Byggahus.se

Gran golvs infärgning

1. T
    Medlem · 1 486 inlägg
    Hej Har bytt några plankor i ett äldre grangolv då de på grund av en gammal vatten skada va trasiga.
    Detta och resten av golven i lägenheten är gulnade och för att kontrollera om det fanns något sätt att jämna ut nyans skillnaderna ringde jag en lokal golv firma.
    Rådet jag fick va att koka tokstarkt te och sen använda detta som bets, enligt golv firman skulle detta ge en fin varm nyans som harmoniserar med resten av golvet.
    Tycker förslaget låter lockande omen  skulle gärna höra er åsikt om detta. Har någon provat eller hört talas om denna metod?

2. EB
    Medlem · 439 inlägg

EB

Medlem

Re: Gran golvs infärgning

WOW, vilken bra idé!

Jag ska genast testa den på det översta trappsteget som är nytt i en för övrigt gammal trappa.

Återkommer med rapport.

/EB

3. ikeahantverkaren
    Medlem · skåne · 921 inlägg

ikeahantverkaren

Medlem

eftersom det är uv strålningen som gör gulnaden så har jag hört att man kan lägga plankan i solariet..frågan är hur länge och om det funkar i verkligheten :cool: :cool: :cool: :cool: :cool: :cool: :cool:

fast te varianten är nog mer tillförlitlig...

4. EB
    Medlem · 439 inlägg

EB

Medlem

Nu har vi te-målat översta trappsteget två gånger. Det har bara blivit lite mörkare, en ganska vacker ljust gulbrun färg.
    Vi skulle behöva lite gråare, men om man bara vill ha lite snabb-åldrande, fungerar nog te bra.

/EB

5. T
    Medlem · 1 486 inlägg

Ja nu är även mitt golv infärgat. Det gick jätte bra och det va ganska lätt att få till rätt färg. De ända ställena där det va svårt va svårt va där man hade en skarv mellan lackad yta och trären yta på samma planka eftersom färgen kröp in under lacken vilket resulterade i en något mörkare ton.

-Åke

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.