Byggahus.se

Grävlingsgryt dolt fel?

1. L
    Medlem · 3 inlägg

Linneus

Medlem
    Hejsan!
    Jag flyttade in i ett hus från -68 för 6 veckor sedan. Där jag fått informationen att tillbyggnadens separata betongplatta (ca 40m2) sjunkigt (ca 15cm)pga dåligt grundarbete.
    Säljaren upplyste aldrig grävlingsproblemet varken för mig eller för mäklaren som förmedlade affären. För en vecka sedan upptäckte jag att en grävling grävt sig ett gryt under den tillbyggda betongplattan. Jag har talat med grannarna och de har berättat att förra ägarna till vårt hus haft flera problem med grävlingar under massor med år. Jag har även fått det bekräftat med kommunens jägare som varit ute vid vår villa i flera omgångar och skjutit grävling. Öppningen var igentäppt vid visningen. Så besiktningsmannen gick på säljarens linje och trodde att sättningen berodde på dåligt grundarbete. Jag är rädd att den lutande betongplattan kan vara orsakad av grävlingsgrytet. Ett grävlingsgryt kan nämligen innehålla flera våningar och sträcka sig mer än 10m i diameter. Jag är rädd att marken under mitt hus är underminerat. Som biolog vet jag att grävlingar lämnar luktspår och nya grävlingar kan lukta sig till ett övergivet grävlingsgryt och flytta in. Således återkommer grävlingar som vill flytta in under grunden trots tilltäppt öppning när senaste grävling skjutits. Jag vill gärna göra en teknisk utredning på hur stort grytet är, eventuellt fylla igen grytet, luktsanera och stabilisera grunden om det behövs.

Vem ska betala eventuella rättsliga tvister med förra ägaren?
    Räknas detta som dolt fel?
    Vem betalar eventuella kostsamma åtgärder?
    Hur gör jag försäkringsmässigt och rättsligt?
    Kan jag häva köpet?
    MVH en ledsen Janne :'(

2. fia_mstd
    Husägare · Skövde · 1 993 inlägg

fia_mstd

Husägare

Re: Grävlingsgryt dolt fel?

Oj vad krångligt!!! :-/

Mitt råd är att prata med mäklaren och besiktningsmannen för att få råd. Villaägarnas riksförbund har också jurister som ställer upp med begränsad rådgivning. Det låter ju helt klart som att förra ägarna lurats... Men frågan är om man kan bevisa att de VET att ett grävlingsgryt kan orsaka så stora problem... De kanske inte alls insett att grävlingsproblemet och grundproblemet hör ihop... Även om det låter och verkar som att de medvetet försökt luras, kanske det egentligen inte är så...

Lycka till och berätta gärna hur det går! :)

3. L
    Medlem · 3 inlägg

Linneus

Medlem

Hej Sophia!
    Nej jag kan inte beskylla säljaren för att medvetet försökt lura mig, likväl kom skadan under hans tid som ägare.
    Mäklaren sa att det var en sak mellan mig och förre ägaren och ville inte blanda sig i.
    Besiktningsmannen trodde inte att grytet kunde göra någon skada, men han har nog inte klart för sig hur stort ett grävlingsgryt kan bli. Det känndes som att besiktningsmannen inte ville blanda sig i utan sa bara att "många hus med betongplatta har sättningar" och att det inte inte påverkade försäljningspriset för folk bryr sig inte i den upphettade bostadsmarknaden.
    Tack för tipset att kontakta juristerna på villaägarnas riksförbund!
    MVH Janne

4. H
    Moderator · Stockholm · 43 496 inlägg

hempularen

Moderator

Men om huset har en sättningsskada som du kände till så är det ju knappast något dolt fel. Kostnaden för att ätgärda skadan måste väl rimligfen bli ungefär densamma om den beror på grävlingar eller om den beror på byggfusk från början.

Dvs grävlingsproblemet som diu inte kände till låter som ett mindre problem än själva sättningsskadan.

5. L
    Medlem · 3 inlägg

Linneus

Medlem

Hej Hempularen!
    Skillnaden ligger i att säljare och besiktningsman säger att sättningen är stabiliserad och skadan kan inte förvärras, medans ett stort grävlingsgryt gör att skadan kan förvärras ytterligare eftersom marken under plattan är underminerad och kan bli ännu större om en ny grävling hittar dit och gräver en ny bokammare. Varje ny grävling gräver nämligen till ett nytt "rum" i grytet. Eftersom grävlingsproblemet har funnits länge kan det finnas massor med "rum" som är utspridda över 10m is sidled och ett par meter i djupled, vilket jag tycker är en markant skillnad.
    MVH Janne

6. C
    Medlem · 9 inlägg

clip_one

Medlem
  7. B
    Medlem · 5 831 inlägg

Istället för att köpa grythund kan man kanske hyra en per timme. Så kallad "taxi" ...

8. Sillastryparen
    Medlem · 155 inlägg

Sillastryparen

Medlem

Billy_baver; Give us a brake! ;D :surprised: ;D Hoppas få se många inlägg av Dig här framöver - Du har verkligen livat upp den regniga sommaren! ;D TACK! ;D

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.