Byggahus.se

Grävkostnad?

1. B
    Medlem · Landsbygd · 255 inlägg

basshunter

Medlem
    Vad kostar det att få ett dike grävt 30 m lång och 1 m djupt på en gräsmatta. (Ska vara ett dike för ledning mellan bergvärmeborrhål och pannrum).

Har fått muntliga uppgifter som varierat mellan 6000-11000 kr.

Vad är rimlig prislapp svart/vitt?

2. L
    Medlem · Dalarna · 11 inlägg

Lövet75

Medlem
    Om jag fattat det rätt är det en smal schakt för att lägga ner en slang mellan borrhålet och pannrummet? Isåfall är priserna helt åt ... om du inte bor 10 mil från närmaste grävmaskin.

Vad är det för mark? Är det hyfsat lättgrävt (inte tjäle/block etc) och det bara ska grävas upp (inte sandas/återfyllas etc) ska en maskin göra det på en timme sen tillkommer etablering beroende på var du bor. En hjulgrävare/traktorgrävare kostar ca 650-850 kr/tim + moms (inkl förare) beroende på var du bor.

Kom ihåg att kontrollera att inga kablar (el/tele/kabeltv) finns på sträckan!

3. M
    Moderator · Västernorrland · 11 158 inlägg

Mats

Moderator
    Det beror som sagt på lite hur långt det är till närmaste maskin, hur backen ser ut och om nått matrial ska ingå men nog lät det lite högt alltid.
    Tar vi ordentligt med ett 1 meter brett dike så pratar vi totalt 30m3 att gräva upp och det skulle då med en 500L skopa bli 60 tag. Det ska inte ta mer än två tim och sen lika lång tid att lägga igen igen så underkant på det pris du har fått tycker jag låter som ett maxpris

4. Fotografen
    Verktygstokig · E · 10 319 inlägg

Fotografen

Verktygstokig
    Min farsgubbe, årsmodell 1945, skulle inte tveka att handgräva.

5. M

Mats

Moderator
    Med rätt "jord" så är det klart görbart. Med fel "jord" som här där det bara är pinmo och sten så gräver man inte alls. Man tar korp och spett och lösgör matrialet. Sen kan man skyffla upp det :)

6. B

basshunter

Medlem
    Frågan är om man bara fyller igen jorden efter att slangen lagts ner eller om man ska lägga någon sandfyllning först så att inte slangen förstörs. Vet inte vad som är brukligt?:confused:

7. M

Mats

Moderator
    Beror ju på hur jorden ser ut men visst. en 5-10 cm sand är aldrig fel :)

8. B

basshunter

Medlem
    Tack för svar!

9. B

basshunter

Medlem
    Jag tror att det ska vara lättgrävt och lutar åt detta alternativ. Det räcker enligt installatören att diket är 30 cm brett och 50 cm djupt.

10. M

Mats

Moderator
    4.5m3. Går helt klart att fixa på egen hand även om det tar lite tid men det är bra överkroppsträning :)

11. 5.2 racing
    Medlem · götaland · 2 040 inlägg

5.2 racing

Medlem
    För att inte tala om den psykologiska utmaningen.

Jag grävde ett runt hål för en flaggstång hos min syrra. En meter i diameter, en meter djupt. Tokrunt. Hade nån sagt nåt olämligt efter det så hade jag troligtvis gjort nåt jag skulle ångrat idag.

• Laddar…
  12. Sommartorparn
    Byggnadsvårdare · 2 915 inlägg

Sommartorparn

Byggnadsvårdare
    Fördelen med att göra det själv är att du slipper en maskin som kör sönder din gräsmatta. Även en liten grävmaskin kan ställa till en trädgård rätt ordentligt.....

13. mycke_nu
    Medlem · Gotland, Sudret · 12 285 inlägg

mycke_nu

Medlem
    Jag har fått pris på ca 25 kr/m plus moms för nedgrävning av jordvärmeslang. Men då handlar det om en dryg kilometer.

14. B

basshunter

Medlem

Fick veta att slangen ingick i priset och kostar 85 kr/m = 4250 av grävkostnaden. Då är den tydligen isolerad.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.