Byggahus.se

Grävmaskin

1. M
    Medlem Nivå 2
    Tänkte hyra en grävmaskin, kan man gräva själv, är det enkelt att lära sig?

en liten grävmaskin alltså

2. Snailman
    Medlem · Nivå 16
    jag hyrde en liten grävmaskin en 1,5 tonnare över en helg, det gick ganska fort att lära sig, men man måste nog beroende på vad man ska gräva, fundera lite över i vilken ända man ska börja gräva och var man ska lägga massorna. Själv grävde jag upp ett dräneringsrör för att byta ut detta.

3. A
    Medlem · Nivå 16
    Det där beror nog på hur mycket talang man har, och det vet man inte förrän man provat. Jag tycket det var ganska svårt. Mitt projekt var att återfylla med singel runt en grund. Så länge det bara var att skopa upp singeln och släppa ner den igen gick det lätt. Det var värre när jag kom ner till slutet på högen och skulle skrapa upp det sista utan att få med gräsmattan.
    Det spelar säkert också stor roll hur pass sliten maskinen är. Jag tyckte "min" maskin var ganska ryckig i kontrollerna. Det var svårt att göra avmätta rörelser. Först händer det ingenting, sen gör den ett rejält hopp.
    Men det är som sagt inte på något sätt omöjligt.

4. M
    Moderator · Nivå 18
    Rak planing är nog det svåraste tror jag också.

Jag hyrde en helg för att förlänga infiltrationsbädden till trekammarbrunnen. Det var nämligen så att i den typgodkända brunnssatsen så är spridararmarna 15 meter långa medan miljökontoret hävdar att de ska vara femton meters längd från den punkt där armarna börjar gå parrallellt (fråga mig inte hur de hadde gjort om jag hadde lagt dem i 90 graders vinkel). Längden på armarna måste dessutom vara lika lång oavsett om jag belastar med 1 eller 5 personer.

Nåväl. Det tog några timmar att få in snitsen i båda händerna så att jag kunde lyfta, sträcka ut bommen och vrida maskinen samtidigt i en snygg rörelse men det gick. När jag sen fick några timmar över så passade jag på att gräva bort en slänt. Då försökte jag plana för gräsmatta på en gång och hmm, visst var det puckelpist vi sa :)

5. ByggaNytt
    Medlem · Nivå 13
    Om du skall hyra och betala dyrt, det brukar bara ingå 8 timmars körning/dygn så glöm bort att du får någonting vettigt gjort på en helg om du nu inte har grävt förut alt. har en dold talang...:)

Kan du hyra grävaren privat och därigenom få lite mer körtid är det inte omöjligt att lära upp sig MEN du kan förstöra mycket också, gräva upp el; VVS m.m., maskinen kan välta och det föreligger allvarlig risk för personskador så tänk till först!

Kan du låna en maskin och låta en annan kompis (=grävmaskinist) gräva, och du sen bara "leker" lite på kvällarna så är det mycket roligare/effektivare/säkrare för alla :D