Byggahus.se

Grävsug vs. Grävning

1. Karl_Pedal
    Besserwisser · Hallands Län · 841 inlägg

Karl_Pedal

Besserwisser
    Är det någon här som vet hur priset på grävsugning förhåller sig till priset på vanlig traditionell grävning om man t.ex. vill få bort massor runt ett hus eller för att förbereda för parkeringsplatser? Har fått uppfattningen att det är billigare men har inte fått det svart på vitt någonstans ifrån. Säg att man vill få bort 40-50 kubikmeter massor.

2. H
    Medlem · Österbotten · 6 587 inlägg

heimlaga

Medlem
    Jag trodde att bara gyttja och sand går att grävsuga.

3. Karl_Pedal
    Besserwisser · Hallands Län · 841 inlägg

Karl_Pedal

Besserwisser
    Jag har även läst något om att makadam ska gå att suga ipp. Stenbumlingar blir väl antagligen kvar i marken. Men grejen är den att vi har material i marken som sannolikt lämpar sig att suga. Det är en garageuppfart nu men den är dålig och det går rör i marken som jag inte riktigt har koll på så det skulle kännas säkrare med sugeriet.

4. Andreas_kalmar
    Renoverare · Kalmar · 2 381 inlägg

Andreas_kalmar

Renoverare
    Rör spelar ingen större roll nog smidigare med grävmaskin

5. H

heimlaga

Medlem
    Någotsånär packat makadam går inte att gräva effektivt med spade. Man måste hacka loss det med korpen först om man skall hinna med någon kubikmeter om dagen. Därför har jag svårt att tro att ditt makadam skulle ligga så löst att det är sugbart. I synnerhet under en garageuppfart är det ju packat av bilarnas vikt.

Om du är rädd om rören kan du gräva ett par rännor tvärs över rörens riktning för hand så du träffar på alla rör. Då ser grävmaskinisten i vilken riktning rören ligger och kan vara försiktig med dem.

6. snuttjulle
    Medlem · Stockholm · 4 118 inlägg

snuttjulle

Medlem
    En riktig sug gräver i så gott som allt utom lera. Såg en visning på järnvägen för många år sedan. Bra sett att inte skada kabel men då va det iaf dyrt och bullrigt. Ett problem med sugbilar som man stöter på hemma är ju att när bilen är full så måste den åka och tömma vilket blir dyra pengar.

7. G-83
    Renoverare · Skåne · 715 inlägg

G-83

Renoverare
    Jag anser att du har helt fel här. Makadam blir aldrig hårt packat om man inte blandar in material med nollfraktion i.

Problemet med makadam är snarare att det aldrig slutar "rinna ner i gropen" om man bara vill göra ett mindre hål intill grunden.

Till TS rekommenderar jag grävmaskin om man kommer till. Det blir billigare om det inte är väldigt små volymer. Dessutom får du upp även större stenar ur schaktet.

8. H

heimlaga

Medlem
    Det stämmer men sådan makadam som man nyttjar till vägfyllning och uppfarter och liknande brukar ha nollfraktionen med.
    0-65 eller 0-32 eller 0-16.

9. I
    Medlem · Västra Götaland · 1 708 inlägg

InsidersUnited

Medlem
    Vi grävsugde en tunnel under en gjuten platta för att laga ett avlopp som delat sig. Tog 2 dagar och kostade 30 kkr. Tunneln var ca 6 meter lång.

Du kan hyra en stor grävare med maskinist för 1000-1200 kr/h . Det kommer bli mycket billigare för dig. De duktiga kan flytta enorma mängder material på några timmar.

10. G-83
    Renoverare · Skåne · 715 inlägg

G-83

Renoverare
    Okej då förstår jag vad du menar.

När vi beställer det du menar heter det bergkross, förstärkning eller bärlager. Men det är ju olika hur man benämner saker

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.