Byggahus.se

Gräva ner tank

1. D
    Medlem · Nivå 12
    behöver jag förankra en tank som ska grävas ner i trädgården?

Läste någonstans att tankar har en tendens att ”flyta upp”!? Låter jättemärkligt men lika bra att fråga innan hålet fylls igen.

Mvh

2. D
    Medlem · Nivå 12
    Tanken är på 3m2, kommer delvis ligga på berg och överfyllas med 0,5-1 meter jord/sand/grus

3. L
    Medlem · Nivå 5
    Förankring kan behövas om grundvattennivån är såpass hög att den kan lyfta tanken.

4. D
    Medlem · Nivå 12
    Nej nej, grundvattnet är långt borta.

Ska ligga i en slänt 32 öh och sedan överfyllas

5. D
    Medlem · Nivå 12
    Ahh ok det är alltså grundvattnet som gör att en tank ”flyter upp” inte luft alt vattnet i själva tanken

6. useless
    Självbyggare · Nivå 24
    Det är kombinationen. Tom tank och vatten på utsidan ger stor lyftkraft som måste kompenseras med förankring eller tyngd.

7. D
    Medlem · Nivå 12
    Hurusom låter det inte som att det kan bli något problem för mig eftersom grundvattnet är långt borta.

Där jag lägger den idag är det barmark sedan öser jag på med jord

8. D
    Medlem · Nivå 12
    Nu är det snart dags!

Bör jag lägga något, typ makadam under tanken?

• Laddar…
  9. kashieda
    Besserwisser · Nivå 10
    Vad är tanken tillverkad av?

Det är säkert inte fel att se till att underlaget är jämnt och saknar vassa, uppstickande stenar och rötter.

10. D
    Medlem · Nivå 12
    Det är en glasfibertank.

Det är en sluttning där tanken ska ligga. Berg i botten och utfyllnad med jord runt om.

11. useless
    Självbyggare · Nivå 24
    Fyll med sand runt så inte nån sten punkterar den.

• Laddar…
  12. D
    Medlem · Nivå 12
    Men borde jag inte kunna fylla med vanlig jord om jag kontrollerar att det inte finns med några stora stenar? Jag har en jordhög som ligger precis bredvid.

Det rinner väldigt mycket vatten utmed berget idag (som alltså kommer vara i botten) Borde det inte vara bättre att lägga makadam 4/8 istället för sand i botten?

13. D
    Medlem · Nivå 12
  14. D
    Medlem · Nivå 12
    I instruktionen till tanken står det att det ska återfyllas runt om tanken med fraktion 0-8. Vad jag kan läsa mig till är 0-8 inte dränerande.

Eftersom det är en hel del vatten som passerar där tanken ska ligga vill jag att iaf lagret under tanken ska vara dränerat dvs då behöver jag gå jag upp till makadam 4-8.

15. useless
    Självbyggare · Nivå 24
    Lägg dränerande grus i botten då. Sen en duk och ett lager sand.

• Laddar…