Byggahus.se
Vet inte om "Grund / markarbeten" är rätt ställe men jag provar.

Komunen har lagt ner fiber till de flesta husen i byn men vi bodde 2 km för långt bort.
Enda chansen för oss att få fiber är att gräva själva, vi har nu fått ett pris på 60 000 + moms som ett tak pris, så det kan bli billigare beroende på hur marken ser ut.

Är det någon som har grävt ner fiber och vad har det kostat er, 75000 är ju ganska mycket. Anledningen att vi överhuvudtaget funderar på att gräva ner fiber är att vår telefon ledning är från tidigt 1900-tal fast den fungerar väldigt modernt datamässigt, dvs av/på. Så telefon och ADSL fungerar lite som det vill och sen finns det ju planer på att lägga ner gamla telestationer och då ligger nog våran ganska bra till kan man misstänka.

Dessutom kommer vi tydligen inte att kunna få någon återbetalning om någon annan senare vill ansluta till vår grävning eftersom tydligen komunen "Måste" äga fibern, är det verkligen så jävligt, att så fort vi är färdiggrävda så kommer grannen och bara kräver att få ansluta sig, någon som har erfarenhet ?

Finns det inte fler som vill ha fiber som kan dela på kostnaden från början. Gör en intresse koll.

Har själv dragit in fiber till mitt hus fick gräva ca 150 m själv och dom stog för slangen/rören att dra allt i. Det kostade mig ca 20 000 kr ink moms och då grävde dom de sista 15 m till kopplingsstället.

Jag vet inte hur långt man kan dra eller blåsa fibern utan att ha små nedstignings brunnar.

Vad är det för mark mellan er och stället som fibern ska dras i från (åker eller tomt m.m.).

Gräver ni ner fibern med grävmaskin? Kolla vad det kostar att plöja ner den eller köra med en kedjegrävare i stället.

Idag är vi bara 2 fast boende efter vägen, men det finns några sommarstugor varav inte alla har el, så det är svårt att få dom intresserade.
Vi ska gräva ner rören efter vägen (Vi har fått godkänt av vägföreningen).
Dom som gräver håller på med detta som yrke så dom vet nog hur det är bäst/enklast att gräva, dom ska tydligen ha två maskiner med sig exakt vad det är vet jag inte. men det finns stenar efter vägen så det är inte så lätt att plöja ner den.

Är det ingen som har någon erfarenhet ?

Du betalar drygt 37kr metern. Jag antar att man då tar sig fram i mjukmark och kan plöja ner kabeln. Det låter inte speciellt dyrt även om det är mycket pengar. Gräver man i mjukmark här i storstan kostar det nästan tio gånger mer.

Betala och se glad ut men försök få till en överenskommelse med kommunen om att du får tillbaka pengar när grannen ansluter sig. Det är ju bara en tidsfråga innan så sker. Jag kan inte se varför kommunen INTE skulle kunna komma överens om det även om dom äger fibern.

Vi har försökt men det gick inte, skönt att höra att det inte är något överpris, man har ju ingen aning om vad sånt här kostar. Dom kommer inte att plöja ner kabeln, utan gräva ner rör i vägkanten, för att sedan skjuta i fiber.

hmm det finns/fanns ett bidrag just för att bygga kanalisation.
Kolla med länsstyrelsen

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.