943 läst · 17 svar
943 läst
17 svar
Grävd brunn efter kommunalt VA
Sida 1 av 2
Hej.
Har anslutit till kommunalt VA för snart 2 år sedan och hade innan det en grävd brunn som hade bra vatten enligt tester som gjordes när VA grävdes till tomtgräns.
Använde brunnsvatten förra året för att vattna/fylla pool mm. Men nu har den inte använts sedan slutet av sommaren ifjol, är det någon fara att vattna blommor/grönsaker med det vattnet nu? Har spolat en stund och ska väl göra det ett par dagar till tänkte jag innan.
Har anslutit till kommunalt VA för snart 2 år sedan och hade innan det en grävd brunn som hade bra vatten enligt tester som gjordes när VA grävdes till tomtgräns.
Använde brunnsvatten förra året för att vattna/fylla pool mm. Men nu har den inte använts sedan slutet av sommaren ifjol, är det någon fara att vattna blommor/grönsaker med det vattnet nu? Har spolat en stund och ska väl göra det ett par dagar till tänkte jag innan.
Husägare
· Småländska höglandet
· 3 816 inlägg
Absolut ingen fara, vad skulle vara problemet?
Det det möjligen kan bli är bakterier om något olämpligt trillat ner eller lite med joner från rör. Det är definitivt inget farligt. Ska man berömma kvalitén på vattnet bör man dock köra igång brunnen ett tag. Resultatet från stillastående vatten är inte representativt.
Själv har jag en brunn där jag är rätt säker på att ytvatten rinner ner typ hela tiden. Känns dock som detta inte bör göra något? Om inte vattnet kommer från en väg eller annat konstgjort. Även om en död mus ligger i vattnet så bör väl inte ens då växterna må dåligt? Snarare att de får mer näring ju mer biologisk aktivitet det finns i vattnet? Dock kanske man inte ska spraya vattnet över sallad man precis ska äta i det fallet.
Växter bryr sig inte, men jordbakterier är inget man rekommenderar att konsumera.L Lilllen skrev:Själv har jag en brunn där jag är rätt säker på att ytvatten rinner ner typ hela tiden. Känns dock som detta inte bör göra något? Om inte vattnet kommer från en väg eller annat konstgjort. Även om en död mus ligger i vattnet så bör väl inte ens då växterna må dåligt? Snarare att de får mer näring ju mer biologisk aktivitet det finns i vattnet? Dock kanske man inte ska spraya vattnet över sallad man precis ska äta i det fallet.
Husägare
· Småländska höglandet
· 3 816 inlägg
Det är i princip det en behöver tänka på vid vattning, att du inte vattnar något som ska ätas mycket snart med vatten som kan innehålla hälsoskadliga bakterier.L Lilllen skrev:
I övrigt är det ingen fara alls. UV-strålning från solen är bakteriedödande. De flesta ekologiska grödor, och en hel del konventionella, du köper i affären är gödslade med gödsel från djur!
Blunda nu, asbestfobiker: Själv brukar jag vattna både mat- och blomsterodlingar med regnvatten från eternittaket på huset. (Däremot hade jag valt bort vatten som innehåller miljöfarliga ämnen.)
Växter tar inte upp asbest. Det som möjligen skulle kunna hända när vattnet sjunker ner i jorden är att asbestpatrtiklar blir kvar på ytan, som sedan torkar och kan damma n i lungorna på den som odlar. Men det handlar ju om försvinnande liten mängd.SågspånPappspikEternit skrev:
Det där hade jag glömt, men det är inte bra på något vis.Dalbotant skrev:
Jag skulle inte drömma om att dricka vattnet från eternittaket.
I studien har 700 norska fyrvaktare följts under flera decennier. Fyrvaktarna hade alla tidigare druckit vatten innehållande stora mängder asbest. De norska forskarna har nu kunnat konstatera, att magsäckscancer var tre gånger vanligare hos dessa fyrvaktare än hos normalbefolkningen.
Asbesten kom från eternittak, längs vilka fyrvaktarnas dricksvatten hade runnit och halterna var höga.
https://www.svt.se/nyheter/inrikes/asbest-i-dricksvattenledningar
Husägare
· Småländska höglandet
· 3 816 inlägg
Nej, precis.C citronskal skrev:
Dammet från torr jord kan även innehålla exempelvis kvartspartiklar, som också är en hälsorisk vid stor exponering, precis som asbestfibrer. Men det är just långvarig exponering av höga partikelhalter som gör det till en allvarlig risk, för en genomsnittlig person är risken försvinnande liten.
Den typen av cancer är ca 1% av alla fall. Så även om den blir tre gånger så stor så ökar cancerrisken inte med mer än några procent.
Jag har faktiskt inte ännu börjat använda mitt brunnsvatten för bevattning, men planen är att använda droppbevattning direkt i jorden, eller via svettslang. Då borde man även kunna äta grönsaker och bär direkt vad helst biologiskt som hamnat i vattnet(?)SågspånPappspikEternit skrev:Det är i princip det en behöver tänka på vid vattning, att du inte vattnar något som ska ätas mycket snart med vatten som kan innehålla hälsoskadliga bakterier.
I övrigt är det ingen fara alls. UV-strålning från solen är bakteriedödande. De flesta ekologiska grödor, och en hel del konventionella, du köper i affären är gödslade med gödsel från djur!
Blunda nu, asbestfobiker: Själv brukar jag vattna både mat- och blomsterodlingar med regnvatten från eternittaket på huset. (Däremot hade jag valt bort vatten som innehåller miljöfarliga ämnen.)