Byggahus.se

Gräva ur källare, väggarna räcker inte till!

1. J
    Medlem Nivå 1
    Hej

Helt ny på detta, men hoppas det ska gå bra ändå.

Har läst här på forumet om en del som har liknande projekt för sig, men ingen som passar riktigt bra

Jag ska som sagt gräva ur min källare. Takhöjden är idag bara 170cm, vilket jag gärna skulle vilja ändra till iaf 200cm

Huset är ett o ett halvt plan från 1917 med källare under halva huset. Ytterväggarna i källaren består av granitblock som är ca 70-80cm tjocka.

Har sett här att en del har gjutit under sina befintliga väggar för att förlänga dem. Men eftersom jag har väldigt tjocka väggar kommer det att bli otroligt mycket lera/sand som jag måste gräva bort, och även otroligt mycket betong att fylla igen med.

Så min tanke är att bara gräva in 20cm under granitblocken och sen mura upp med lättbetong.

Bifogar ett par bilder som bättre beskriver mina tankar. Den vänstra bilden visar hur det ser ut idag, och den högra hur jag har tänkt.

Dränering samt isolering har jag tänkt komplettera med utvändigt senare.

Klarar ens lättbetongen trycket?

Hoppas nu att ni med er breda erfarenhet kan risa el rosa mitt förslag

2. K
    Medlem · Nivå 11
    Ytterst tveksam till detta. Har det stått sådär i snart hundra år är det inget jag tror att man ska ändra. Behåll källaren som den är.

3. J
    Medlem Nivå 1
    Jag håller med dig, känns inte riktigt bra att börja krångla med en grundmur som stått i snart hundra år.

Men det kan tyvärr inte hjälpas, ytan där nere var en stor anledning att vi köpte huset. Så golvet ska sänkas vare sig det känns bra eller inte. Så frågan är väl egentligen om jag kan göra som på ritningen ovan eller om jag måste göra som de andra som skrivit i forumet (gjuta hela vägen under)

Mvh John

4. Krillew
    Lösvirkesbyggare Nivå 9
    Tänk på att när du sänker "grundvatten nivån" på det här viset så kommer stenbumlingarna stå på torr lera/jord som då ev. inte längre blir lika stabil. Så det är tveksamt att göra så.
    I det här fallet så måste du nog på nått sätt säkerställa att det som finns under stenarna inte torkar. Så du måste nog bygga en ny vägg en bit innanför den gamla så du kan säkerställa att
    det inte torkar ut och inte drennera på utsidan...

Nästa är att göra som du föreslår utan att ändra tätheten i marken under nya väggen.
    sen när du drennerar från utsidan gräver du in under ett stenblock i taget och gjuter med lekablandad betong. Detta sätt är nog att föredra om du "måste" gräva ut...

Jag vet hur det är.. Huset jag köpte stog på plintar nedgrävda 30cm i marken.. Jag grävde för hand tog bort en plint o stöttade gjöt en balk murade upp med lecablock.. tog nästa plint... På ett snarlikt sätt "Borde" du göra ta bort stenmuren och mura upp ny...
    Tänk på att huset skall gå att sälja en gång..

5. B
    Allvetare · Nivå 15
    Jag är ingen konstruktör, men jag skulle då ALDRIG våga göra en tunnare grundmur under den gamla. Och pallar ens lecablock den stora tyngden om väggen i övrigt är så tjock och tung?

6. Krillew
    Lösvirkesbyggare Nivå 9
    Nej det lär nog inte gå... fast gjuter man sen utifrån så man får samma tjocklek på nya väggen under som övre går det "nog" men jag skulle inte våga... utan jag skulle nog helt ta bort gamla muren och mura upp en ny..

Jag skall väl tillägga jag är också amatör... men har byggt en hel del...

7. T
    Medlem · Nivå 19
    Eller så gräver man inte alls ut under befintlig grundmur och gjuter en ny innanför som stabiliserar det som är kvar.

• Laddar…
  8. ronolo
    Medlem Nivå 6
    Ett alternativ är att lyfta kåken och mura på så mycket du vill höja källaren. Vi gjorde så och gjöt ny platta för golvvärmen ovanpå den gamla. Kanske är smidigare än att bila ur i ditt fall beroende på en massa faktorer givetvis.

9. Krillew
    Lösvirkesbyggare Nivå 9
    Jo just så skrev jag lite längre upp...;)

Fast man förlorar ju lite golvyta då..
    Jag tror att om man sätter ny vägg innanför så bör man tänka 45° dvs sänk nivån med 1m flytta väggen innåt 1m.

