Hejsan!
Jag ska glasa in en altan och göra den ca 0,7 m större på djupet. Därför behöver jag (tror jag) gräva ner nya betongplintar eftersom de 90 stolpar jag använder måste flyttas ut. Det är dock en nivåskillnad mellan tomt och husgrund som den nuvarande altanen står på. Dessutom har det stått en plastpool delvis grävd vilket efterlämnat ett stort hål jag nu håller på att fylla igen. Som ni kan se på bilden nedan är det en mur strax under altanen. Där ungefär behöver jag gräva ner betongplintarna . Är det enda sättet att plocka bort muren och flytta ut den en bit. Tänkte att den kunde vara bra som stöd för fyllnadsjorden till plintarna.
Eller finns det något annat alternativ så jag slipper detta jobb? Går det exempelvis fästa de bärande 90 stolparna av limträ som ska bära taket i golvbjälkarna? Tror inte på detta själv men värt att höra med er.
blev visst dubbla bilder..
Om jag nu måste göra som jag tänkt. Är det bäst att gräva ner till frostfritt (ca 0,7-1m) fylla med lite singel i botten, lägga nån betongstenplatta i botten och sedan fylla igen med fyllnadsjorden, samt bygga upp muren igen bredvid med mer jord som stöd på båda sidor.
Alla tips välkomnas!