allmänt -
Varför är skorsten byggd med plåtinklädda pipor?
Ventilation -
Hur får jag längre "kladdig" tid på vanligt vitt trälim?
Byggmaterial & Byggteknik -
Målarkladd, jobbet redan betalt
Juridik