Och så måste man väl tänka frammåt
    En gång i tiden så säljer man och då vill man inte ha lösningar som drar ner priset..
    Fast allt är ju en övervägning vad det kostar att utföra och vad det kan ge tillbaka...
    Sen måste man ju bo så man kan ju inte helt tänka på att det är en investering.
    Men hur som blir man äldre och vipps så klarar man inte av att ha ett hus.. då vill man att
    pengarna skall räcka till jordenrut kryssningen och sen mer än en ståplatts i brunnsviken..:)

• Laddar…
  10. J
    Medlem Nivå 1
    Tack för att ni alla tog er tid att hjälpa mig med mitt problem!

Det som thomasx föreslår tycker jag låter som ett vettigt förslag. Kanske t o m räcker att bara gjuta en klack inanför? och på så sätt slippa gjuta hela vägen upp, och då få ett mindre rum. När det nya golver har gjutits, är det ju egentligen bara 30cm som det blir sänkt. Hade varit skönt att slippa gräva under granitblocken.

Om jag gjuter en klack så kommer jag faktiskt få mer stöd för väcken än vad jag har nu! Frågan är om jag kanske ska försöka gjuta in lite isodrän inanför klacken? Kanske borra in armering i graniten som sedan bockas ner och gjuts in i klacken ihop med ett gäng horisontella armeringsjärn? När jag kommer hem från jobbet uppdaterar jag med ett par bilder

11. T
    Medlem · Nivå 19
    Ja, en klack var precis vad jag menade, låt den överlappa befintlig vägg ca 50%. Att armera ihop väggarna är nog en god ide, men var mycket försiktig med vibrationerna när du borrar i den frilagda vägen. Kanske bäst att borra innan du gräver ner under botten på muren. Eller borra med diamantborr, utan slag.

12. Krillew
    Lösvirkesbyggare Nivå 9
    Nu är det igentligen inte "Bara" 30 cm för du vill ha ett kapilärbrytande lager under det nya golvet och där kommer klacken som håller stenbumlingarna att drennera. Så det är nog inte "Bara" sen beror det ju lite på vad utrymmet skall användas till.. Vinkällare är nog helt ok.
    men vill man ha det torrare så kan det nog ge problem.. man måste bygga tätt o tort utan att
    drennera undan vattnet i klacken....

Förlåt om jag låter negativ... Jag har själv gjort liknande lösningar... Halva huset har torpargrund med 1m "ståhöjd" och den övriga 2,5m så visst det går... men det blir olika lösningar beroende på markbeskaffenhet...

13. J
    Medlem Nivå 1
    Ok. nu har jag kollat upp lite med de förra ägarna samt grannarna runt om. Har även testgrävt lite i källaren. Enligt de förra ägarna och grannarna står huset på grus och stora rullstens stenar inbakat med lite lera. De förra ägarna och jag (de 3 senaste åren) har aldrig haft problem med fukt i källaren. marken runt om är väldigt dränerande och eftersom vi bor ganska högt upp på en kulle rinner regnvatten snabbt undan. så enligt dem behöver jag inte dränera.

Testhålet i källaren bekräftar att det är grus och sten inbakat med torkad lera. Riktigt j-vligt att gräva i! När man hugger med spettet är det som att hugga i sten! Blir till att skaffa en bilmaskin!

Trots detta vill jag nog försöka baka in lite isodrän eller motsv i betongklacken, Man vill ju ta de säkra före det osäkra. plus att de isolerar!

Utrymmet har tänkts att användas som gubbrum. Alltså en liten bar, ett biljardbord och lite sånt gubbigt. Kanske på sin höjd kommer vara där nere en gång i månaden och kommer väl att försöka hålla tempen runt 17-18 grader

Kanske att man ska lägga isodränen på klacken efter den är gjuten och sedan slamma? Går det?

Annars tycker jag det ser ganska vettigt ut. Blir ju rena fort knox!

14. Krillew
    Lösvirkesbyggare Nivå 9
    17-18° perfekt för vinkällare...:) Ja om du bara är där en dag i månaden så höjer du ju inte tempen förmycket/förofta så det blir perfekt du får skaffa ett trampkar också så kommer jag o
    hjälper till o trampa vid första skörden :)
    Jag kommer nog ha biljardrummet på övervåningen planerar en mathiss från köket upp dit..
    tyvärr så kommer inte hissen ner i vinkällaren.
    Man kan ju slamma/putsa på frigolit så varför inte på isodrän..
    Man brukar först spänna putsnät och sen putsa på. Det fäster helt ok på frigolit utan nätet också fast det är kanske inte så seriöst.

15. T
    Medlem · Nivå 19
    Hur tänker du nu, isodrän på insidan?