Hej
Källaren (byggd 1928) står på sluttande berg. Bredden är 7.5 (dvs åt det hållet det lutar). Golvet är av betong och under så är det fyllt med sprängsten ned till berget.
Jag har tidigare dränerat (20 cm pordrän) så jag vet att hela huset står på berg. Berget går naturligtvis upp och ner men muren/källarvägg är som lägst 250 cm medan som högst ca 300. Hela utgrävningen kommer naturligtvis bli en överaskning av hur det ser ut under själva huset men jag antar att berget går upp och ner åt alla håll.
Målsättning är att få så mycket takhöjd som möjligt. Var berget börjar är en begränsning jag kommer inte ner så mycket mer under det. För att minimera hur mycket man bygger upp golvet vill jag använda pordrän.
* gräva ner så långt som möjligt i hela källaren
* ta bort berg så att det inte finns några låga partier där det kan samlas vatten.
* jämna av alla ytor med grus
* lägga 20 cm pordrän
Så om jag har 20cm pordrän och 10 cm golv så bygger det 30 cm överallt. I den delen där berget är högst (eller källarväggen är lägst). Känns tråkigt att den skal göra at jag max kan ha ~215cm överallt.
Med dräneringen så kom jag då bara ner till berget så dräneringsröret och isoleringen slutar vid berget.
* Om jag skär bort berget vid muren ( med kanske en 10 cm marginal till väggen). Hur dåligt är det att kanske bara 10 cm isolering en bit (se bild).
* kan det vara något problem att ha olika nivåer på källargolv som jag inte kan komma på. Jag menar då mellan olika rum. Vi har en bärande vägg mitt i så jag skulle kunna ha den ena delen kanske 20 - 30 cm hre takhöjd.
* vad är nackdelarna med pordrän förutom priset? Ingen nämner det men är det inte svårt att lägga armeringsnät och golvvärmerör på pordrän då det är så poröst. Man måste gå ganska försiktigt på det utan att ha sönder den. I varje fall jämfört med cellplast.