10 026 läst · 12 svar
10k läst
12 svar
Gräva ner trädgårdsslang?
Hej,
Tänkte gräva ner lite trädgårdsslang i trädgården, för att få fram vatten till en slangvinda som ofta används sommartid.
Slangen blir bara trycksatt sommartid när slangvindan är i bruk, så ingen direkt risk för vattenskador om något börjar läcka/far isär.
Vintertid tänkte jag låta den frysa, bara dra isär anslutningarna på bägge sidorna. Det är ju för trädgårdsbevattning, så det är väl en 10cm från ytan jag tänkte gräva.
Bör man lägga trädgårdsslangen i t.ex. ett kabelskyddsrör eller liknande, eller kan man bara gräva ner den som den är. Eller ska man till och med gräva ner pem-slang istället? Det kan hända att man kör över slangen med bil nån gång ibland, och jag antar att det är enkelt att byta ut om slangen ligger i rör.
Vet inte om jag övertänker problemet, det kanske bara är att gräva ner den som den är, men man vill ju helst inte gräva sönder gräsmattan mer än nödvändigt.
Tänkte gräva ner lite trädgårdsslang i trädgården, för att få fram vatten till en slangvinda som ofta används sommartid.
Slangen blir bara trycksatt sommartid när slangvindan är i bruk, så ingen direkt risk för vattenskador om något börjar läcka/far isär.
Vintertid tänkte jag låta den frysa, bara dra isär anslutningarna på bägge sidorna. Det är ju för trädgårdsbevattning, så det är väl en 10cm från ytan jag tänkte gräva.
Bör man lägga trädgårdsslangen i t.ex. ett kabelskyddsrör eller liknande, eller kan man bara gräva ner den som den är. Eller ska man till och med gräva ner pem-slang istället? Det kan hända att man kör över slangen med bil nån gång ibland, och jag antar att det är enkelt att byta ut om slangen ligger i rör.
Vet inte om jag övertänker problemet, det kanske bara är att gräva ner den som den är, men man vill ju helst inte gräva sönder gräsmattan mer än nödvändigt.
Produkter som diskuteras: "slangvinda"
Väggvinda Auto 40 meter Hozelock
Automatisk indragning
1 899 kr inkl moms
Läs mer
Medlem
· Västerbottens län
· 17 856 inlägg
Vanlig trädgårdsslang riskerar att bli platt av marktrycket.
En stump PEM 25 mm håller däremot väldigt bra.
Protte
En stump PEM 25 mm håller däremot väldigt bra.
Protte
Medlem
· Västerbottens län
· 17 856 inlägg
Visst kommer det rinna vatten genom en 16 mm PEM men kom inte senare i sommar och klaga att flödet är dåligt.
Protte
Protte
Produkter som diskuteras: "vattenspridare"
Vattenspridare
Vattenspridare, eller sprinklers, är oumbärliga verktyg för att bevara och befrämja trädgårdens växtlighet under de torra månaderna. Oavsett om du har ett litet grönområde, en stor gräsmatta, grönsaksland eller blomsterrabatter, så har
Läs mer
Släpp tanken på något annat äm pemslang så har du sparat mycket jobb i framtiden.
Sätt även en tryckluftsventil som du kan blåsa med inför vintern så är du på säkra sidan men när du ändå är igång... Så fundera om du kan behöva el i samma grop med...
Sätt även en tryckluftsventil som du kan blåsa med inför vintern så är du på säkra sidan men när du ändå är igång... Så fundera om du kan behöva el i samma grop med...
Visst är det så men har man ändå tomten uppgrävd är det aldrig fel att lägga ner ett dubbelväggigt kabelskyddsrör med slät insida ex. https://www.rinkabyror.se/artikel/dubbelvaggigt-kabelskyddsror-50-42-gul-50m/P polarsson skrev:
När röret sedan är på plats är det lätt att dra i den kabeltypen man vill ha. Jag har själv gjort så, lagt ner ett eller flera tomrör under bland annat plattsättningar inför framtiden. Kostnaden/arbetet för att göra det är relativt liten i förhållande till jobbet som krävs för att gräva upp det igen.
Men se till att göra en skiss/ritning över hur rören ligger! Även om man tänker: det kommer jag ihåg...
Medlem
· Västerbottens län
· 17 856 inlägg
Produkter som diskuteras i tråden