Byggahus.se

Gräver ut för makadam och hittar isolering?

1k läst  24 svar

1. Kasper i Malmö
    Medlem Nivå 3
    När vi köpte huset, byggt -77 så sa besiktningsmannen åt oss att gräva ett dike runt husgrunden och fylla det med makadam. Nu gräver jag och stöter på isolering 15 cm ner. Kan jag ta bort denna eller behöver jag lägga dit ny, under makadamen? Tacksam om någon vet och vill hjälpa!

2. GoC
    Medlem · Nivå 6
    Isoleringen skall du absolut inte ta bort.

3. GoC
    Medlem · Nivå 6
    Helt klart har den där besiktningsmannen inte använt en spade när han besiktade kåken.
    Finns väl ingen anledning att gräva bort jorden och lägga makadam längs sockeln.

4. Kasper i Malmö
    Medlem Nivå 3
    Jo det är för att få bort matjorden som är fukthållande. Istället lägger man dit makadam, då blir inte fukthalten mot husgrunden lika hög. Det jag däremot famlar i blindo om är hur djupt och brett jag ska gräva. Just nu är det spadens bredd som anger dikesbredden. Och så undrar jag som jag skrev om isoleringens syfte...

5. GoC
    Medlem · Nivå 6
    Lite tramsigt. Speciellt som isoleringen har exakt samma funktion + att den isolerar plattan.
    Så gräv med samma bredd som isoleringen och ner till den. Då fixar du det som besiktningsmannen påpekade. Men han har helt klart inte använt en spade och grävt för att se vad det är för material under markytan.

Edit
    Ser nu av bilden när jag zoomar in att det är isoleringaskivor som ligger.
    Men oavsett gräv inte och förstör dessa.
    Sen lägger du så brett med grus du vill. Egentligen så räcker det att klippa remsor av platonmatta och ställa mot sockeln och sedan fylla tillbaka jorden. Blir ju samma funktion.

6. Claes Sörmland
    Medlem · Nivå 16
    Är det verkligen isolering lagd ändamålsenligt längs med hela grunden? På fotot ser det närmast ut som någon dumpat lite isolering som blev över vid husbygget.

7. K
    Medlem · Nivå 11
    Ja det behövs inte speciellt brett lager makadam. Gräv bort all jord ner till isoleringen och fyll på med så brett lager du tycker är snyggt och praktiskt. Vi har en en meter bred gång runt huset. Mest för att det är praktiskt...

8. Kasper i Malmö
    Medlem Nivå 3
    Min första tanke var också det där med att de hade dumpat byggmaterial, jag är osäker. Platonmatta är en intressant tanke eftersom jag slipper köra iväg och dumpa jorden, samt att köra hem makadam till tomten..

9. Bästa svaret

Johannes Kullgren
    Medlem · Nivå 3
    Googla ”randisolering” så får du en förklaring till varför det ligger där.

Mvh
    Johannes

• Laddar…
  10. prototypen
    Medlem · Nivå 20
    Det där är väl Rockwools "elefantmatta", användes som markisolering men den funkar dåligt då den blir genomsur. Gräv upp 60 cm från grunden och lägg ner markisolering (frigolit), gärna mer vid knutarna.
    Platonmatta mot grunden gör att du kan återfylla med "vadsomhelst"

Protte

• Laddar…
  11. Kasper i Malmö
    Medlem Nivå 3
    Aha! Det är därför jag bara hittar isolering runt knutarna på mitt hus. Efter googling förstår jag att dessa är extra känsliga för frost.

12. J
    Medlem · Nivå 9
    Blir som ett våtvarmt omslag och suger vatten, det fanns inget annat på den tiden, har själv haft det, grävde om, orkade knappt lyfta en skiva 100 mm p.g.a fulla med vatten. Denna typ förutsätter att det är ett asfaltslager i två skikt på grunden , så att inte grunden ska suga åt sig vatten

13. Kasper i Malmö
    Medlem Nivå 3
    Jag kan verkligen rekommendera grävarbete i juli. Jorden är helt snustorr och väger ingenting. Nackdelen är väl värmen då

14. L
    Medlem Nivå 5
    Detta visar ju bara hur i kompetenta besikni gsmännen är , lägga macadam utan utlopp

15. T
    Medlem · Nivå 8
    Är det platta?
    Hade också matjord intill grunden och korkisolering runt plattan.
    Den var dock obefintlig under marknivån.
    Jag grävde ca en spadbredd och lite djupare än plattan och fyllde på med grus som blev över efter gruset till uppfarten.

• Laddar…