Hej.
Vill alltid försöka ge kunder rättvisa priser och stå för det som skrivs och skiva vad som inte går att sätta pris på.
Kunden fick ca pris på material och transporter. Det var ganska enkelt att räkna ut.
Däremot visste vi inte vad som fanns i marken.

Informerade kunden om att det är trångt, svårt att lägga upp massor så det är lite halvkrångligt.
Om det är mjuk fin jord/ sand tar det ca 3 arbetsdagar med två gubbar och två maskiner. Är det andra massor går det inte säga i förväg vilken tidsåtgång vid andra massor.
Att gräva ut ca 90 m3, köra ut med hjullastare och lasta på flak. Justera botten, lägga dränering och sätta en pumpbrunn och lägga en bädd med 8/16, bygga gjutform.

Men om det är lera, block eller berg går det inte säga vad det tar i tid.
Kunden skrev tillbaka att han " accepterade offerten i sin helhet"

Det visade sig att vara hård lera. Trädgården var dessutom dränerad så det var rör och fiberdukar att sortera bort från materialet. ( Tar lite extra tid)
Tjälkrok rev bort leran ganska bra.
När skopan var på gick det snabbare att gräva än hjullastare hann köra ut material. När flaket tippades passade vi på att mäta höjden och justera botten eftersom man inte kunde komma runt poolen senare och justera.
Sen rev vi med tjälkroken och gjorde om samma procedur och lastade nästa flak.

Leran var betydligt tyngre än jord. Några flera lass än beräknat men jag höll priset för transporterna
Utgrävningen tog ca 4 arbetsdagar, inkl dränering brunn och fyllning med makadam, bygge av form bortkörning av material.
Dock hade jag gamla priser på pumpbrunnen så den kostade 4000 mer än jag offererat. Detta nämnde jag inte utan tog den smällen. Rör mm blev lite billigare än beräknat och kunden fick det pris jag givit.

När vi gick igenom underlaget stämde inte priset med hans egna beräkning.
Han hade " missat" den där posten med ca 3 dagars arbete vid smidigt material( mjuk jord) Det står för övrigt klart och tydligt att det inte går att tala om i förväg vad det tar i tid att gräva om det är lera, berg eller block.
Kunden hade bara beräknat materalkostnaderna. Således kostade det hela kalaset ca 40000 kr mer än vad han själv beräknat.

Kunden har ju skrivit att han accepterar offerten i sin helhet, borde vara lugnt för min del. Men man känner sig " elak" om han nu har missat det. Men det borde ringa nån klocka om man beräknar ett pris utan att ens se nån arbetskostnad. Särskillt om kunden själv själv har firma i byggbranschen...

Nåväl. Trots lera, trångt mm så kostade utgrävningen ca 90000 kr inkl moms, transporter, material och arbete.
Dessutom några timmar att flytta saker i trädgården och göra två utmätningar pga ändrade mått på pool.

Priset ligger på det samma eller lägre än många andra likvärdiga grävningar av pooler. Har grävt billigare pooler innan. Då var det löst material och materialet kunde läggas precis jämte så lastbil kunde gripa upp massorna direkt jämte grävmaskinen.

Förutom att ge fastpris på allt. Vad skulle man gjort bättre för att kunden inte skulle " missa" arbetskostnaden/ tidsåtgång ? Eller är det bara så att folk vill pruta på olika sätt. Att kunden själv gör en kalkyl utan att beräkna på en uppskattad tid det tar att utföra jobbet ska väl inte drabba entreprenören. Kunden vill ha bättre pris men varför ska jag tillmötesgå det ??

Vill inte bli osams och om jag gjort fel vill jag hitta en lösning men i detta fallet har kunden fått info och samtidigt fått ett mycket prisvärt jobb utfört.

• Gilla
Bernieberg
  • Laddar…
S
Jag tycker du gjort allt du kunnat (utan att ha sett/hört offerten. Att man råkar räkna själv utan en stor del av kostnaden är ett tecken på att man inte vet vad man räknar på. Jag tycker du ska lugnt och sansat förklara hur han räknat fel och fakturera det offerten säger.

• Gilla
Olle Johanson
  • Laddar…
Du har gjort allt rätt.
Kunden borde självklart ha koll på arbetskostnaden.
Väldigt konstigt att man missar detta men det är ju en smäll han får ta.

Det enda man kan göra tydligare är väl att speca upp allt på papper gällande kostnader mm

• Gilla
Screew och 1 till
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.