Gräva ur källare, hur långt ner kan man gräva?

6k läst  47 svar

  1. D
    Medlem Nivå 4
    Har påbörjat ett projekt i vårt hus byggt 1945. I källaren vill vi slå ihop tre små utrymmen till ett för att göra hallen lite rymligare. För att göra detta har jag har rivit ner två icke bärande betongväggar, och idag var det dags att börja riva upp golvet. Tre olika rum betydde i detta fall tre olika golv. I den ursprungliga hallen låg någon typ av klinker, men övriga två rum hade uppreglade golv med träreglar, den ena med plastmatta och den andra med ett trägolv. Mellan reglarna låg isolering, typ glasfiberull, och under reglarna plast med uppvik bakom de utreglade väggarna.

    Vi tror att denna del av källaren renoverades någon gång i slutet på 70-talet och att golvet byggdes då.Vi har aldrig att vi har haft några problem med fukt tidigare. Faktum är att vi har rivit ett likadant golv i ett annat rum i källaren, och det var snustorrt. Här fanns dock ett område under plasten som var ordentligt fuktigt, typ 50x50cm. På ett annat ställe under plasten, c:a 15x15 cm fanns svartmögel. När jag började ta bort de utreglade väggarna så såg man även att putsen hade släppt bitvis där den uppvikta plasten hade suttit, kanske inte helt oväntat.

    Nu när jag ändå håller på så började jag förstås fundera på om det inte vore smart att försöka gräva ur lite, dels för att få lite mer takhöjd men även för att få lite ordentligt isolering och förhoppningsvis få bort mer fukt. Eftersom huset är från 45 så är plattan förhoppningsvis inte speciellt tjock, och knappast armerad. Skall nämnas att vi dränerade om huset förra året och då tilläggsisolerade utvändigt med 200mm pordrän.

    Mina funderingar just nu:
    1. Hur djupt jag kan gräva? Efter att ha läst runt lite och kollat på våra orignalritningar så förstår jag det som att jag kan gräva ner till underkant på grundsulan, men inte längre. Dvs det område som jag har markerat grönt på ritningen nedan. Har jag förstått rätt?
    2. Man vill ju helst inte att väggarna ska ramla in när man ta bort golvet, men om jag har förstått det rätt så innebär konstruktionen enligt ritningen att golvet inte tar upp någon last. Rätt uppfattat?
    3. Skulle tippa att rummet är c:a 10-12 kvm. Lämpliga verktyg för att bila upp plattan? Hur mycket tid bör man räkna med om man aldrig har gjort detta förut? :)
    4. För att slippa (?) lägga både makadam och cellplast så funderade jag på att bara använda pordrän/isodrän istället. Skulle det fungera? Förmodligen bra mycket dyrare, men jag räknar inte med att kunna gräva speciellt långt ner.

    Det var allt för tillfället tror jag, tacksam för svar :)
    Gräva.png
     
  2. PNO
    Medlem · Nivå 9
    Har gjort iordning totalt dryga 50m2 golv med liknande förutsättningar.

    Fråga 1 är en sådan där "det beror på"-fråga. Hur mycket du vågar gräva bort beror på hur djupt källaren ligger, hur väggarna är konstruerade och vilken typ av mark det är utanför. Även om golvet förmodligen inte stöttar väggen i nämnvärd omfattning så håller ändå golvet och massorna under det emot väggen en del. Jag har grävt till strax under sulans nederkant i mitt hus, men det står inte särskilt djupt och har väldigt tjocka källarväggar av sten och murbruk.

    Fråga 2: Är golvet inte armerat så är det i sig inte mer stabiliserande för väggarna än motsvarande mängd jord/sten/annat material. Men det är enligt ovan inte att förakta för det.

    Fråga 3: Är det oarmerad betong så är ett rejält knoster (slägga med långt skaft) utmärkt för att slå sönder golvet. En mellanstor bilhammare (5-7kg) med en bred, flat mejsel är bra att ha för att bryta upp kakorna som man fått loss med släggan och för att mjuka upp massorna under när man ska gräva. Har du någon garagenerfart eller så, så du kan köra skottkärra ut så går det rätt fort att gräva. Har du inte det utan får bära ut i hinkar så är dels ett ok bra att ha och dels så kommer det att ta lång tid. Jag brukade gräva och bära ut ungefär 500-1000kg varje kväll när jag jobba med källaren. Det är väl sådär 20 vändor med murarhinkarna.

    Fråga 4: Jag har lagt markduk N2, 1-5cm 8-11 makadam som avjämning, 10cm Isodrän och sedan 40 eller 60mm vanlig cellplast under mina golv. Makadamet behövs för att jag inte kunnat gräva plant nog för att kunna lägga isodrän direkt. Vanlig cellplast är billigare än isodrän och finns i fler tjocklekar, så jag har använt det för att dels få lite mer isolering och dels för att justera nivån innan gjutning. Sedan kan man ju skippa markduk eller plast mellan isodrän och betong också om man lägger vanlig cellplast mellan.
     
  3. D
    Medlem Nivå 4
    Inser att det kom med alleles för många bilder i första inlägget, och tydligen går det inte att redigera i efterhand... Nåväl, ritningen på källarplanet är ju med. Det är rummet som är markerat som matkällare, badrummet bredvid och korridoren som nu är ett rum efter rivning av väggar.

    Jag ska kolla tjockleken på väggarna när jag kommer hem, men jag har för mig att de var närmare 30cm tjocka när jag mätte vid en badrumsrenovering. Där jag river ligger källaren c:a 1.5m under marken. Kortsidan där det är en trappa på ritningen är idag nästan helt utgrävd, så där är väl 80-50 cm jord. I princip uteslutande lerjord.

