3 524 läst · 18 svar
4k läst
18 svar
Gräva ner elkabel
Sida 1 av 2
Vill dra in el (till belysning och ett värmeelement) i en friggebod på tomten.
Tänkte gräva ner en kabel från bostadshuset till friggeboden, c:a 20 meter.
Vilken kabel ska jag köpa? Vilka arbetsmoment får jag göra själv?
Tänkte gräva ner en kabel från bostadshuset till friggeboden, c:a 20 meter.
Vilken kabel ska jag köpa? Vilka arbetsmoment får jag göra själv?
OK, tack för svaren. Någon som vet vilken kabel det ska vara?
Tänkte bara passa på att gräva medan vi har grävare på tomten, men kommer inte att anlita elektriker förrän till långt senare.
Tänkte bara passa på att gräva medan vi har grävare på tomten, men kommer inte att anlita elektriker förrän till långt senare.
Lägg tomrör, 50 mm gult.K Kristina J skrev:
Vill du prompt lägga kabel är svart jordkabel näst i min mening, ska du dra den långt inomhus får du koll branfklassen bara.
Egentligen får du inte lägga tomröret heller, men din grävmaskinist kanske får, du kan kolla på elsäkerhetsbolaget om firman är registrerad för kabelförläggning.
Annars kan du också bara slänga ner det, bara du gör det som man ska, borde inte bli några problem för den sakens skull.
Annars kan du också bara slänga ner det, bara du gör det som man ska, borde inte bli några problem för den sakens skull.
OK, det var väldigt vilka bestämmelser det innebar, tur man får veta. Ska kolla vad EKP är, eller kanske t o m ta en funderare över om en skarvsladd får räcka vid de få tillfällen friggeboden behöver el.
Jo, ska man vara helt lagenlig drar det mycket med sig.
Här kan du kolla grävfirman du anlitat:
https://e-tjanster.elsakerhetsverket.se/foretag/kolla-elforetaget
Annars en elinstallatör för att bedöma vad som krävs även om det ska kopplas in i senare skede.
Eller släng ner ett tomrör bara, alltid bra att ha i vilket fall, ligger den på ok djup och inte täckt med stora stenar funkar det att använda när som helst i framtiden. Lägg dragtråd i om det svänger eller är längre sträckor.
Här kan du kolla grävfirman du anlitat:
https://e-tjanster.elsakerhetsverket.se/foretag/kolla-elforetaget
Annars en elinstallatör för att bedöma vad som krävs även om det ska kopplas in i senare skede.
Eller släng ner ett tomrör bara, alltid bra att ha i vilket fall, ligger den på ok djup och inte täckt med stora stenar funkar det att använda när som helst i framtiden. Lägg dragtråd i om det svänger eller är längre sträckor.
Man skulle kunna göra det i fallet med röret. Men nej, man ska inte strunta i det, hur kan du tolka min text så?L largab skrev:
TS frågade vilka regler som gäller och detta är den bistra verkligheten, om TS ändå slänger ner ett tomrör enligt gällande regler tycker då inte jag det är något att förfasas över.
Har du grävare där så är det väl bara att kasta ner en gul 50mm slang i backen så finns det där.
Den kommer säkert till nytta framöver och det vore nog lite fånigt ifall en framtida elektriker inte befattar sig med det röret.
Den kommer säkert till nytta framöver och det vore nog lite fånigt ifall en framtida elektriker inte befattar sig med det röret.