Grävarn grävde av avloppsrör

9k läst  22 svar

1. P
    Medlem Nivå 9
    Hej, vi tog hit en lokal grävare o göra lite arbete. Han råkade gräva av ett avloppsrör, vi visste inte att rören gick där. Resultatet blev merarbete, går det på försäkring?

Han gjorde även inte det jag ville, t ex så planade han ut massor jag ville ha flyttade. Vad gäller där?

Redigerat av moderator 12 jun 14:55
  2. A
    Medlem Nivå 14
    Det krävs lite mera information från dig.
    Är det avloppsrör på din fastighet tillhörande ditt eget hus är det fastighetsägaren som har yttersta ansvaret att uppge och visa var egna elledningar, VA, etc. Men vad var det för avloppsrör och hur djupt låg det, dvs kunde man förvänta sig ett avlopp på den nivån.
    Det finns mycket nedgrävd på fastigheter som är "okänt" eller ligger förlagt på nivåer som man inte kan förvänta sig att något ska finnas.
    Knappast ett försäkringsärende.
    Och det låter som ni enbart har en muntlig överenskommelse. Så gällande återställning, så det blir nog att fråga grävaren om han uppfattat dina önskemål och upp till hans godtycke om han vill åtgärda kostnadsfritt.

3. P
    Medlem Nivå 9
    Skulle grävas avlopp för utbyggnad. . Ingen visste att det befintliga avloppet låg där.

Tycker inte att han gjorde det jag ville o lämnade kvar grejer jag ville ha flyttat mot tomtgräns.

4. P
    Medlem Nivå 9
    Han skulle jämna ut jär

5. A
    Medlem Nivå 14
    Tyvärr går det inte att svara på om det är rätt eller fel, du måste beskriva tydligare vad som avtalats, dvs "vad du ville han skulle göra". Det finns många olika sätt att återställa och även beroende på markförhållande. Är det mycket stora stenar och man inte flyttar bort dem och sedan ersätter med nytt material kan det bli så här.
    Så beskriv vad du har beställt för återställning och hur grävaren har bekräftat hur arbetet skulle utföras.

6. H
    Moderator · Nivå 25
    Och var detta fastpris eller arbete på löpande räkning?

7. P
    Medlem Nivå 9
    Jag beställde..

Grävning av en fåra dit avlopp för utbyggnad skulle dras.Han skulle lokalisera den befintliga stammen där det skulle kopplas ihop.

Skulle dra upp några rötter.

Skala av mellan hus o vebod och lägga rötter vid sidan av och det han skalade av pekade jag ut var han skulle lägga.

8. H
    Moderator · Nivå 25
    Var det alltså där de skall kopplas ihop som ledningen grävdes av? Då är det väl ingen större skada skedd?

Kostnaden för att koppla in den nya ledningen på en intakt avloppsledning eller på en redan kapad ledning borde väl vara ungefär densamma.

9. P
    Medlem Nivå 9
    Löpande var det.

Jag sa att jag ville att marken skulle lute ner mot veboa..inte att det skulle va platt

10. Nötegårdsgubben
    Husägare · Nivå 7
    Tja, det ser ju inte så snyggt ut. Men som andra sagt, vad ni har avtalat spelar stor roll samtidigt som det väl bara är att be honom fortsätta om det är löpande räkning. Exempelvis skulle inte jag velat ha de där stora stenarna där.

Annat är ju svårare. Att få en lutning på en yta som innan var platt kräver ju att man tillför material eller höjer i ena och sänker i andra änden. Och vice versa om det innan var lutning. Det ser ju inte ut som om marken vid uthuset har höjts, fast det kanske den har.

Har ni avtalat något, tydligt, kan det bli backning på jobbet och han får göra om utan betalning, annars är det nog bara att leva med eller betala för att få det som du vill, vare sig det blir samma eller en ny grävare.

11. O
    Medlem · Nivå 15
    Avloppsrören kan gå på försäkringen. Att själv laga kostar inte mycket pengar och är enkelt. Men det beror på självrisk och vad man själv vill göra.
    Det andra låter mer som att ni har brustit i kommunikationen med grävaren. Prata med honom. Han kanske inte alls är omedgörlig

12. P
    Medlem Nivå 9
    Problemet med avloppsröret för min del är att det liksom drog ut på tiden..vi åkte o köpte rör o skit men sen typ hängde han sig kvar.. vi skulle joxa med fåran själv i lugn o ro se men nu vart det ju som det vart.

Det var inte plant från början där..det var lut men påvuxet och jag ville ha det avskalat till ursprungstyp.

Ja men jag vill inte betala för att han ska komma hit o göra om o rätt och tänkte bara om försäkringsbolaget ersatte nåt eller hur det blir när det tar längre tid pga avgrävning.

13. Demmpa
    Husägare Nivå 15
    När vi för ca fyra år sedan drog in ny vattenservice så råkade grävaren skada avloppsröret så att en bit behövde bytas ut. Grävaren viste att avloppet var draget nära vattencervicen, 2,5-3,5 m avloppsrör byttes, det var hela sträckan strax innan skadan till överlämningspunkten till komunen. Det kostade oss inget extra.
    Detta hände ca 15:30, vi var utan avlopp i ca två timmar.

14. O
    Medlem · Nivå 15
    FB ersätter egentligen bara kostnaden för laga avloppet. Varför skulle de ersätta mer för?
    Varför skickade ni iväg grävaren om ni inte var nöjda med arbetet?

15. P
    Medlem Nivå 9
    Att jag kände att jag inte vill ha tickande räkning när han inte gjorde som han sa från början.. aja.. karma

Hej där! :love: Det verkar som du gillar diskussionen i forumet. Skaffa ett konto gratis så kan du också ställa frågor och få tillgång till massor av bra funktioner.