    Kan även nämna att den 50x50cm stor fuktfläcken såg ut att vara precis på ett område där det ser ut som man har gjutit vid ett separat tillfälle. En misstanke är väl att det har funnits golvbrunn där tidigare som man nu har satt igen. Vad kan det finnas för anledning till att det blir fuktgenomslag precis där? Har man gjutit för tunt när man gjorde den nya gjutningen?
     
    Redigerat 27 nov 08:14
  4. C
    Renoveringsnovis Nivå 6
    Har tyvärr ingen info om hur du bör göra men jag hoppas verkligen att du återkopplar om hur projektet går då jag har ett i princip identiskt hus, fast från -43 och även det av Svenska Trähus :)

    Lycka till!
     
    ricebridge gillar
  5. E
    Trädgårdsfixare Nivå 12
    Hamra inte för hand. Hyr en ordentlig bilmaskin. Sikta på tex Hilti 1500 avr. Det kostbar närmast noll för en helg i sammanhanget och om det inte är någon supertjock armerad sak så gör du på den tiden lätt allt.

    Och ja - använd halvmask med bra partikelfilter. Tejpa och plasta alla dörröppningar. Hyr även en cyklondammsugare.
     
    ricebridge och Snål-Jocke gillar
  6. P
    Medlem Nivå 3
    Har ett hus från 59, jag hade 60-80cm ”brobetong” en granne några hus bort körde betong åt vägverket och många slattar hamnade visst som källargolv hos mig.
    Det slutade med borrning med BR120 och spräckning....
    /Peter
     
    ricebridge gillar
  7. M
    Byggveteran Nivå 6
    Jag har gjort detta när vi renoverade min systers hus ihop med min svåger. Vi grävde ut rum för rum och fyllde med makadam, isolering, armering och golvvärmeslingor.

    Är husgrunden formgjuten behöver du inte vara rädd för att den skulle rasa in precis. men gräv inte för närma syllen längs ner utan håll dig en bit ifrån. Marktrycket utifrån håller även huset på plats.

    Jag hade ju dock inte grävt ut hela kåken samtidigt.
     
  8. D
    Medlem Nivå 4
    Vi ska inte gräva ur hela källaren, utan bara den del som är grönmarkerad nedan.
    Gräva ut.png
    Inte gräva för nära syllen alltså. Men vilken del av grunden är syllen?
     
  9. L
    Medlem · Nivå 18
    Den ev. betongsula som väggen står på , kan vara 10-15 cm utanför och innanför väggen , det märker du om du hackar lite från vägg och inåt
    Börja med att ta ett hål på 1 m2 ut från vägg så får du kvitto på hur det är
     
    Dallastower gillar
  10. M
    Medlem Nivå 6
    Lasta inte hink/skottkärra för tungt när du bär ut det, även om du orkar bära, man frestas lätt att göra det men ryggen blir inte glad...
     
  11. kenneth5828
    Elektroniktokig Nivå 5
    Har du chans, hyr/låna ett transportband, slipper man springa med spannar.
     
  12. J
    Medlem · Nivå 13
    De bärande väggarna ligger på betongsulor. Dessa gjöts vanligen på oschaktad mark. Du bör därför inte gå under sulornas underkant. Gör du det riskerar du att underminera dessa. Som andra har påpekat sticker sulorna ut ca 10 cm från kanten på de väggar som de bär. Var rädd om dessa utstickande kanter och använd inte för grova metoder. Skall du gjuta nya golv mellan sulorna är det bra om du får plats med makadam och isolering under betongen. Du får inte lägga plast längst ner mot en oisolerad platta och sedan använda organiskt material ovanpå denna, då kommer problemen som ett brev på posten.
     
    ricebridge gillar
  13. D
    Medlem Nivå 4
    Tack för alla tips!

    Källaren är alltså utgrävd på ena sidan, så det fungerar att köra med skottkärra. Jag har ju kört några vändor redan i och med rivningen av betongväggar invändigt

    Har nu mätt ytterväggarnas tjocklek, de är ca 23 cm breda.
     
  14. B
    Medlem Nivå 5
    Undrar hur det här ska sluta? Måste följas.
     
  15. T
    Medlem Nivå 5
    Har gjort en liknande manöver. Mitt tips är att inte överarbeta det med transportband, ramper för skottkärra och annat. Det är såpass liten yta/volym.

    Jag tog upp runt 15 kvadrat platta genom att först gå över den med en hyfsad borrhammare. Vill minnas jag har en Bosch 2-28 vilket innebär modesta 3,2J slagkraft, men det räckte gott för min oarmerade platta. Det var bara att gå med den och knacka i kanten på plattan och knäcka loss bitar löpande. Hade plattan varit tjockare hade jag nog hyrt en maskin. Men på en dag har du knäckt upp allt, med marginal.

    Därefter bar jag allt i hinkar. En i varje hand och så upp i trappan. Ställde fyra hinkar i skottkärra ovanför trappan och rullade iväg till bigbag-säckar vid tomtgränsen. Det går smidigare än man tror att bära upp på det viset. Bar upp runt 4-5kbm på det viset (men minnet sviker). Det var iaf inte så slitsamt som jag trodde. Det värsta var allt damm. Oavsett hur mycket du tätar springor, kör med dammsugare (jag hade dubbla varav en var satt för att skapa lite undertryck) så kommer det att ligga ett lager damm i hela huset. Så det bästa tips jag kan ge är väl att faktiskt plocka ut ALLT från källaren innan du sätter igång. Städandet har nog tagit minst lika mycket tid som det faktiska arbetet...
     

Hej där! Skaffa ett konto gratis så kan du också ställa frågor i forumet. :love: