Gräva ur krypgrund

503 läst  7 svar

1. Falo01
    Husägare Nivå 3
    Hej

Har ni ngr bra tips på hur ni gjort för att gräva ur låg krypgrund, ca 50cm mellan jord & tak/golv.
    Jag har inspektionslucka, den kommer man lätt in i om man kryper på marken.

Jorden under min gäststuga behöver tas bort, fuktig, och riktigt tråkig, inga fuktskador på balkar etc. men vill förebygga då maken är riktigt fuktig.

Är det bara att åla, och bita ihop? Eller har ngn ngt bra tips hur ni gjort för att underlätta grävandet?

Funderar på att hyra ett transportband men då kommer jag inte ut ur gluggen utan att ta bort bandet hela tiden och det kan bli krångligt.

Sugbil? Då måste den ha 100m slang då stugan inte ligger nära en väg, orkar den det? Kostnad för en sådan i Stockholmsområdet för att ta bort ca 20cm 4x7 meter.

2. tommib
    Självbyggare · Nivå 21
    Jag har kollat lite på sugbilar för att tömma min krypgrund (som har betydligt bättre förutsättningar än din) och de offerter jag har fått har legat kring 2000 kr/tim + 1600 kr/ton för att tippa avfallet.

Min lösning blev att istället ta in ett par polare och på en eftermiddag bära ut ca 4 kbm grus och massa sten till priset av kul sällskap, kött och öl. I mitt fall var det dock ståhöjd och enkelt att jobba.

Givet dina förutsättningar skulle jag definitivt tagit sugbilen. De borde kunna suga 100 m (har sett siffror på upp till 200 m) men säkrast svar får du om du kontaktar dem. Det beror säkert på höjdskillnaden också.

3. Falo01
    Husägare Nivå 3
    Tack, känns som att ta detta projektet lite då och då under en tid till man är i land med spade och ngn form av släde..
    Skulle nog ta sin tid med sug och bli dyrt. Men ska givetvis ringa o kolla lite :)

4. L
    Husägare · Nivå 14
    Täck allt med åldrings beständig plast av en tjockare kvalité !
    Kan du krypa under huset, så böja med att kratta/rensa bort allt organiskt samt stenar och vassa föremål.
    På med plast med 3-4 dm överlapp och någon dm upp på murar sedan lägg på några cm ren sand. Efter några månader har sanden torkat och hela huset torkat upp, bli inte förvånad om en del trädetaljer får torrsprickor.

Sanden fungerar som isolator så tempen i krypgrunden stiger någon grad Celsius och fukt i marken kondenseras nedåt, och passerar inte plasten.
    Så gjorde jag och det är 37 år sedan.

• Laddar…
  5. Falo01
    Husägare Nivå 3
    Ska det inte vara ngn. makadam mellan jord & plast?

• Laddar…
  6. V
    Medlem · Nivå 6
    Jag har använt sugbil, viktigt att undersöka makten innan. Är det lera ol så får du svårt att ta det med sugbilen. Löst material funkar kanon!

7. O
    Medlem Nivå 4
    Jag har sugit ut vid tre tillfällen. Mycket billigare o suga med den som kostade 3500kr per timma än den som tog 2000 kr i timman pga större kapacitet.
    Jag tror du max kan ha 20-25 meter slang, kortare = bättre. Det kan också vara svårt o komma åt om du bara har en liten lucka. Jag plockade bort hela eller halva golven.
    Ta dit en massa folk som kan hjälpa till istället.

8. L
    Husägare · Nivå 14
    Nä, bara där inte är vassa saker.
    Jag gjorde misstaget att använda sand och grus som redan fanns under huset men den luktade lite unket och det tog månader innan den försvann, därför färsk sand som inte innehåller humus.

Logga in för att se högupplösta bilder och få möjlighet att ställa frågor. :love: